אם אתם נדרכים כשאופנוע שליחויות חולף ביעף לידכם, או כשקטנוע מזגזג בין מכוניתכם לאחרות, אתם לא לבד: שני שלישים מהישראלים חשו בשנה האחרונה ב"סכנת נפשות" כשנתקלו בשליח בכביש - כך חושף סקר חדש ומטריד של עמותת אור ירוק.
בעידן ההזמנות באפליקציה, שועטי השליחויות הם מקור דאגה של ממש: לפי הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות", תשעה מכל עשרה מהנשאלים נתקלו על הכביש בשליח בשנה האחרונה, רובם המוחלט היו עדים להתנהגות מסוכנת כמו דהירה על המדרכה, חציית צומת באור אדום, עקיפות מסוכנות ונהיגה פרועה, ומחציתם ראו תאונה או מקרה שכמעט הסתיים בתאונה שבהם היה מעורב שליח.
מהסקר עלתה תמונה מדאיגה גם על אופן הנהיגה של השליחים ועל היעדר הציות שלהם לחוקי תנועה בסיסיים. 75% מהנשאלים טענו כי השליחים "נוהגים באופן לא בטוח", ו־91% טענו כי ראו שליח מבצע עבירת תנועה.
כשהתבקשו לפרט - ציינו כי ראו שליח נוסע על המדרכה (84%), עובר באור אדום (68%), "נוהג באופן פראי" (91%), "נוהג במהירות מופרזת או כזו שלא תואמת את תנאי הדרך" (93%) או "עוקף בצורה מסוכנת" (94%).
בד בבד, את האחריות הפנו משתתפי הסקר אל חברות השליחויות - רובם סבורים שעליהן לדאוג להכשרת עובדיהן לנהיגה בטוחה (87%) ולבטיחות כלי הרכב שלהם (88%) - כמו גם אל המדינה, שבאחריותה להגביר את האכיפה והפיקוח על נהיגת השליחים (75%).
עצמאות מסוכנת
מחקרים מצאו בעבר כי שליחים שעובדים כעצמאים (נמדדים על פי תפוקה ולא באופן שעתי כשכירים) מתמודדים עם שילוב חמור של גורמים מסכנים על הכביש, ובהם הכשרה לקויה, היעדר פיקוח על בטיחות כלי הרכב או מצבו, היעדר ציוד מגן, ומודל תשלום שלעיתים מאלץ אותם לעבוד בעת מחלה או לנהוג באופן מסוכן ובניגוד לחוקי התנועה כדי להגיע מהר ליעדם.
אחד המחקרים הללו, שנערך ב־2022, התמקד בשליחים עצמאיים שמובילים מזון חם באמצעות אופנוע. המחקר מצא קבוצה זו כבעלת הסבירות הגבוהה ביותר להשתמש בטלפון נייד בזמן נהיגה, וכמפירת חוקי תנועה נוספים כמו נסיעה במהירות מופרזת וחציית צומת באדום.
לפי המחקר, לצד הסבירות הגבוהה למעורבות בתאונות דרכים עם נזק לרכוש ונפגעים, השליחים בקבוצה זו התגלו כבעלי סיכוי גבוה יותר לקבלת תמריץ לנסיעה בתנאים מסוכנים ולנשיאת מטענים לא יציבים – וצברו נקודות ענישה במספר רב יותר בהשוואה לשליחים שכירים.
לדברי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל אור ירוק, "השליחים בכבישים הפכו למטרד. מהסקר עולה כי רוב הציבור חושש מהם וראה אותם מבצעים עבירות תנועה חמורות. שליחים תמיד ימהרו, גם אם זה מסכן את החיים שלהם ושלנו.
"הדרך להפחית את הסכנה שלהם להיפגע בתאונת דרכים ולחזק את תחושת הביטחון של הציבור היא לקיחת אחריות מצד החברות שמרוויחות כסף רב מהשליחויות. עליהן לבצע הדרכות ולוודא כי שליחים שהם עברייני תנועה סדרתיים, לא יעלו יותר על הכביש. במקביל, המשטרה חייבת להגביר את האכיפה נגד שליחים, כדי ליצור אווירה הרתעתית שתמנע עבירות תנועה מסכנות חיים. אי אפשר להמשיך במצב כפי שהוא כיום, כי זה עולה בחיי אדם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו