Loading...

האלימות בכבישים: "ישראל היום" בפרויקט מיוחד- היום השני // צילום: שמואל בוכריס

התפרעות בכבישי הנגב: כל חמש דקות עוברים באור אדום

צוות "ישראל היום" תיעד את המציאות המדממת בכבישי הנגב • חמורים בכביש המהיר • אופנועים נגד כיוון התנועה • צפצוף מתמשך על החוק • בחמש השנים האחרונות נדרסו למוות 28 ילדים בדרום

מקרי האלימות בכבישים כבר הפכו למכת מדינה, והשיח סביב הנושא עלה לאחר רציחתו של יורי וולקוב בחולון.

>>אלימות בכבישים - מכת מדינה: הכתבה הראשונה בסדרה<<

אולם בנגב התחושה היא שהאלימות בכביש נוכחת במיוחד, בעיקר בצירים סביב באר שבע. צוות "ישראל היום" יצא למסע בכבישי הנגב ותיעד את המציאות המפחידה.

רכב חוצה באדום ליד שגב שלום, צילום: דודו גרינשפן

פחות משעה של תיעוד הספיקה כדי לגלות את ממדי התופעה. כבר בדקות הראשונות אנו נתקלים בחמור שמסתובב באין מפריע על הכביש המהיר. החמור לא אשם, בעליו תושבי הפזורה הותירו אותו כפצצה מתקתקת בכביש. נהג לו יתנגש בו במהירות של 100 קמ"ש, לבטח ייפגע קשות.

צפצוף מתמשך על החוק 

מייד אחר כך זוהה אופנוע נוסע נגד כיוון התנועה. האופנוען יודע היטב שהוא עובר על החוק. הוא יכול היה כמובן לבצע פניית פרסה בהמשך הכביש בצורה מסודרת, אבל למה להתאמץ.

הלאה. בצומת שגב שלום, ביציאה לכיוון באר שבע, תועדו ב־25 דקות חמישה נהגים שעברו ברמזור אדום. השעה היא 10 בבוקר, אין עומס חריג על הכביש, רק צפצוף מתמשך על החוק. בכל חמש דקות(!) עובר רכב באדום מלא באור יום בצומת כביש 25 הידוע לשמצה. מצלמת אכיפה אינה פתרון ישים בנגב, שכן לא יחלוף שבוע ויד נעלמה תפרק אותה. מה או מי יעצור אותם? זו שאלה שגם תושבי הדרום שואלים שנים ארוכות.

פצצה מתקתקת. חמור עומד בכביש מהיר,

כל זה ידוע, כמובן, לכל הגורמים הרלוונטיים. גם במערכת הביטחון, שכמובן לא אחראית על האכיפה בכבישים, אך משתמשת בהם, אומרים בפה מלא שהכבישים בנגב הם בעיה לאומית שמצריכה חשיבה ופתרונות יצירתיים. למעשה, חלק גדול מסוגיית המשילות בדרום ובנגב מתנקזת לצוואר בקבוק אחד - ההתנהלות הבעייתית בכביש.

המשילות מתחילה בכביש

ראש מועצת רמת נגב, ערן דורון: "המשילות מתחילה בכביש. המבריחים נוסעים על הכבישים, הפורצים נוסעים על הכבישים, ואף אחד לא נמצא בכבישים. אני רואה ניידות של משטרת התנועה שמחלקות לתושבים שלי דוחות בגלל שנסעו 20-10 קמ"ש יותר מהמותר, אבל ביחס למי שצריך באמת לאכוף - לא נעשה מספיק".

שלא במפתיע, מי שנפגע יותר מהמצב בכבישי הדרום הם הבדואים. על פי ארגון "בטרם לבטיחות ילדים" בחמש השנים האחרונות (2017-2022) נדרסו למוות 45 ילדים, 28 מהם משתייכים לחברה הבדואית - 72% מהנפגעים. שבעה ילדים מתו רק מתחילת השנה.

גם האוכלוסייה היהודית בנגב משלמת כמובן את מחיר ההתפרעות בכבישים: בחודש יולי האחרון נהרגו ניצן משה וענת טל־קטלב כשתושב הפזורה שנהג בפראות וללא רישיון התנגש במכוניתם, ונהרג אף הוא. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...