רפורמת ענק בתחבורה הציבורית: בני 75 ומעלה ייסעו בחינם, הנחות במחירים גם לצעירים

הרפורמה תיכנס לתוקף בקיץ הקרוב • במסגרת התוכנית, תורחב ההנחה לאנשים עם מוגבלויות, כך שהם יקבלו 50% הנחה במקום 33% • שר האוצר ליברמן: "אנחנו נמשיך ונפעל כדי שכל הגמלאים והאזרחים הוותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית" • ארגון 15 דקות: "צריך לקדם הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית גם בכבישים בין עירוניים - ולא רק להוזיל את התעריפים"

נוסעים באוטובוס (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: לירון מולדובן

על פי תוכנית הרפורמה שהוצגה היום (ראשון) על ידי שרי התחבורה והאוצר, מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן, ובהמשך לביקורת שהייתה בתקופה האחרונה על השניים עקב דרישה שלא לייקר את התחבורה הציבורית, הודיעו כי במסגרת הרפורמה שתיכנס לתוקף בקיץ הקרוב, בני 75 ומעלה ייסעו בחינם בתחבורה הציבורית. כמו כן, יינתנו הנחות לצעירים.

עוד הוחלט כי אזרחים ותיקים מעל גיל 62 יוכלו לרכוש כרטיס חודשי ב-112.5 שקלים ולנסוע לכל מקום בארץ מלבד אילת. כמו כן, כרטיס חופשי חודשי ארצי יעלה 225 שקלים, וכרטיס אזורי לרדיוס של 40 קילומטרים יעלה 99 שקלים. נוסף על כך, תורחב ההנחה לאנשים עם מוגבלויות, כך שהם יקבלו 50% הנחה במקום 33%. ההנחות הקיימות לסטודנטים, חיילים, שוטרים ומשרתי שירות לאומי יישארו בעינן.

השרה מיכאלי ציינה כי "לפני חודשיים הייתה אמורה להיות עלייה דרמטית במחירי התחבורה הציבורית. אנחנו גאים להציג היום מודל שווה, צודק ומשתלם, ומבטל קומבינות פוליטיות של הרבה שנים. כל אחד מאיתנו, תלוי מאיפה הוא מגיע, משלם תעריף אחר על נסיעה בתחבורה הציבורית וזאת בגלל עיוות של שנים. נעבור מיותר מ-80 תעריפים שונים לחמישה תעריפים בלבד".

שר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף כי "מהות הרפורמה היא צדק והגינות. יש קריטריון אחד וברור שהוא מרחק, קילומטרז׳. אנחנו נמשיך ונפעל כדי שכל הגמלאים והאזרחים הוותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית".

מרב מיכאלי מציגה את הרפורמה, צילום: אורן בן חקון

נזכיר כי לפני כחודשיים היו אמורים לעלות מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית בכעשרה אחוזים בממוצע. אולם, לאחר ביקורת שנמתחה על שרי האוצר והתחבורה, החליטו שני השרים לדחות את ההעלאה המתוכננת שעתידה הייתה להיכנס לתוקף ב-1 באפריל. 

למעשה, הביקורת העיקרית הייתה על ההחלטה הקודמת של השניים, שאושרה בממשלה במסגרת חוק ההסדרים - ביטול הנחת הערך הצבור שמקבלים משתמשי התחבורה הציבורית כאשר הם טוענים את כרטיסי הרב קו, במטרה לעודד אותם להשתמש באפליקציות התשלום בתחבורה ציבורית. אלא שבאוצר ציינו גורמים שונים כי לא ניתן לדחות את ההתייקרות שכן אין תקציב לממן את עלות הסבסוד.

נוסיף כי בתחילת פברואר ועדת מחירי התחבורה הציבורית המליצה להעלות את מחירי הנסיעה בכ-6.4%. המלצה זו טרם נכנסה לתוקף, משום שהשרים טרם אישרו אותה. עליית המחירים עלולה הייתה לפגוע עוד יותר בהיקף השימוש בתחבורה הציבורית, אלא אם השרים יבחרו לגייס תקציב משמעותי נוסף שיוכל לנטרל את ההתייקרות.

ליברמן ומרב מיכאלי, צילום: אורן בן חקון

"עליית המחירים היתה פוגעת בפריפריה"

ועדת הכלכלה שדנה גם בנושא הרפורמה הקודמת בתעריפי התחבורה הציבורית קראה לדחות את יישומה ליוני. בין היתר כי לא דנו בנושא לעומק והחשש העיקרי היה לעליית מחירים ופגיעה בפריפריה. בוועדה ציינו עוד כי לא קיבלו תוכנית סדורה מהאוצר וממשרד התחבורה. "הרפורמה לא תעודד נסיעה בתחבורה ציבורית כי העלות תהיה גבוהה ותפגע באנשים החלשים ביותר. אנחנו בתקופה קשה של יוקר מחיה וזה נגד האינטרס הציבורי של הממשלה".

הדיון נסוב על התוכנית הכלכלית לשנים 2021-2022 שכותרתה "ייעול מערכת תעריפי האוטובוסים ותיקון עיוותים היסטוריים", שלפיה הציעו משרדי האוצר והתחבורה לבטל את הנחת הערך הצבור השקולה לביטול הטבה היסטורית של כרטיסיות בתחבורה ציבורית ובכך לייקר את הנסיעות בתחבורה זו לנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית, ובד בבד לבטל הנחות של כרטיסים רבים מאזורים שונים בארץ.

אזרחים עולים על אוטובוס, צילום: יהונתן שאול

ח"כ בוסו, חבר ועדה, ציין כי מדובר בתוכנית שתפגע באופן ישיר בתושבי הפריפריה ובעיקר בציבור הנוסעות, שעל פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב המשתמשים בתחבורה הציבורית - יותר מ-50% - הן נשים. המטרה היא אחת, להגדיל את הפדיון מהתחבורה הציבורית על ידי העלאת מחירי הנסיעות באוטובוסים. ח"כ קטי שטרית: "התוכנית הזו נכנסת לתוקפה ב-1 באפריל. חשבתי שזה שקר ובדיחה, כמו שנהגנו כשהיינו ילדים. בעשור האחרון לא הייתה התייקרות כזו מעולם בתחבורה הציבורית. מדובר בהתייקרות של 9% אחוזים. ולאלה שנהנים מהערך הצבור מדובר בהתייקרות של 25%".

יועץ מקצועי לשרת התחבורה, אהוד עוזיאל, הסביר כי נושא התחבורה הציבורית נמצא בראש סדרי העדיפויות של השרה, וזה בא לידי ביטוי בהשקעות המתוכננות שהמשרד הקצה לטובת התחבורה הציבורית. לדבריו כיום אין אחידות בתעריפים, אין שיטה מוסדרת וגם ודאות לגבי כדאיות הנסיעה. השאלה בבסיס הרפורמה הייתה כיצד להפוך את הנסיעה לכדאית, לברורה ומשתלמת יותר.

בנושא הערך הצבור, אמר: "אנחנו רוצים לתגמל את מי שמשתמשים יותר בתחבורה הציבורית לעומת נוסעים מזדמנים". רכז תחבורה באגף תקציבים באוצר, דניאל מלצר, הדגיש כי יש עליית מדד והצמדה של תעריפים בגלל התייקרות הדלקים. לדבריו, השרים דחו את ההתייקרות הזו מפברואר ובקשו לבחון שינוי בשיטת התשלום בתחבורה הציבורית.

כרטיס רב-קו, צילום: אורן בן חקון

ארגון 15 דקות בתגובה: "התוכנית החדשה של מיכאלי היא צעד ראשון בכיוון הנכון, אך על מנת להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ולהוריד את הפקקים יש לקצר את זמני הנסיעה, להגדיל את התדירות ולקדם הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית גם בכבישים בין עירוניים - ולא רק להוזיל את התעריפים".

מנכ״לית 15 דקות לרה פארן: ״חייבים לעודד מעבר לתחב״צ באמצעים נוספים ולייעל את השירות - מחיר זה רק אחד האמצעים לשיפור השירות. האמצעי החשוב ביותר הוא קיצור זמני הנסיעה״.

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית: "אנו מברכים את שרת התחבורה על כך שבחרה לאמץ את מסקנות ארגון הנהגים בנושא שהוגשו לה ולקודמיה בתפקיד. במהלך זה מדינת ישראל משווה עצמה לרוב מדינות העולם המערבי המאפשרות נסיעות חינם לבני הגיל השלישי. רק כך ניתן יהיה להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולהוריד את העומסים בכבישים. אנו מקווים כי מהלך זה יפתח גם את הדרך לשיפור שכר ותנאי הנהגים".

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית מסר: "זהו מהלך חשוב מאוד, הן לשיפור התחבורה הציבורית בהיבט גביית הכספים ושיפור זמני הנסיעה והן לטיפול ביוקר המחיה לאוכלוסייה הכי חשובה.  שני נושאים שההסתדרות הלאומית לקחה על עצמה לטפל בהם". 

 

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר