היועמ"שית: הממשלה אינה רשאית לסבסד מעונות יום לתלמידי ישיבות חייבי גיוס

בהרב מיארה בהודעה לבג"ץ: "על שר העבודה לפרסם את מבחני התמיכה למימון מעונות יום - התנהלותו אינה חוקית ולא ניתן למנוע זכאות לתקצוב של כלל האוכלוסיה רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס"

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה (ארכיון). צילום: הרצי שפירא

היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהרב מיארה, הבהירה היום (רביעי) כי בעקבות פסק הדין בעניין חוק הגיוס, הממשלה אינה רשאית לסבסד את לימודיהם של תלמידי ישיבות החייבים בגיוס ואינם מתגייסים.

לדברי היועמ"שית, שר העבודה יואב בן צור מונע כעת מכלל המשפחות הזכאיות לקבל את הסבסוד השנתי למעונות יום, במטרה לכפות מציאת פתרון שיאפשר סבסוד גם עבור משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס. היועמ"שית הדגישה כי התנהלות זו אינה כדין.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ושר העבודה יואב בן צור, צילום: אורן בן חקון, קוקו

"לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסייה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס, שאינן זכאיות לסבסוד כתוצאה מפסק הדין", נכתב בהודעה של בהרב מיהרה. "מדובר במיעוט קטן מתוך כלל המשפחות הזכאיות לסבסוד".

מהודעת היועמ"שית עולה כי כ-84,000 פעוטות קיבלו סבסוד למעונות יום בשנה שעברה, מתוכם רק כ-10,000 פעוטות ממשפחות שבהן האב הוא אברך בגילאי 18-27. המשמעות היא שעשרות אלפי משפחות זכאיות נפגעות כעת מהחלטת השר שלא לפרסם את מבחני התמיכה לשנת הלימודים הנוכחית.

משרד העבודה טרם פרסם את מבחני התמיכה לשנת הלימודים תשפ"ה, שהחלה כבר ב-1 בספטמבר. כתוצאה מכך, אלפי משפחות נאלצות לשלם שכר לימוד מלא למעונות היום, העשוי להגיע לאלפי שקלים בחודש לכל ילד. זאת, על אף שרבות מהן היו זכאיות לסבסוד משמעותי אילו היו המבחנים מפורסמים במועד.

מעון יום (אילוסטרציה). משרד העבודה טרם פרסם את מבחני התמיכה לשנת הלימודים תשפ"ה, צילום: אורן בן חקון

היועמ"שית הדגישה כי החלטת הממשלה מיום 22 בספטמבר, שהנחתה את משרד העבודה לפרסם מבחני תמיכה זמניים לשלושה חודשים בלבד, אינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית. לדבריה, הממשלה כפופה להוראות הדין ואינה יכולה לאשר החלטות המנוגדות לו. היא קראה לשר העבודה לפרסם לאלתר את מבחני התמיכה לשנת הלימודים כולה, תוך הבהרה כי לא ניתן יהיה לסבסד את מעונות היום עבור תלמידי ישיבות חייבי גיוס לאחר תום תקופת מעבר קצרה.

לאור תגובת היועצת המשפטית לממשלה לעתירה שהגישו משמר החינוך הממלכתי יחד עם קרן ברל כצלנסון, נעמ"ת ועותרים נוספים, מנהל משמר החינוך הממלכתי איתמר קרמר בתגובה: "טוב עשתה היועצת המשפטית לממשלה שקיבלה את עמדתנו. חייבים לעצור את העוול הבלתי נסבל שהממשלה משיטה על ההורים העובדים והאוכלוסיות הנזקקות ביותר. שר העבודה יואב בן-צור ממשיך לדאוג רק לסקטור שלו ופוגע בכל שאר הציבור, בשביל לנסות לכפות, בניגוד לחוק, סבסוד לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס.

"לא ייתכן שכלל ילדי ישראל ייענשו בגלל שיקולים סקטוריאליים מגזריים. הגיע הזמן שחינוך ילדינו יפסיק להיות הפקר בידי גורמים פוליטיים סחטניים - אנו מאמינים שבג"ץ יקבל את העתירה שהגשנו ויחייב את שר העבודה לאפשר לכלל המשפחות לקבל את הסבסוד המגיע להן על פי דין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר