עבר בקריאה ראשונה: יום ציון שנתי לחיזוק משפחות היתומים בישראל

על פי הצעת החוק ייקבע היום בנר ראשון של חנוכה • הוא יצוין בכנסת, בבית הנשיא ובדיון מיוחד אצל האפוטרופוס הכללי • נכון ל-2021 היו בישראל 29,614 ילדים קטינים יתומים, כאשר מאז 7 באוקטובר חלה עלייה ב-3 אחוזים

לפי הצעת החוק ייקבע יום ציון שנתי לחיזוק מעמדן ולהעצמתן של משפחות היתומים בישראל. צילום: Getty Images

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב אישרה אתמול (שני) לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק יום משפחות היתומים, התשפ"ד-2024, הקובעת יום שנתי לחיזוק מעמדן של כ-30,000 משפחות יתומים בישראל.

לפי הצעת החוק, ייקבע יום ציון שנתי לחיזוק מעמדן ולהעצמתן של משפחות היתומים בישראל, אשר יתקיים אחת לשנה, ביום כ"ה בכסלו, נר ראשון של חנוכה. יום המשפחות יצוין בכנסת, בבית הנשיא ובדיון מיוחד אצל האפוטרופוס הכללי. יוזם הצעת החוק יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב, בירך על הצעת החוק שנמנים עליה גם חברי הכנסת ינון אזולאי, אברהם בצלאל ומשה אבוטבול.

הרב דב לנדו , מנהיג הציבור הליטאי, מברך את הילדים שהתייתמו מהוריהם בשבעה באוקטובר (ארכיון) //

הדר קס, מייסדת ומנכ"לית עמותת חמניות בירכה על המהלך ואמרה: ״מדובר בבשורה של ממש עבור 35,000 יתומים בישראל ומאות יתומי המלחמה האחרונה שיתחילו להרגיש שהם לא שקופים״. היא ציינה כי מאז השבעה באוקטובר חלה עליה דרמטית של 3% במספר היתומים בישראל.

לדבריה, ״היתומים הללו יכולים להדרדר ביתר קלות למצבי סיכון של נשירה מבית הספר, הפרעות אכילה והתמכרות לסמים ואלכוהול. יתמות היא שבר גדול ומייצרת נזקים אדירים בחייו של הילד היתום. המדינה צריכה לעבוד בקצב אחר ולתרגם את ההכרה הזו היום לתיעדוף תקציבים ולמעשים קונקרטים עבור כלל היתומים. רק באופן הזה נוכל להפוך את הסיכון לסיכוי עבורם ולעזור להם להשתקם ולבנות עתיד".

אחוז מהילדים יתומים משני הורים

בדיון, הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח עם נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ולפיו, נכון ל-2021 היו בישראל 29,614 ילדים יתומים קטינים, כשרובם הגדול יתומים מהורה אחד, ואחוז מהם - יתומים משני הורים. בנתונים אלה נכללים יתומים שהתייתמו מכלל הסיבות האפשריות, כגון: מחלה, תאונות דרכים או עבודה, פשיעה, פעולות איבה, חללי צה"ל וכוחות הביטחון ועוד.

ב-7 באוקטובר מספר היתומים עלה ב-3 אחוזים (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

סבין תעסה, שאיבדה את בנה ובעלה ב-7 באוקטובר זעקה לעזרה בוועדת החינוך: "נותרתי אלמנה ואם שכולה עם 3 ילדים פגועים נפשית ופיזית. אני חוששת לעתיד ילדיי. אני נאחזת במעט שאני יכולה כדי לאפשר לבנים שלי לחזור לשגרה מלאה. החינוך היום קורס. יש יועצים וצוותי חינוך לא מספיק מנוסים להכיל את התופת של ילדים שבאו מעוטף עזה.

"כל דבר מכניס את הבן שלי לסטרס. יש לי ילד, בן 15, שנרדם בכיתה. אין לו כישורים חברתיים היום. אין מטפלים שמצליחים להגיע אליו. הוא סגור כל היום בחדר. אף אחד לא מצליח לעזור לו – מורים, מנהלים וגם לא פסיכיאטר. ילד, בלי אימא חזקה שעומדת לצידו – ייפול. עזרו לי לשקם את הילדים שלי ואל תתנו לי ליפול. אם אפול – אין יותר משפחת תעסה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר