מכת מדינה על הכביש: בכל יום נפגע אדם בתאונה שנגרמת מנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים

בין השנים 2019 ל-2023, נפגעו 1,709 בני אדם בתאונות דרכים הקשורות לנהיגה בשכרות או בסמים, כאשר הממוצע השנתי עומד על 342 נפגעים • במהלך חמש השנים האחרונות התרחשו 307 תאונות דרכים בשל נהיגה בשכרות ביום שישי, ו-212 תאונות ביום שבת • מנכ"ל עמותת "אור ירוק" בשיחה עם "ישראל היום": "המחסור בניידות ובשוטרים פוגע בהרתעה ואנשים עולים על ההגה שיכורים כי הם יודעים שהסיכוי שיתפסו קטן מאוד"

תאונת דרכים קשה בכביש 20 לכיוון צפון סמוך למחלף גלילות (ארכיון). צילום: מד"א

נהיגה בשכרות הפכה לתופעה מדאיגה בישראל, כאשר נתונים חדשים מראים כי בממוצע, בכל יום נפגע אדם כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. דוח שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגה תמונה עגומה, לפיה התופעה נמשכת וגובה קורבנות מדי שנה, תוך עלייה מדאיגה בכמות הנפגעים.

על פי הדוח, על אף האכיפה, הסיכון בנהיגה בשכרות אינו מרתיע מספיק את הנהגים. רק לפני כחודש, גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע שמונה שנות מאסר על יאנה בלום, שנהגה שיכורה וגרמה למותו של התינוק מעין דומנוביץ', בן עשרה חודשים בלבד, במהלך יום העצמאות בשנת 2023. בלום הורשעה בהמתה בקלות דעת, נהיגה בשכרות ובעבירות נוספות במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות.

הקראת כתב אישום נגד יאנה בלום, צילום: דודו גרינשפן

השופט יובל ליבדרו התייחס לגזר הדין ואמר: "הנאשמת פגעה בערך קדושת החיים לצד ערכים נוספים הקשורים בהגנה על הביטחון האישי ושלמות הגוף של משתמשי הדרך". הנתונים שמספק הדוח חושפים את ממדי התופעה: בין השנים 2019 ל-2023, נפגעו 1,709 בני אדם בתאונות דרכים הקשורות לנהיגה בשכרות או בסמים, כאשר הממוצע השנתי עומד על 342 נפגעים, כך עולה מנתוני הלמ"ס שנותחו על ידי עמותת אור ירוק. בשנת 2023 לבדה נפגעו 327 בני אדם – עלייה של שני נפגעים בהשוואה לשנת 2022.

היקף הנפגעים בתאונות דרכים בשל נהיגה תחת השפעת סמים ו/או אלכוהול בין השנים 2023-2019, צילום: ישראל היום

מעבר לכך, מספר ההרוגים בתאונות הללו גבוה במיוחד: 31 בני אדם נהרגו בתאונות בהן היו מושפעים הצדדים מצריכת אלכוהול וסמים במהלך חמש השנים האחרונות. בשנת 2024 נהרגו חמישה בני אדם – אחד יותר לעומת 2022, כאשר הממוצע השנתי עומד על שישה הרוגים.

פילוח נתוני הנפגעים בתאונות הללו מראה כי 54% מהנפגעים בתאונות שבוצעו כשנהגים היו תחת השפעת אלכוהול וסמים היו נהגי רכב פרטי. 32% נוספים הם נוסעים ברכב, ו-86% מכלל הנפגעים היו מעורבים בתאונות עם רכב ארבעה גלגלים. נהגים ונוסעים של אופנועים וקטנועים מהווים 5% מהנפגעים בתאונות עקב נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, ו-4% מהנפגעים הם הולכי רגל.

תאונת דרכים קטלנית בכביש 6 - שני הרוגים בשנות ה-20 לחייהם (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתחו גם את השתייכות ההרוגים בתאונות דרכים בהם עורבו נהגים תחת השפעת אלכוהול וסמים. 29% מהם היו נוסעים, 23% היו נהגים, 19% הולכי רגל, 16% רוכבי אופנועים וקטנועים, 3% רוכבי אופניים ו-10% הוגדרו כ"אחרים".
הנתונים מדגישים את חלקם הגבוה של נהגים צעירים במעורבות בתאונות. 249 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות שנבעו משימוש באלכוהול ובסמים במהלך חמש השנים האחרונות.

מתוך הקבוצה, 14 נהגים היו מעורבים בתאונות קטלניות, ו-44 נהגים בתאונות קשות. בשנת 2023 לבדה היו מעורבים 41 נהגים צעירים בתאונות כאלה – עלייה של שניים לעומת 2022. נהגים צעירים, שמהווים רק 15% מכלל בעלי הרישיונות, מעורבים ב-21% מהתאונות שנובעות מנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים, גבוה ב-40% מחלקם היחסי במצבת הנהגים. באשר לתאונות קטלניות, חלקם הוא פי שניים מחלקם באוכלוסיית הנהגים, כשהם מעורבים ב-30% מהתאונות הקטלניות.

הרוגים בתאונות דרכים בשל נהיגה תחת השפעת אלכוהול ו/או סמים בשנים 2023-2019, צילום: ישראל היום

כידוע, סופי השבוע מהווים את מוקד הסכנה, כאשר ימי שישי ושבת מתגלים כמועדים המסוכנים ביותר לנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. במהלך חמש השנים האחרונות התרחשו 307 תאונות דרכים בשל נהיגה בשכרות ביום שישי, ו-212 תאונות ביום שבת. מדובר בשיעור גבוה באופן ניכר ביחס לשאר ימי השבוע, מה שמצביע על הקשר בין חופשות סוף השבוע לתאונות קטלניות.

אף שרבים נוטים לחשוב שכלים חשמליים פחות מסוכנים, מתברר שגם קורקינטים ואופניים חשמליים, הינם כלים בסיכון גבוה ומעורבים בשיעור לא מבוטל של תאונות דרכים שמבצועות תחת השפעת אלכוהול וסמים. ב-68 תאונות דרכים שגרמו לפגיעות חמורות היו מעורבים רוכבי כלים חשמליים, כאשר הסיבה המרכזית היא החלקה עצמית (24%). בנוסף, 22% מהתאונות נבעו מהתנגשות חזית-צד, ו-13% מהתאונות היו חזית-אחור.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, צילום: אור ירוק

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת או ירוק, מסכם את הדו"ח וקורא לנקוט בצעדים מיידיים: "נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התנועה הקשות והחמורות. אדם בוחר לשתות אלכוהול, לעלות על ההגה ולסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. המחסור בניידות ובשוטרים פוגע בהרתעה ואנשים עולים על ההגה שיכורים כי הם יודעים שהסיכוי שיתפסו קטן מאוד. נגד נהגים שיכורים יש לנהוג ביד קשה, להגביר את האכיפה המשטרתית בעיקר בסביבת אזורי הבילוי ולהחמיר בענישה כדי לשדר מסר חד וברור כי נהיגה בשכרות היא לא כדאית ולא משתלמת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר