עתירה לבג"ץ נגד מימון החוב של החינוך החרדי-עצמאי: "למדינה אין בסיס חוקי לכך"

על הפרק - עשרות מיליוני שקלים • העתירה שהוגשה נגד משרד האוצר, מבקשת מבג"ץ להורות למדינה לעצור את התהליך שמכונה "ויתור פסול", על חוב מס שנצבר בין 2014 ל-2018

החינוך הממלכתי־חרדי (אילוסטרציה). צילום: גדעון מרקוביץ

מה יעלה בגורל החינוך העצמאי החרדי? לאחר שדווח כי רשות המיסים תוותר לרשת על חוב של עשרות מליונים, עתירה בבג"ץ דורשת לעצור את מימון החוב. רשת החינוך העצמאי המפעילה למעלה מ-240 בתי ספר למגזר החרדי, נמצאת בחוב של עשרות מיליוני שקלים למס הכנסה. 

גפני נגד שר החינוך בגין הסדרת מערכת החינוך החרדי// ערוץ הכנסת

בג"ץ עתיד לדון בעתירה שהוגשה על ידי ישראל קרוזיר נגד משרד האוצר, בעקבות דיווחים על כוונת המדינה לוותר על חוב של עמותת החינוך העצמאי לרשויות המס. העתירה מתריעה מפני מימון כפול ואפליה, ודורשת לעצור את התהליך שמכונה "ויתור פסול" על חוב מס שנצבר על ידי העמותה בין השנים 2014–2018, בשל אי-תשלום מס שכר. כמו כן דורשים העותרים להפעיל מנגנוני פיקוח על תקציב העמותה.

פגיעה בשוויון ובניהול התקין

על פי העתירה, מדובר בחוב משמעותי שמוערך בעשרות מיליוני שקלים, אשר הוזכר בדו"חות הכספיים של העמותה לשנת 2022. הבעיה המרכזית, כפי שעולה מהעתירה, היא שהמדינה עומדת לממן את החוב הזה למרות שאין לה בסיס חוקי לכך, ולמעשה, כל תקצוב של העמותה מעבר למכסה שנקבעה לה בחוק מהווה "תקצוב כפול", דבר הפוגע בעקרונות השוויון והניהול התקין.

דרעי וגפני במליאה. העותרים: "המדינה עומדת לממן חוב למרות שאין לה בסיס חוקי לכך", צילום: אורן בן חקון

העותרים מציינים שמכתב מאגף התקציבים, שהופנה ליו"ר ועדת הכספים משה גפני, מציין מפורשות כי אגף התקציבים "מעולם לא התחייב לתקצב את החוב האמור". למרות זאת, העותרים מתייחסים לפרסומים בתקשורת מהחודשים האחרונים בהם נטען שהמדינה שוקלת לשאת בחוב העמותה.

העתירה מתמקדת בליקויים חמורים שהתגלו בהתנהלות הכספית של העמותה לאורך השנים, המובילים אותה לגירעון עמוק ומתמשך, זאת למרות שהיא מתוקצבת במלואה על ידי המדינה. משרד האוצר פנה לחקירה חיצונית של רואה חשבון במטרה לבחון את התנהלותה הכספית של העמותה. עם זאת, ממצאי דו"ח הביניים שהוגש מעלים חשדות לאי סדרים נוספים בעמותה, ואף על פי כן, המדינה שוקלת לממן את החוב.

שר האוצר סמוטריץ'. העתירה לבג"ץ הוגשה נגד משרד האוצר, צילום: אורן בן חקון

"מדובר במקרה חמור של תקצוב בלתי חוקי ופוגע בעקרונות השוויון", נכתב בעתירה. עוד נטען כי המדינה למעשה נושאת בנטל ההוכחה במקומה של העמותה, שאמורה להוכיח שהיא לא קיבלה את הכספים בעבר, אך לא הצליחה לעשות זאת.

"סכומי עתק מכספי ציבור"

העותרים מבקשים להפסיק כל מימון נוסף לעמותה עד שיוכח שהיא עומדת בקריטריונים של ניהול תקין, וכי יש להפסיק את כל התקצוב העודף שניתן לה מעבר למוסכם בחוק. "אין זה מתקבל על הדעת שיוזרמו לעמותה סכומי עתק מכספי ציבור מבלי שקיים אישור חוקי לכך," נאמר במכתב שהוגש לבית המשפט.

דיון בעתירה נקבע ל-31 באוקטובר 2024, אך העותרים מבקשים התייחסות דחופה ממשרד האוצר עוד לפני כן, עד ל-15 בספטמבר, במטרה למנוע את המשך המימון של חוב זה ולהבטיח שההליך יתבצע בצורה הוגנת ושקופה.

המשמעות של התהליך הזה עשויה להשפיע באופן ישיר על תקצוב גופים נוספים, וכן על עקרונות היסוד של שוויון בניהול כספי ציבור, ולכן הדיון המשפטי בנושא זה חשוב ומכריע.  

עורכי הדין המטפלים בתיק:
עוה״ד רן שפרינצק, אלמוג גיל-אור וליאל שני ממשרד ארדינסט, בן נתן טולידאנו ושות׳

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר