חודש עבר מאז פתח משרד התחבורה במיזם "נתיב פלוס", שנועד לעודד את המעבר משימוש ברכב פרטי לתחבורה ציבורית.
במשרד התחבורה עדיין מעבדים את הנתונים הנאספים כדי ללמוד על מידת השפעתו של המיזם, אבל בארגון "15 דקות", לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, כבר מרגישים את התנודות בשטח. "אנחנו בשטח מרגישים שיש עלייה משמעותית בכמות הנוסעים ברכבת, במיוחד בשעות העומס, אבל אני מניחה שגם בשאר שעות היום", אומרת שמרית גוטמן, מנכ"לית הארגון. לדבריה, "זה מתווסף לעומסים הקיימים שבהם הרכבות על קו החוף הן בתפוסות של מאה אחוז ויותר. כלומר, הן עמוסות גם ככה, ואנחנו מרגישים בעומס נוסף, בטח מאז פתיחת שנת הלימודים האקדמית, שבאה בקורלציה למיזם נתיב פלוס".
עומסים ברכבות // כתבת: עדי חשמונאי, צילום: שמואל בוכריס
כך, בימים האחרונים מתעדים הנוסעים תורים ארוכים במיוחד שמשתרכים לאורך של עשרות מטרים עוד לפני הכניסה לתחנת הרכבת תל אביב האוניברסיטה. "כבר עשר שנים שאני נוסע בקו הרכבת בין נתניה לת"א האוניברסיטה, ואף פעם התורים לא נראו ככה. גם בשעות העומס היה פעם תור של 10 אנשים לבידוק הביטחוני, ובימים האחרונים זה מגיע לכ־200 אנשים שעומדים בתור. לקח לי רבע שעה רק להעביר את התיק שלי, ובגלל זה פספסתי שתי רכבות", העיד שמעון (37) מנתניה. "פניתי למנהל התחנה והצעתי שיוסיפו עוד עמדות בידוק, לפחות בשעות העומס, אבל הוא אמר לי שפיזית אין מקום לעשות זאת".
עוד בנושא:
• לאחר מחאת התושבים: סמוטריץ' הודיע שיבטל את הנת"צ בצומת פולג
• הנתיב הציבורי נפתח, התושבים זועמים
• החל מהבוקר: קנסות בנתיב פלוס
• "נוהרים לאוניברסיטאות": גידול משמעותי בנסיעות הסטודנטים
אבל גם בתחנת הרכבת של בנימינה - שנחשבת אמנם לאחת העמוסות בארץ, אבל הרבה פחות מתחנות ת"א, הנחשבות לעמוסות ביותר בארץ - סובלים הנוסעים מצפיפות שהולכת וגוברת הן בתחנה עצמה והן בקרונות הרכבת. "זה סיוט, אנחנו משלמים ממיטב כספנו, אבל עומדים כל הדרך מבנימינה עד לתל אביב. ככה זה כל יום, לא רק בימים ראשון וחמישי. זה פשוט נורא, כל הנוסעים אחד על השני ממש כמו בקופסת סרדינים", אמרה בזעם תושבת פרדס חנה, הנוסעת מדי יום ברכבת מבנימינה לתל אביב. "ויש כאן גם בעיית גדולה של חניה. באתי משם ולא מצאתי חניה, אז הייתי צריכה להגיע מהצד השני. ברור שבמצב כזה אני אאחר לרכבת בשנייה וחצי ולא אגיע לעבודה בזמן".
תחנת בנימינה. "חייבים למנוע מאנשים לחשוב אם לעלות לרכבת" // צילום: מישל דוט קום
מיכאל סיגלוב מקיסריה החליט כבר לפני שנה לנטוש את רכבו הפרטי ולנסוע לעבודתו בפתח תקווה ברכבת מבנימינה. "ניסיתי לנסוע בכבישים, אבל המצב בלתי נסבל. הכבישים עמוסים. אבל גם כאן ברכבת כל הזמן עמוס, כל המדינה עומדת. זה נבלה וזה טריפה", אמר סיגלוב. "רוב האנשים כאן נוסעים בעמידה".
"סובלת ברוב הנסיעות"
"חוויית הנסיעה היא נעימה אם הרכבת מגיעה בזמן ויש לי מקום לשבת, אבל לצערי זה לא קורה ברוב המקרים, גם לא באמצע השבוע", הוסיפה אומיימה סלמה (35) מחריש, הנוסעת תדיר לעבודתה בכפר סבא. "אם יש מספיק נוסעים ואנחנו מצהירים כל הזמן שאנחנו רוצים להיות מדינה ירוקה שרוצה לצמצם את זיהום האוויר, אז חייבים למנוע מאנשים לחשוב כל הזמן פעמיים לפני שהם עולים על הרכבת. אנחנו אוטוטו כבר ב־2020, מדינה מאוד מתקדמת, אז הגיע הזמן לשינוי: להוסיף עוד רכבות שיעמדו בזמנים".
תחנת בנימינה היא המסוף המרכזי שאליו מגיעות רכבות מהצפון ולהפך, בין היתר לצורך החלפת רכבות לפרבריות. ככזאת, היא מושכת אליה אלפי נוסעים ביום, ומהווה מטרד הפוגע באיכות חייהם של התושבים במושבה הפסטורלית והשקטה. רק בשנה האחרונה נפתח מגרש חניה שהוסיף כ־200 מקומות חניה, ובסה"כ קיימים במקום לא פחות מאלף מקומות חניה שהם כ־10% ממספר התושבים בבנימינה כולה.
תחנת סבידור. "הרוב נוסעים בעמידה" // צילום: יהושע יוסף
עומס ב־06:30
אף שאחד ממגרשי החניה מעודד נסיעה שיתופית והרכבת מעניקה חניה בחינם לרכב שבו לפחות שלושה נוסעים, מצוקת החניה ניכרת כבר בשעה 06:30. כשהגעתי בשעה זו, תפסתי את מקום החניה האחרון, וכשיצאתי משערי התחנה כמה נהגים ערניים התנפלו עלי כמוצאי שלל רב בשאלה: "יוצאת?"
במועצה מספרים כי מצוקת החניה גורמת מטרד לתושבים, משום שנוסעים רבים תופסים מקומות חניה של בתים פרטיים, בין עצים ובכניסות לשדות. בשבועות הקרובים אף תגדיל המועצה לעשות ובאחד הרחובות הסמוכים לתחנה תבטל את אפשרות השימוש בפנגו, המאפשר הארכת תוקף החניה מרחוק. ברחוב יוצבו בקרוב מדחנים, שיאלצו את הנהגים להאריך את תוקף החניה בנוכחותם הפיזית במקום בלבד.
"לא אתן שיהפכו את בנימינה למגרש החניה של תל אביב והרצליה", אמר אתמול בזעם איתי ויסברג, ראש המועצה המקומית בנימינה־גבעת עדה. "משרד התחבורה חייב לקבל אחריות לאתגרי התחבורה האזורית, ובתוכם התמודדות עם בעיית החניה. בעלי עסקים ותושבי בנימינה נפגעים ברמה היומיומית בשל נוסעי רכבת שאינם תושבי המושבות, שמגיעים עם כלי רכב פרטיים מהאזור כולו ומחנים בבנימינה, במקום לעשות שימוש מאסיבי יותר בתחבורה ציבורית ובחלופות תחבורה אחרות, כמו אופניים ותחבורה שיתופית".
לפי נתוני רכבת ישראל, בעשור האחרון הוכפלה כמות הנוסעים ברכבות. בכל שנה חל גידול של 10%-7% במספר הנוסעים, בשעה שבמדינות ה־OECD הוא עומד על 2%-1%. זאת בשעה שרכבת ישראל סובלת ממחסור בקרונות, וקידום של הקמת מסילות נוספות נמצא עדיין בתוכניות ראשוניות שיישומן יימשך עוד שנים ארוכות.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד גיבש תוכנית לשיפור הנגישות ותדירות התחבורה הציבורית, מיישובי הסביבה לתחנות הרכבת. מדובר בשדרוג שנועד להנגיש את שירותי התחבורה הציבורית לציבור הרחב. מתוכננים חניוני 'חנה וסע' עם אלפי מקומות חניה ללא תשלום, וקווי שאטלים שיפעלו בכל 15 דקות בשעות השיא. נוסף על כך, מתוכננים קווים חדשים שנועדו לשדרג משמעותית את התחבורה הציבורית באזור".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו