הודעתה של שרת התחבורה מירי רגב כי תשקול ביטול חלק מנתיבי התחבורה הציבורית בדרכים בין עירוניות חוללה סערה ברשתות החברתיות ועוררה דיון נוקב על היתרונות והחסרונות של השיטה. ארגונים הפועלים למען איכות הסביבה והתחבורה הציבורית פרסמו היום (רביעי) פנייה משותפת לשרה בקריאה שלא תבטל נתיבי תחבורה ציבורית.
בארגונים ביקשו להדגיש חשיבות נתיבי התחבורה הציבורית ותשתיות התחבורה הציבורית למדינת ישראל ולאזרחי ישראל, בעיקר בקרב האוכלוסיות המוחלשות שעתידות להיפגע באופן ישיר, ועד לכלל הציבור, שעתיד כולו לשלם את המחיר על חוסר קידום תשתיות שיוביל לירידה במעמדה של ישראל כמדינה מפותחת ומתקדמת. כמו כן, ייפגע המהלך בקישוריות בין המרכז לפריפריה.
במכתב, פנו הארגונים אל השרה וביקשו לפרט את החשיבות של תשתיות התחבורה הציבורית ושל נתיבי התחבורה הציבורית בפרט, ככלי מרכזי להפחתת הפקקים. לטענת הארגונים. במידה והנתיבים יבוטלו, בעצם יבוטל תמריץ המעבר המרכזי מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית שהוא דילוג על הפקקים, מה שיוביל לתהליך הפוך ולהחמרת עומסי התנועה. כמו כן, אחזקת הרכב רק תוסיף לעול יוקר המחייה בישראל, בעוד השרה מצהירה שהיא שואפת להילחם בו.
עוד טענו הארגונים כי המהלך ישפיע על כל שירות התחבורה הציבורית. זמן הנסיעה יתארך, אוטובוסים יתקשו לדייק בזמנים ולא יהיה ניתן לסמוך כלל על השירות - במקום השיפור שישראל שואפת אליו - נראה התדרדרות מהירה. הצעד יביא לפגיעה גם בנהגי האוטובוסים כמובן, שיאלצו לבזבז זמן ארוך יותר במסלול, הפסקותיהם יתקצרו, ותנאי עבודתם יתדרדרו עוד יותר.
"נסחפו בזרם פופוליסטי"
מארגנת הפנייה, סיון שמואלוביץ, מנהלת קשרי הממשל והמדיניות בארגון 15 דקות, המקדם תחבורה ציבורית בישראל, אמרה: " אנחנו כארגוני חברה אזרחית מקדישים את כל כוחנו להשפעה על מדיניות שמכתיבה את החיים שלנו במדינה.
החיים שלנו במדינה "כארגון תחבורה ציבורית שקיים כבר עשור, אנחנו שומעים את הציבור כל הזמן וחווים יחד. את התסכול על מערכת התחבורה הציבורית הקלוקלת שלנו, ורואים שהמדינה והרשויות לא סופרים אותנו - לא יורדים לשטח, לא מבינים את המצב באמת, מוציאים הוצאות של מיליונים ומיליארדים והתחבורה הציבורית לא באמת משתנה. לשכנע על נחיצותם של נת"צים לקח לנו שנים רבות לעשות - ועד שסופסוף יש לנו עם מי לדבר, עד שמקשיבים לנו - מתחלפים השרים ופתאום האינטרס מצטמצם ומצטמצם ויוצאות אמירות פופוליסטיות נגד תשתיות קריטיות לתחבורה הציבורית - נת"צים, מטרו, שבילי אופניים.
"אנחנו פה להזכיר לנבחרי הציבור את העובדות, ולעזור להם לצאת מהזרם הפופוליסטי שהם נסחפו בו אל עבר מחוזות ההגיון, העובדות ושירות הציבור האמיתי".
יעל דורי, ראש תחום תכנון בארגון אדם טבע ודין, מחותמי הפנייה, אמרה: " במידה והנת"צים יבוטלו, נחזור אחורה - לא רק מבחינת פיתוח רשת ארצית אלא גם מבחינת כמות המשתמשים באוטובוסים, במיוחד של אלו שעברו לתחבורה ציבורית בגלל שהיא נהייתה יעילה וודאית יותר . זה אחד הצעדים ההרסניים ביותר ששרת תחבורה יכולה לבצע. במקום זאת היא צריכה להוסיף נת"צים, ולאפשר נסיעה איכותית , בטוחה ונוחה לציבור כולו ולא רק לבעלי רכב פרטי אלא גם לילדים, נשים, חסרי רשיון , קשישים ועוד".
"המהלך רק יחמיר את הפקקים"
רתם קפלן, מתכנן תחבורה ויועץ, אמר ל"ישראל היום": " החשיבות של נתצים היא בתיעדוף של תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי. כאשר יש יותר נתצים המהירות של התחבורה הציבורית היא משמעותית גבוהה יותר מאשר כשהנתצים לא קיימים. המדיניות של הפקעת נתיבים לטובת נתצים דווקא תורמת לצמצום הפקקים, בניגוד למה שאמרה השרה".
קפלן סבור כי פינוי נתיבים נוספים לרכב פרטי לא יועיל בטווח הארוך ומזהיר: " הוכח בכל מקום בעולם, וגם בישראל - שככל שמוסיפים יותר כבישים ויותר נתיבים, כך למעשה כמות הנסועה ברכב הפרטי גדלה, ולכן הפקקים רק מתעצמים כי עולים יותר רכבים על הכביש. כשנוסע בוחר בתחבורה ציבורית הוא צריך שתהיה לו סיבה - שזמן הנסיעה לא יהיה ארוך משמעותית מאשר נסיעה ברכב פרטי, ואת זה אפשר לעשות רק באמצעות נתיבי העדפה. אם האוטובוסים יתקעו בפקק עם כל השאר, זה מה שיוביל לעידוד רכב פרטי ופקקים גרועים יותר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו