לא מבינים את גודל השעה. תלמידי ישיבה חרדים (אילוסטרציה) | צילום: אורן בן חקון

מושב החורף נפתח: זו צריכה להיות המשימה הראשונה של הכנסת

עם קום המדינה העניק ראש הממשלה, דוד בן־גוריון, פטור ל-400 אברכים כדי להבטיח את המשכיות עולם התורה שכמעט נכחד בשואה • כעת ישראל עומדת בפני רגע מכריע בתולדותיה • כדי להבטיח את המשך קיומה, על הממשלה להיות פשוט בן־גוריונים

מחר תחזור מליאת הכנסת מחופשה ארוכה ומיותרת בת שלושה חודשים. חופשה של נבחרי ציבור בזמן מלחמה אף פעם לא נראית טוב, ובעת מלחמה שנמשכת כבר יותר משנה, עם מאות חללים, זה נראה עוד פחות טוב.

משתחזור הכנסת לתפקוד מלא, ולאחר שיינשאו הנאומים הפרוגרמטיים בעקבות התקיפה באיראן, הנושא המרכזי על סדר יומה יהיה חוק הגיוס. החוק המוצע הוא בעצם מילה מכובסת לחוק ההשתמטות. בחסות הקואליציה בת ה־68 מנדטים יימשך היעדר השוויון בנטל. המילואימניקים ימשיכו לכרוע תחת הנטל, מצבת החללים תתארך, אבל דמם של החרדים לא יישפך, והם גם לא ייפגעו כלכלית. ראוי לצטט את שר השיכון יצחק גולדקנופף, מראיון שהעניק ל"מקור ראשון", שם אמר: "קחו בחשבון שאנחנו צריכים להיות גם לומדי תורה, אי אפשר להטיל עלינו הכל".

"אנחנו צריכים גם לומדי תורה". השר גולדקנופף, צילום: אורן בן חקון

קצין בכיר בצה"ל אמר לי השבוע: "גם אם אלוהים בכבודו ובעצמו יתגלה לחרדים, ויאמר להם שהם חייבים להתגייס - הם לא יעשו זאת, כי אלו העומדים בראשם לא מבינים את גודל השעה ואת הצורך הדחוף בגיוסם של בחורים חרדים בריאים בגופם ובנפשם".

השבר הגדול ביותר הוא בקרב בני הציונות הדתית. אלו שמשלבים ספרא וסייפא. אותו פלח אוכלוסיה שבניו מתגייסים ליחידות מובחרות ושמספרם בקרב הנופלים גבוה ביחס לחלקם באוכלוסייה. בניגוד לנציגיהם בכנסת, שמתכוונים להצביע בעד החוק המפלה הזה, ציבור חובשי הכיפות הסרוגות, כולל אלו שמעבר לקו הירוק, יוצא בגלוי נגד החוק.

ביום שישי האחרון, ביישוב אפרת, הפגינו בני היישוב מול ביתו של ח"כ אוהד טל מהצינות הדתית. הם נשאו שלטים, שבאחד מהם נכתב: "אוהד טל, לזה חינכת בבני עקיבא?!". בשלט אחר נכתב: "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?!" (במדבר ל"ב)

הציבור הדתי לאומי, לא יצביע יותר למפלגת ציונות הדתית, צילום: אורן בן חקון

יש גם גרעין גדל והולך של נשות הציונות הדתית, שהתארגנו תחת הכותרת: "שותפות בשירות". בהתארגנות כבר רשומות 1,200 נשים, שבני משפחותיהן משרתים במילואים כבר מאות ימים בסבב שני ושלישי. אחת מהן היא איילת גלאס, מהיישוב אפרת, אם לשני פעוטות, נשואה לאיש מילואים שכבר נקרא פעם שלישית למילואים בעזה. היא זועמת על התנהלות חברי הכנסת מהציונות הדתית, בראשות בצלאל סמוטריץ'.

"כל חיי הצבעתי לציונות הדתית. חברי הקואליציה בכלל לא מבינים את עומק הכעס והכאב בציבור שאותו הם לכאורה מייצגים. הם חושבים שמי שמתנגד לחוק - גם מתנגד לממשלה וסולד מחרדים. אנחנו הצבענו לממשלה הזאת ואוהבים את התורה, אבל מתנגדים לחוק. אנחנו הבייס שלהם, ונדהמים מכוונתם להצביע ביד אחת בעד המשך הפטור לחרדים, ובשנייה בעד הארכת שירות המילואים והסדיר. אנחנו קורסים תחת הנטל ולא מוצאים שום הצדקה לעוול הזה", אומרת גלאס, שעובדת בארגון שמעודד חברים להכיר לחבריהם רווקות ורווקים בני המגזר. לדבריה, היא לא היחידה שלא תצביע יותר לציונות הדתית אם הסיעה תרים ידה בעד החוק. "אם הם חושבים אחרת, הם חיים בסרט".

יש לציין שיש בליכוד קולות בודדים שמתנגדים לחוק, כמו ח"כ משה סעדה וגם חבר מזכירות הליכוד וסגן ראש עיריית חולון, מאיר חלבי, שאף התריע שהצבעה כזו תפגע בליכוד בבחירות הבאות.

עם קום המדינה העניק ראש הממשלה, דוד בן־גוריון, פטור ל־400 אברכים כדי להבטיח את המשכיות עולם התורה שכמעט נכחד בשואה. כעת ישראל עומדת בפני רגע מכריע בתולדותיה ובמלחמה מול הרעים שבשונאיה. כדי להבטיח את המשך קיומה, על ממשלת ישראל והעומד בראשה להיות פשוט בן־גוריונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו