לקראת הבחירות המתקרבות: דו"ח נתיבי התחב"צ מציג - אכזבה בציבור ורצון לשינוי

בארגון "15 דקות" פרסמו דו"ח מיוחד על המצב בערים המרכזיות בישראל • בין הנתונים שהוצגו - כמה נת״צים ושבילי אופניים נסללו, איך לראשי הרשויות יש השפעה, מה הם עשו בקדנציה האחרונה, ומה התושבים היו רוצים • אז מי הערים המצטיינות ומי מדשדשות מאחור?

תל אביב מול נתניה: האם הנת"צ מקצר את הדרך? // בן שמחון, שמואל בוכריס

ארגון "15 דקות" פרסם היום (ראשון) דו"ח מקיף על מצב התחבורה ברשויות המקומיות בארץ, וזאת לקראת הבחירות המתקרבות.

מטרתו המרכזית של הדו"ח החדש היא להראות כמה גדולה היא ההשפעה של ראש העיר מכהן על מצב התחב״צ בעיר במסגרת הסמכויות הניתנות לרשות אל מול המצב בשטח, ועד כמה רשויות לוקחות אחריות בתחום התחבורה הציבורית.

 

בדו"ח מפורטים נתונים כמו: כמה נת״צים נסללו? כמה שבילי אופניים? מה התושבים היו רוצים בכל עיר ועיר? איך לראשי הרשויות יש השפעה על התחב״צ? ומה עשו בקדנציה האחרונה?.

הוא מורכב מתוצאות סקר ״תחב״צ בעיר שלי״, בשיתוף עוד 17 ארגונים חברתיים מובילים. ענו עליו יותר מ-7,000 נשאלים מכל הארץ, והוא מכיל גם נתונים נוספים שאספנו ממערכות שונות וניתחנו לעומק.

מבין הנתונים הבולטים מתוך הדו״ח, ניתן ללמוד כי רוב גדול של הציבור בעד סלילת נת"צים. 60% מכלל העונים לסקר ״תחב״צ בעיר שלי״ השיבו כי יש לסלול נת״צים גם על חשבון נתיבים/חניות לרכב פרטי. 24% ענו “אולי”, ורק 16% התנגדו. כמו כן, הערים המובילות ברצון התושבים לנת״צים הן רעננה, גבעתיים, ורמת גן - עם למעלה מ-90% שהיו מעוניינים בנת״צים, בעוד ראשי הערים דווקא במקומות אלו מתנגדים לסלילת נת״צים, ולא פועלים בתחום.

עוד על פי נתוני הסקר, ניתן להבין כי שביעות הרצון נמוכה מהמצב כיום - ממוצע שביעות הרצון הארצי מהתחבורה הציבורית במקום המגורים עומד על 2.47 מתוך 5. 93% מעוני הסקר השיבו כי נושא התחבורה הציבורית צריך להעסיק את המועמדים במידה רבה עד רבה מאוד! לתושבים יש ציפייה גבוהה מהעירייה להתערב בתחבורה הציבורית ולשפר אותה.

נתיב תחבורה ציבורית בכביש החוף לכיוון דרום, אחרי מכון וינגייט,

באילו ערים סוללים הכי הרבה נת״צים? במקום הראשון: תל אביב-יפו, עם 23.6 ק"מ שנחנכו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רון חולדאי, בתוספת לעוד 47.5 שנסללו לפני קדנציה זו (סה״כ יותר מ-70 קילומטר נת״צ בעיר). במקום השני: בירת ישראל ירושלים, עם כ-22.3 ק"מ נת"צים שנסללו בקדנציה של ראש העיר משה ליאון (וסה״כ כ-40 קילומטר נת״צ בעיר). מדובר במספר מכובד, אך יש עוד הרבה כדי להדביק את הפער מול ת״א. מה גם שירושלים גדולה בהרבה, ולכן יש צורך ביותר נת״צ.

במקום השלישי נמצאת ראשון לציון, עם 6.5 ק״מ נת״צ שנסללו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רז קינסטליך (וסה״כ כ-22 ק״מ נת״צ בעיר). עם זאת, מדובר בפער משמעותי במיוחד מהמקומות הראשון והשני, ובמספר קטן יחסית לעיר הרביעית בגודלה בישראל. במקום הרביעי: פתח תקווה, עם 6.1 ק״מ נת״צ שנסללו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רמי גרינברג (וסה״כ 7.3 קילומטר נת״צ בעיר).

נתיב תחבורה ציבורית בתל אביב-יפו, צילום: יהושע יוסף

לפני קדנציה זו היו בעיר רק טיפה יותר מקילומטר אחד של נת״צ, ולכן מדובר בהתקדמות משמעותית, אך יש להמשיך ולסלול עד מנת להדביק את הפער. במקום החמישי: בת ים, עם 5.4 קילומטר נת״צ שנסללו בקדנציה של ראש העיר צביקה ברוט (וסה״כ 9.3 קילומטר נת״צ בעיר).

באילו ערים יש את מספר הנת״צים הנמוך ביותר: גבעתיים - רק 500 מטרים נת״צ שנסללו בקדנציה האחרונה של ראש העיר רן קוניק. העיר נמצאת בלב המטרופולין, וחוסר בנת"צים בשטחה הינו משמעותי לתנועה רציפה בכלל המטרופולין. רמת גן - ראש העיר כרמל שאמה הכהן קידם רק 700 מטר של נת"צים ל-100,000 איש ב-5 השנים האחרונות, בעוד תושביו ותושבי הערים הסמוכות נתקעים בפקקים אשר הולכים ומחמירים מדי יום.
באר שבע - לא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה בכהונתו האחרונה של ראש העיר רוביק דנילוביץ'.

באר שבע - לא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה. שכונה ד' בעיר, צילום: דודו גרינשפן

בכל הקשור לנסיעה באופניים למקומות העבודה - מתברר כי רוב הציבור, כ51 אחוז, יהיו מוכנים לנסוע למקומות העבודה שלהם באם יהיו נת"צים של נוסעי אופניים מתאימים לכך. כמו כן, ישנן ערים רבות בהן הרצון לשבילי אופניים הינו גדול מאד, למשל בגבעתיים, שם 72 אחוז מהתושבים רוצים נתיבים כאלו, ובנס ציונה 71 אחוז מהתושבים רוצים נתיבים כאלו. ברחובות 70 אחוז, בהוד השרון 65 אחוז, בבאר שבע וברעננה 63 אחוז מהתושבים.

בכל הנוגע לסלילת שבילי אופניים, מתברר כי תל אביב יפו - בדומה לנת״צים, מצטיינת גם בקידום שבילי אופניים, וניתן בהחלט לראות מגמה של היפוך הפירמידה לטובת תחבורה בת קיימא. אחרי תל אביב מפתיעה באר שבע, שבניגוד לנת״צים, בה באר שבע משתרכת מאחור, דווקא בתחום קידום שבילי האופניים ישנה בשורה, ובקדנציה האחרונה נסללו הרבה יותר שבילי אופניים ממה שהיו בעבר.

 

כמו כן, נהריה וראש העין בולטות לטובה במיוחד בקידום שבילי אופניים בקדנציה האחרונה. בנהריה היתה קפיצה של 2.5 בכמות שבילי האופניים. מנגד, ירושלים וחיפה אינן מצטיינות בתחום סלילת שבילי אופניים.

יש שיאמרו שזאת בשל המבנה הטופוגרפי המאתגר, אך יחד עם זאת, במציאות של כלים חשמליים, אפשר להתגבר על המכשול הטופוגרפי. בנוסף, ישנן שכונות שהינן מישוריות שהן אידאליות לרכיבה ולמרות זאת לא קודמו בהן שבילי אופניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר