שר המשפטים יריב לוין לבג"ץ: הצעת הפשרה - מינוי אלרון לנשיא העליון; השופט פוגלמן התנגד: "בעלת קשיים חוקיים"

יריב לוין שיגר מכתב שבו הצעת פשרה שלפיה השופט יוסף אלרון - "מאתגר" שיטת הסניוריטי - יכהן כשנה כנשיא בית המשפט העליון, עד לפרישתו • אחריו ייכנס לתפקיד השופט יצחק עמית, השופט הוותיק בעליון • במסגרת ההצעה ימונו שלושה שופטי עליון - אחד שמרן, אחד ליברל ושלישי - שופט מחוזי שימונה בהסכמה • כפי שפורסם ב"ישראל היום": פוגלמן מתנגד לבקשי או ביטון ואמר - ״הם לא בסטנדרט״ • השופט פוגלמן דחה את ההצעה: "בעלת קשיים חוקיים"

יריב לוין (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

שר המשפטים יריב לוין פרסם היום (שני) במכתב לבג"ץ את הצעת הפשרה שלו למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון זאת בתשובה לעתירה הקוראת לבגץ להוציא נגדו צו למנות נשיא לעליון.

השר לוין על מינוי השופטים: "יש מי שמבקשים להחליף את דרך ההבנות בדרך של ביטול מעמדם בוועדה של נבחרי הציבור" // דוברות הרשות השופטת

לוין בהצעתו הציע למנות את שופט העליון יוסף אלרון לנשיא העליון למשך שנה ולמנות את מועמד השופטים, השופט עמית לנשיא עליון לשלוש השנים שלאחר מכן. למעשה מדובר בשבירת עקרון הסניוריטי הנהוג בבג״ץ משך שנים וגם לדחות את מינויו של השופט עמית אליו לוין והממשלה מתנגדים.

ויתורים משני הצדדים

באשר לבחירת שופטים לעליון, לוין הציע כי השופטים ולשכת עו״ד יבחרו שני מועמדים מטעמם ואחד מהם שיוסכם גם על נציגי הממשלה והכנסת בוועדה יבחר להיות שופט לעליון. כלומר השופטים יקבלו מועמד אחד מטעם.

גם לוין והקואליציה יוכלו לבחור שני מועמדים מטעמם, ולמנות את האחד שיוסכם מביניהם על ידי השופטים. כלומר שופט אחד מטעם לוין שרוצה למנות את ד״ר אביעד בקשי מפורום קהלת או את ד״ר רפי ביטון, שניהם היו ממנסחי תכנית הרפורמה המשפטית שהוא קידם אשתקד.

ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן, צילום: אורן בן חקון

באשר לשופט השלישי שצריך למנות לוין מציע כי הוא יהיה מועמד מוסכם מטעם המערכת, כלומר לקדם את אחד משופטי בית המשפט המחוזי.

‏כפי שפורסם בישראל היום לפני שבועיים, פוגלמן והשופטים מסרבים למינוי בקשי או ביטון כפי שלוין רוצה וגם מאפשרת הצעת הפשרה שלו. פוגלמן והשופטים אמרו ללוין כי ״הם לא עומדים בסטנדרט הנדרש״ לשופטי עליון.

בג"ץ ביקש שוב, לפני כחודש, מפוגלמן ומלוין לנסות להגיע להסכמות על הבחירה, כדי לייתר פסיקה בעתירות שביקשו את כינוס הוועדה לשם בחירת הנשיא. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה סירבה לייצג את השר בעתירה, בטיעון שהחלטתו שלא לבחור נשיא קבוע לעליון פוגעת בעקרון הפרדת הרשויות.

השופט יצחק עמית השבוע בבג"ץ, צילום: אורן בן חקון

לוין, כך עלה מהדיון בעתירה, סבור כי בית המשפט העליון לא מוסמך להעביר ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו, בעוד שבית המשפט עצמו נוגע בדבר. במגעים הקדחתניים עוסקים השר לוין, עורך הדין המייצג אותו בעתירה, ציון אמיר, מנהל בתי המשפט צחי עוזיאל המייצג את השופט פוגלמן, וכן נציגים מטעם לשכת עורכי הדין.

הפשרה כוללת ויתורים משני הצדדים: לוין מסכים למינויו של עמית לנשיא אליו הוא מתנגד בתוקף, אך יקבל את אלרון לשנה ויזכה למנות שופט אחד מתוך שלושה המועמדים לעליון. מנגד, השופטים מוותרים על עקרון הבכירות (סניוריטי) המקובל במערכת, וידרשו להסכים שלוין ימנה את השופטים בקשי או ביטון לתפקיד. בתמורה, השופטים יקבלו את עמית לתקופת כהונה של שלוש שנים, שופט נוסף ליברלי מטעמם, ושופט שלישי מתוך המערכת המשפטית. פשרה זו, אם תתממש, עשויה לסיים את המשבר סביב מינוי נשיא בית המשפט העליון ולהביא ליציבות מחודשת במערכת המשפט.

חברת הוועדה לבחירת שופטים, חה״כ קארין אלהרר, צייצה בחשבון ה-X שלה (לשעבר טוויטר): "הצעת ה'פשרה' של לוין היא לא עמק השווה - היא כיפוף כללי המשחק רק כי הם לא מתאימים לו. נשיא לביהמ״ש העליון ממונה ע״י הוועדה לבחירת שופטים, ברוב רגיל, ולא לפי גחמותיו של השר. לוין מעוניין לשבור את כל הנהגים הקיימים, להחליש את הרשות השופטת ולדחוק את שופטי העליון לפינה - בכסות של ״פשרה״ ממוחזרת וחסרת תם לב ומילים יפות כמו הסכמה רחבה. זה לא עובד על אף אחד".

שופט העליון יוסף אלרון, צילום: אורן בן חקון

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר על הצעת הפשרה של שר המשפטים יריב לוין: ״לצערי הרב הצעתו של שר המשפטים איננה פשרה אלא המשך ניסיון ההפיכה המשטרית ושינוי חד צדדי של הליך בחירת השופטים. בליבת ניסיון ההפיכה עומדת פגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת. השיטה היחידה, שמנתקת את בחירת נשיא העליון מפוליטיזיציה וזכות ווטו של השלטון, היא שיטת הסניוריטי על יתרונותיה וחסרונותיה. בהתאם לשיטה זו הנשיא הבא שצריך להיבחר הוא כבוד השופט יצחק עמית, בדיוק כפי שאחריו ייכנס לתפקיד בבוא העת כבוד השופט נועם סולברג. אם לא די בכך, פגם עיקרי נוסף בהצעה הינו השימוש הלא חוקי ששר המשפטים עושה בעמדתו כיו״ר הוועדה כדי למנוע קיום הצבעה על בחירת נשיא ובדרך זו גם לכפות על הרוב בוועדה שופטים מטעמו - זו לא הדרך".

חברת הוועדה לבחירת שופטים, חה״כ קארין אלהרר: "הצעת ה'פשרה' של לוין היא לא עמק השווה - היא כיפוף כללי המשחק רק כי הם לא מתאימים לו. נשיא לביהמ״ש העליון ממונה ע״י הוועדה לבחירת שופטים, ברוב רגיל, ולא לפי גחמותיו של השר. לוין מעוניין לשבור את כל הנהגים הקיימים, להחליש את הרשות השופטת ולדחוק את שופטי העליון לפינה - בכסות של ״פשרה״ ממוחזרת וחסרת תם לב ומילים יפות כמו הסכמה רחבה. זה לא עובד על אף אחד״.

"ההצעה - בעלת קשיים חוקיים"

התנועה לאיכות השלטון, העותרת בעתירה למינוי נשיא לבית המשפט העליון, דוחה בתוקף את "הצעת הפשרה" שהציג היום שר המשפטים יריב לוין בנוגע למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון. התנועה רואה בהצעה זו המשך ישיר לניסיונותיו של השר לפגוע במערכת המשפט ולהחליש את מעמדו של בית המשפט העליון.

בעקבות פרסום ההצעה, התנועה לאיכות השלטון מבקשת להדגיש ביתר שאת את דרישתה הדחופה מבית המשפט העליון למתן פסק דין מיידי בעתירה שהגישה בנוגע למינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון.

התנועה מזהירה כי הצעתו של השר לוין מאששת את החששות שהעלינו בבקשתנו המקורית: "הצעת הפשרה כביכול מוכיחה כי כל שמבקש שר המשפטים הוא לקנות לעצמו זמן נוסף על מנת לקדם את האג'נדה הפוליטית שלו, תוך פגיעה חמורה בעצמאות הרשות השופטת."

התנועה מדגישה כי ההצעה של השר לוין מנוגדת לכל עקרונות המינהל התקין ושלטון החוק: ההצעה מבקשת לעקוף את הליכי המינוי הקבועים בחוק ובתקנות, תוך פגיעה בעצמאות הוועדה לבחירת שופטים. היא מנסה לכפות מינויים פוליטיים לבית המשפט העליון, דבר שיפגע באמון הציבור במערכת המשפט. ההצעה מתעלמת מהדחיפות במינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון, ומציעה במקום זאת הסדר זמני שיגביר את אי-הוודאות במערכת המשפט.

לאור זאת, התנועה לאיכות השלטון קוראת שוב לבית המשפט העליון לתת פסק דין מיידי בעתירה, ולא להיענות לניסיונות ההשהיה של שר המשפטים.

מקורבי לוין הגיבו ומסרו כי "הטענות לא ענייניות ולא נכונות. ראשית, רק בשבועיים האחרונים מונו נשיא לבית המשפט המחוזי בחיפה וסגני נשיא לכמה בתי משפט, וכן בוצעו שורה נוספת של מינויים המצריכים הסכמה והתייעצויות משותפת בין השר למ״מ הנשיא. כל זאת לצד מינויים של 162 שופטים בחודשים האחרונים, מספר שיא שלא היה כמוהו בשנה אחת".

"מה שמפריע באמת למ״מ הנשיא פוגלמן זה דבר אחד: הרצון של השר לוין לגוון את הרכב בית המשפט ולהבטיח שיהיה בו ייצוג להשקפות עולם שונות. ההסתתרות של השופטים וההתנגדות שלהם לכל פשרה רק מוכיחות עד כמה הדרישה לגיוון מוצדקת. מ״מ הנשיא חושב שבכח צווים שיפוטיים אפשר יהיה לבחור נשיא שיהיה מקובל על הציבור, והוא יביא במו ידיו את בית המשפט לנקודת שפל באמון הציבורי".

"במקום להתבצר, ראוי שיקבל את הצעת הפשרה ההוגנת והמאוזנת שהציע השר לוין, או שיציע מתווה פשרה הגון ומאוזן אחר. זו אחריותו כמי שעומד בראש בית המשפט העליון של כלל אזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר