"רכבת זו זכות בסיסית, לא צעצוע"

טל, עובדת עם מוגבלות, כתבה למשרד התחבורה: "כולם חזרו לעבוד ואני נשארתי מאחור"

צילום: יהושע יוסף // מאות אלפים תלויים בה. הרכבת מושבתת

שרת התחבורה, מירי רגב, מתנגדת לאפשרות כי פעילות רכבת ישראל, שתואמה לחזרה ביום שני הקרוב, תידחה פעם נוספת בהמלצת משרד הבריאות. היום ייפגשו הצדדים יחד עם נציגי המל"ל לדון במתווה החזרה, זאת אף שכבר לפני כשבועיים בישרו רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין שסיכמו על מועד החזרה האמור. 

ביום שלישי סיירה השרה רגב עם מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, במשרדי הנהלת הרכבת כדי לעמוד מקרוב על ההכנות לפתיחה המחודשת. היא ציינה כי המתווה - הכולל בדיקות חום תרמיות בכניסה לתחנות ואכיפת חבישת מסיכה, לצד חיטוי הרכבות והתחנות והכנת מקומות העמידה וההמתנה ברציפים -  עונה על תנאי משרד הבריאות. "נקפיד על ההנחיות, והרכבת תשוב לפעילות במועד שנקבע", ציינה.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, הביע השבוע דאגה מפתיחת הרכבות לתנועה מלאה, כיוון שלא שוכנע שמשרד התחבורה הכין מתווה שישמור על בריאות הציבור. ראש תחום חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, רותי גרוס, אמרה כי פתיחת הרכבת נדחתה מ־17 במאי ל־8 ביוני בגלל שלמשרד היו דרישות שהיה קשה לעמוד בהן, כמו שמירת מרחק ואכיפת שימוש במסיכה בנסיעה. היו"ר מרגי שאל מה יקרה ב־8 ביוני, וגרוס השיבה: "ביום חמישי יתקיים דיון עם המטה לביטחון לאומי (מל"ל) אם באמת הרכבת תיפתח. אם התחלואה תמשיך לעלות, ייצא שכרנו בהפסדנו". 

מאות אלפים תלויים בה. הרכבת מושבתת // צילום ארכיון: יהושע יוסף
מאות אלפים תלויים בה. הרכבת מושבתת // צילום ארכיון: יהושע יוסף

בינתיים הנוסעים הרבים מאבדים סבלנות בשל הדחיות החוזרות ונשנות. אלו הגרים בפריפריה נאלצים להשתמש בתחבורה הציבורית שטרם חזרה לפעילות מלאה או להשתמש ברכבם הפרטי ולהיכנס לפקקים בכל יום. נפגעים נוספים הם אנשים עם מוגבלות, שהרכבת היא אמצעי התחבורה הטוב ביותר עבורם להגיע ממקום למקום ובעיקר לעבודה. 

"עם פרוץ הקורונה נאלצתי לעבוד מהבית כמו כל עובדי המשרד, ועכשיו כולם חוזרים למשרד אבל אני, לצערי, עדיין עובדת מהבית", כתבה טל בפנייה של ארגונים המייצגים בעלי מוגבלויות אל משרד התחבורה, "אני נשארת מאחור. למה? בגלל שהרכבת מושבתת. 

"אני יודעת ומבינה שיש את הנחיות משרד הבריאות ופחד מפני הדבקה בקורונה. אני מבינה גם שיש עבודות תשתית וצריך לסיים לבצע אותן, אבל נדמה שיש איזו תפיסה מוטעית, הנובעת מכך שאנשים בצמרת פשוט לא נוסעים באופן קבוע בתחבורה ציבורית, ולכן זה נשמע להם כמו צעצוע מגניב ולא זכות בסיסית, שבתפקודה ופעילותה תלויים כמיליון בני אדם".



ממשרד הבריאות נמסר: "הנושא נמצא בדיונים עם גורמי המקצוע ומול משרד התחבורה וכן רכבת ישראל". גורם במשרד הבריאות הוסיף שנושא התחבורה הציבורית הוא בליבת העניין, מכיוון ש"צריך שתהיה בקרה של נוסעים - היכן עולים והיכן יורדים - כמו גם בקרת התנועה של נוסעים רבים יחד, בדגש על כלי תחבורה עם קיבולת רבה כמו הרכבת".

השתתפה בהכנת הידיעה מיטל יסעור בית־אור

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר