מחר (שלישי), יעלה באופן רשמי תעריף הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ביותר מ-30% מ-6 ש"ח למחיר אסטרונומי של 8 ש"ח לנסיעה. מדובר בכלי התחבורה המרכזי בירושלים, המסיע כ-170,000 נוסעים מדי יום, ללא ההארכות הקו האדום להדסה עין-כרם ולנווה יעקב. על פי ההערכות, אחרי שתאושר הארכת הקו הוא יסיע בין 230,000-240,000 נוסעים ביום.
בעקבות התלונות והקריאות לחרם: דיון דחוף בכנסת
מאז הסתיים שבוע ההשבתה של הרכבת הקלה לקראת הארכת הקו, נדמה כי שיחת היום בקרב תושבי הבירה היא על צי הרכבות החדשות ועל השירות שמוענק בירושלים, שמעלים טענות חריגות - רכבות צרות וצפופות יותר שמגיעות בתדירות נמוכה משמעותית ולא כפי שמוצג בלוחות בתחנות, עם מקומות ישיבה מועטים ביחס לקרונות הישנים ואפילו - חריקה בצליל שנשמע כמו תחילתה של אזעקה מחשש לירי טיל חות׳י כזה או אחר.
אותן טענות שקוראות, בין היתר, לחרם על החברה המפעילה ועל הצפת המוקד הטלפוני של העיריייה בתלונות, הצליחו סוף כל סוף להרעיד את אמות הסיפים.
היום (שני) יזם חבר הכנסת מיכאל ביטון יחד עם יו״ר ״התעוררות״ וסגן ראש העיר ירושלים אדיר שוורץ דיון מהיר בוועדת הכלכלה סביב הנושא. בהצעה, שכותרתה ״התייקרות מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים למרות היותה כלי תחבורה בסיסי עם שירות בינוני״, נכתב: ״הטענה של משרדי האוצר והתחבורה שמדובר בכלי תחבורה ׳פרימיום׳ עם מסלול מסילתי בלעדי, שגויה מהיסוד. בירושלים, כל מערכת הסעת ההמונים מוכוונת לשימוש ברכבת הקלה והיא האופציה היחידה במרחבים רבים בעיר להתניידות, ובפרט בציר הכלכלי המרכזי של העיר לאורך רח׳ יפו. לכן, לא ניתן לראות את הרכבת הקלה כשירות ׳פרימיום׳ שניתן לתמחרו באופן שונה״.
עוד כתב חבר הכנסת ביטון שהרכבת הקלה השתרשה ככלי התחבורה המרכזי בעיר, והשוני במחיר בינה לבין כלי תחבורה אחרים דוגמת אוטובוסים - פשוט לא שוויוני.
בהמשך, הוסיף כי ״הרכבת הקלה בירושלים עמוסה וצפופה במיוחד, לא פעילה בשעות מאוחרות מספיק, בעלת קו בודד כשהקווים העתידיים מתעכבים וגם לא מקבלת עדיפות בכל הצמתים. רק השבוע חזינו בעומסים המזכירים מדינות עולם שלישי, לאחר שהרכבת הושבתה לשבוע לשם בדיקות, אחרי איחור של שנים בהארכת הקו הקיים היחיד״.
עושים הכל כדי שהציבור ירים ידיים, יניע את הרכב הפרטי ויתקע בפקקים נצחיים
ואכן, מדובר בצעד אבסורדי לחלוטין. עיריית ירושלים ומשרד התחבורה מעודדים את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית, ובפועל עושים, כל אחד בתורו, את הכל כדי שהציבור ירים ידיים, יניע את הרכב הפרטי ויתקע בפקקים נצחיים. מעבר לעוגמת הנפש היום-יומית של כל משתמש דרך בבירה, מדובר בפגיעה קשה באוכלוסייה שמסתמכת על הרכבת הקלה, שמונה המוני סטודנטים, בני נוער, אזרחים ותיקים ואוכלוסיות מוחלשות שיתקשו ליישר קו עם הגזירה החדשה.
״אין אף הצדקה להעלות את מחיר הנסיעה ברכבת בירושלים ביחס למחירי האוטובוסים בעיר שמדורגת במדד סוציו אקונומי 2, ואין דינה כדין תל אביב המדורגת 8״, סיכם ביטון.
הבקשה לדיון המהיר התקבלה בכנסת, והדיון אליו הוזמנו מומחים, נבחרי ציבור ובעלי מקצוע עתיד להתקיים בזמן הקרוב. ״התייקרות מחירי הרכבת הקלה בירושלים, במיוחד בעת בה רמת השירות נמצאת בשפל של כל הזמנים, היא באופן מילולי לעג לרש ופגיעה קשה ב-170,000 נוסעות ונוסעים מדי יום״, ציין שוורץ. ״לאורך מרבית מסלול הרכבת אין אלטרנטיבות תחבורה אחרות, וחשוב לדעת שהשירות צפוי להיפגע עוד בהמשך השנה בגלל עבודות הכרחיות להקמת הקו הירוק שחוצה את הקו הקיים. אני מציע למשרד התחבורה והאוצר למצוא ארנק אחר לקחת ממנו את הכסף ולא מכיסם של תושבי ירושלים״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו