אוטובוסים חשמליים יטענו בטעינה אלחוטית מהכביש בזמן הנסיעה. צילום: ינון הנדסה, ייעוץ, תכנון ומחקר

לראשונה בישראל: אוטובוסים חשמליים יטענו בטעינה אלחוטית בזמן הנסיעה

משרד התחבורה משיק פרויקט טעינה אלחוטית לאוטובוסים בחיפה ובקריות • הטכנולוגיה תאפשר טעינה דינמית וסטטית תוך כדי נסיעה ועצירה במסלול המטרונית • המיזם צפוי לחסוך עלויות תפעול ולהאריך את טווח הנסיעה

משרד התחבורה הכריז היום (ראשון) על השקת מיזם חדשני לטעינה אלחוטית של אוטובוסים חשמליים במהלך הנסיעה. המיזם, בשיתוף עם חברת חוצה ישראל וחברת אלקטריאון, יצא לדרך במסלולי המטרונית בחיפה והקריות, שם תותקן לראשונה בישראל מערכת טעינה דינמית וסטטית שפותחה על ידי אלקטריאון וירלס.

המטרונית בחיפה, צילום: הרצי שפירא

הטכנולוגיה החדשנית, שפותחה על ידי חברת אלקטריאון וירלס, תוטמע לראשונה בישראל במערכת המטרונית, הכוללת תשתית לטעינה אלחוטית לאורך מסלולי התחבורה הציבורית מהירה בחיפה ובקריות. בשלב הראשון, חמישה אוטובוסים מפרקיים של חברת סופרבוס יצוידו במערכת טעינה דינמית, שתותקן במקטעים של 1.6 ק"מ לאורך התוואי וכן בטעינה סטטית בתחנות הקצה.

טעינה אלחוטית זו, המתאפשרת גם במהלך נסיעה וגם בזמן עצירה, צפויה לחסוך בעלויות תפעול, לשפר את נוחות ההפעלה ולתרום לשירות יעיל ותדיר יותר. הטכנולוגיה גם עשויה להפחית את גודל הסוללה הנדרש באוטובוסים ובכך להקל על רשת החשמל ולהפחית עלויות. כיום, תהליך טעינת האוטובוסים מתבצע לרוב בשעות הלילה או בזמן עצירות ממושכות.

רשת קווי המטרונית משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור, והיא כוללת חמישה קווים באורך מצטבר של 104 ק"מ. בימים אלה מתבצעות עבודות להארכת הרשת לדרום מערב חיפה, טירת הכרמל וקריית אתא.

סופרבוס, צילום: בן ניקסון

שרת התחבורה, מירי רגב, ציינה כי "אם הטכנולוגיה תוכח כאמינה ויעילה, נפעל להטמיע אותה במערכות הסעת המונים נוספות ברחבי הארץ". מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך, הוסיף: "שילוב מערכת הטעינה בתשתית המטרונית תאריך את זמן השירות של האוטובוסים החשמליים, תאפשר להרחיב ולייעל את צי האוטובוסים החשמליים, תשדרג משמעותית את השירות ותעניק לנוסעים נסיעה יעילה, נוחה וירוקה יותר".

מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר, סיכם: "טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינמית מתאימה כ'כפפה ליד' עבור קווי תחבורה ציבורית כדוגמת המטרונית ובאפשרותה להאריך את טווח הנסיעה יחד עם צמצום גודל הסוללה והקטנת חיבורי חשמל בחניונים, ובכך פותרת את מרבית הכאבים במעבר לתחבורה חשמלית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...