"תקומה": מה מנסה להשיג נתניהו על ידי שינוי שם המלחמה?

ביום שאחרי הצעת הרעיון ולפני ההצבעה בנושא, גורמים אומרים כי המטרה היא לקבע את ההישגים האחרונים הכוללים את חיסול חסן נסראללה ובכך לנסות לטשטש את הפתיח - טבח שבעה באוקטובר • בדיון הממשלה הסתייג השר עמיחי שקלי מהצעת נתניהו, כמו גם השר גדעון סער • יש לשאול: על איזה תקומה ראש הממשלה מדבר?

נתניהו בישיבת הממשלה שבה הציע לשנות את שם המלחמה. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע אתמול (שני) בישיבת הממשלה לשנות את שם המלחמה ל"התקומה". בתגובה למהלך במטה המשפחות להחזרת החטופים מסרו כי "לא תהיה תקומה ללא החזרת החטופים" - אולם למרות התגובה הקשה נתניהו צפוי להביא את השם החדש להצבעה בממשלה. 

רה"מ נתניהו בישיבת הממשלה: "זוהי מלחמת הקיום שלנו - ׳מלחמת התקומה׳. כך אני מבקש לקרוא למלחמה באופן רשמי" // איתי בית-און/ לע"מ

ביום שאחרי הצעת הרעיון, גורמים אומרים כי המטרה היא לקבע את ההישגים האחרונים הכוללים את חיסול חסן נסראללה ובכך לנסות לטשטש את הפתיח - טבח השבעה באוקטובר.

שרים שהשתתפו בישיבת הממשלה הביעו הסתייגות מהרעיון בעיקר כי המלחמה טרם הסתיימה. חלקם אמרו לישראל היום כי השם "חרבות ברזל" לא הולם מלחמה ממושכת, אך גם הרעיון שהציג נתניהו לא זכה לתמיכה גורפת. עם זאת בסביבת נתניהו העריכו כי הוא ישיג את הרוב הנדרש להעברת השם החדש באישור הממשלה.

פצעי האסון עדיין מדממים וצורבים

תקומה, פירושה קימה מחדש, בריאה של דבר שכמעט מת. כאמור, המטרה היא להפוך את מי שנתפס עד לפני שלושה שבועות כראש ממשלת האסון לראש ממשלת התקומה.

כי אם תאמר "תקומה" תרמוז לכך שה"תקומה" היא תוצאה של "ניצחון מוחלט". אולם, יש מי שטוען, שהניסיון לקבע את שמה של המלחמה כמלחמת "תקומה", מבקש כנראה לגרוס שאבי התקומה הוא גם אבי האומה - ומי שמחליט מתי לקבע בחוק את שמה של המלחמה לתפארת, ומתי יש להתנגד נחרצות לוועדת חקירה ממלכתית, שתנסה להבין למה בכלל נאלצנו לצאת לאותה "מלחמת תקומה".

הפצע עדיין מדמם. הריסות בקיבוץ כפר עזה, צילום: מערכת ישראל היום

למען הסר ספק, ההחלטות האחרונות שהתקבלו מול חיזבאללה היו מדויקות, מדובר באירוע מרשים. או-טו-טו המתקפה על איראן, שאפשר שבסופה יחשוב העולם כולו מחשבות חדשות על עוצמתה של ישראל, אבל יש לשאול, אדוני ראש הממשלה: על איזו "תקומה" אתה מדבר?

תקומה אינה רק השבת כח ההרתעה של ישראל. תקומה כוללת גם תיקון חברתי עמוק. שיח פנימי ולאומי חדש. יצירת צורה ישראלית חדשה ומתחדשת לכל אורכה ורוחבה של הישראליות הפצועה הזו של כולנו.

אחרי הכל, פצעי האסון עדיין מדממים, בוערים וצורבים - התקיימו כאן שני טקסי זיכרון מקבילים לשבעה באוקטובר! אנשים כאן אוכלים אחד את השני בתאווה גדולה לקטטה ומריבה ופילוג ושנאת אחים - אז איפה תקומה? 

בדיון הממשלה הסתייג השר עמיחי שקלי מהצעת נתניהו כמו גם השר גדעון סער. זאת בטענה כי השם תקומה מזכיר את מלחמת הקוממיות של ישראל, ועל אף החשיבות במלחמה הנוכחית, זו איננה מלחמת הקוממיות של העם היהודי בארצו. שקלי הציע עם זאת את אותה הצעה ישנה-חדשה לקרוא את המלחמה מלחמת "בראשית".

למרות הצהרת נתניהו על רצונו ולאור הביקורת, יש קולות במשרד ראש הממשלה שטוענים היום כי זה לא יקרה בקרוב. "קובעים שם למלחמה רק כשהיא מסתיימת". ההצהרה של נתניהו לא צפויה לעבור כהחלטה בקרוב.

101 ישראלים ציינו שנה שלמה בשבי חמאס, צילום: אי.אף.פי

ותזכורת לסיום: המלחמה טרם הסתיימה. 101 חטופים עדיין מצויים בשבי המפלצות. לך תאמר להם שהם שותפים ל"מלחמת התקומה". אפילו מחילות החמאס יגחכו בעצב. וממילא, עד שאחרון החטופים לא ישוב אין ולא יהיה סיום למלחמה הזאת, ובטח אין ולא יהיה שום כתר לקשור על ראשו של אף אחד, בוודאי לא על ראש ממשלת התקומה מטעם עצמה.

אז לא "מלחמת התקומה", כי אם מלחמת שבעה באוקטובר. מלחמת שמחת תורה. תבחר ההיסטוריה איזה שם שתבחר. כי מי שמבקש להכריז על שם למלחמה מבקש לשכתב את מה שגרם לה (המחדל הנורא בתולדות ישראל), ואת האסון שהביא לפריצתה (השבעה באוקטובר), ולהחליף אותם בעתיד אלטרנטיבי שבו אין מחדל ואין שואה ואין לקיחת אחריות עליהם. במקום זה יש "תקומה". עם כל הצער שבדבר, אין בנו תקומה. אפילו לא קרוב לכך. הלוואי שתהיה בעתיד, אבל בעתיד של תקומת ישראל חוששני שאין לנתניהו מקום. אחרי הכל - הוא ראש ממשלת השבעה באוקטובר, וזו שורה אחת בהיסטוריה ששום החלטת ממשלה לא תצליח למחוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר