מירי רגב על רקע ההריסות בקיבוץ בארי. צילום: משה שי, אורן בן חקון

רגב לשאלת "ישראל היום": "יש כאלה שעושים טקסי זיכרון אלטרנטיביים עם פלשתינים, טקס ממלכתי יש אחד"

בצל הסערה סביב קיומו של טקס זיכרון ל-7.10, שרת התחבורה העניקה הצהרה לתקשורת • "אני חוטפת מכיוונים שונים מבלי שאנשים יודעים את העובדות" • היא השיבה לביקורת: "מיד לאחר סיום המלחמה, אני הראשונה שאדחוף להקים ועדת חקירה" • עוד הודיעה: "הטקס יתקיים ללא קהל מתוך רצון לכבד את זכרם של הנרצחים וכל מי שנפגע" • קיבוץ נחל עוז: "הטקס של הממשלה לא רלוונטי"

[object Object]

השרה מירי רגב העבירה היום (חמישי) לקראת טקס הזיכרון הממלכתי לציון אסון ה-7 באוקטובר על רקע מחאתם של מספר קיבוצים בעוטף עזה, שהודיעו על סירובם להשתתף בטקס. המתיחות גוברת בעקבות התחושות הקשות בקרב תושבי האזור, שטוענים כי אופי הטקס אינו תואם את ערכי המקום והאובדן שהם חווים.

רגב הודיעה כי תמשיך להוביל את הארגון - וחשפה את הלוגו, צילום: אמיר אטינגר

בפתח דבריה אמרה רגב כי "אנו משלמים מחירים כבדים במלחמה שאין מוצדקת ממנה. עם ישראל מחבק את המשפחות היקרות, ומחובתו להמשיך את המלחמה כדי שהיא לא תהיה לשווא - עד שנשיב את כל החטופים".

ברקע הדיווחים על כך שהממשלה שוקלת לבטל את הטקס, רגב מבהירה שהטקס יתקיים. "אני מופיעה היום כדי להעמיד את העובדות על דיוקם, ולהבהיר מה הם הערכים שעומדים בבסיס הטקס בציון שנה לטבח הנורא. הטקס הוא טקס של כולנו כחברה ומדינה. שנה ליום שהפך מיום חג שמחת תורה - ליום שנפתחו שערי הגיהינום".

"הטקס הוא של כולנו כחברה ומדינה"

"אני מבינה לליבם של מי שכועסים על המדינה, הממשלה, הצבא וכוחות הביטחון. נכון היה מחדל גדול וגם לי יש שאלות קשות, אבל יגיע הזמן גם לזה", הוסיפה השרה. היא התייחסה למחאת קורבנות הטבח על קיום הטקס הממלכתי, ואמרה: "אני מוכנה לחטוף ואני חוטפת מכיוונים שונים מבלי שאנשים יודעים את העובדות. אני מתעלמת מהרעשים, ואני אמשיך להוביל את הטקס הזה כפי שעשיתי בטקסים הקודמים, גם מתוך כבוד לאלה שכועסים ומבקרים".

השרה מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

השרה הדגישה כי "אי-אפשר לא לציין באופן ממלכתי את יום השנה לטבח, ונכון עשתה ממשלת ישראל בהחלטתה לקיים טקס ממלכתי. כמו שאנו פועלים למען המפונים, כך הממשלה החליטה לשמר ולכבד את כבודם".

"אין בית במדינה שאין לו אח, מכר, קרוב או שכן שלא חווה את הטרגדיה והכאב. אנו עם אחד ומדינה אחת. אני מתייחסת אליו בחרדת קודש", הדגישה רגב.

"למרות שאני חוטפת תמיד, אני רואה שליחות להוביל את הטקס ברגישות למי שכועס. ההחלטות לטקס הזה נובעות מתוך הרגישות שיש לכל אחד מהגורמים השונים. הטקס הממלכתי יביא לידי ביטוי שלושה ערכים שמבטאים את מה שחווינו ועדיין חווים. זה יום שחור אבל עם אור מאחורה תמיד יש אור ותקווה ונמשיך ונפעל עד שנחזיר את כולם ונסיר את האיום מהדרום והצפון".

השרה מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

השרה התייחסה למה שהיא כינתה "עבודות לגבי הטקסט" ואמרה כי "האירוע יערך בדרום במקומות שספגו אבדות כבדות. שנית חברת ההפקה שנבחרה עדיין בוחרת את החלופות המתאימות למקום הטקס עדיין לא סוכם עם אף גורם ולכן לא ברור הכותרות על סירובים".

"אף גורם לא הוזמן עדיין לטקס. הטקס יתקיים ללא קהל מתוך רצון לכבד את זיכרון הנטבחים וכלל האוכלוסיות שהיו צריכות לקחת בו חלק. אז הטקס יהיה ללא קהל כדי לכבד את כל מי שהיה צריך להיות מוזמן. הטקס לא יהיה בשידור חי כדי לאפשר לקהילות לעשות גם טקסים".

ניר עוז: "הטקס לא רלוונטי"

שרת התחבורה השיבה לשאלת "ישראל היום" כי היא אינה מתנגדת לקיום של טקסים נוספים במקביל, וציינה: "אני קוראת לכולם לקחת חלק ולהתאחד סביב הטקס (הממלכתי). אפשר לעשות טקס אלטרנטיבי כמו שיש כאלה שעושים טקס ישראלי-פלשתיני ביום הזיכרון. טקס ממלכתי יש אחד".

לשאלת "ישראל היום": "יש כאלה שעושים טקסים אלטרנטיביים עם פלשתינים, טקס ממלכתי יש אחד" // אמיר אטינגר

שורת קיבוצים הודיעו שהם מתנגדים לטקס ממלכתי בהובלת הממשלה, שכיהנה בזמן טבח 7 באוקטובר, המערך לטקסים ולאירועים ביקש להבהיר כי "הטקס נמצא עדיין בשלבי גיבוש וכי לא נעשתה בשלב זה פנייה בנושא לאף יישוב". בימים האחרונים הודיעו משפחות של קורבנות הטבח כי החליטו לקיים טקס עצמאי לציון שנה לאסון שאירע - ולא להשתתף בזה שמתכננת לקיים הממשלה.

נחל עוז הגיבו על דבריה של השרה ומסרו: "אנחנו אמרנו את מה שיש לנו להגיד וכרגע מתעסקים באיך אנחנו כן מציינים את היום בדרך שלנו. הטקס של הממשלה לא רלוונטי".

מירי רגב מבהירה: "לא אמרתי שהקיבוצים עושים טקסים עם פלסטינים. לא השוותי את טקסי הקיבוצים לטקס הישראלי הפלסטיני. אמרתי שיכול להיות טקסים אלטרנטיביים בשביעי כמו שיש ביום הזיכרון טקסים אלטרנטיביים לדוגמא טקס ישראלי-פלשתיני אבל עדיין יש טקס ממלכתי אחד גם ביום הזיכרון".

השרה מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

רגב הבהירה את עמדתה מדוע לא לעשות ועדה ציבורית: "הממשלה קיבלה החלטה חודש אחרי האירוע על טקס ממלכתי. אנחנו פועלים לפי הפרוטוקל. היו הרבה טקסים רגישים, משואות בצל מלחמה זה רגיש, טקס משואות בצל קורונה זה רגיש. אז מה אז לא עושים?"

בתוך שעות מאז הכרזת תושבי קיבוץ נירים על סירובם, הצטרפו למחאה גם הקיבוצים בארי ונחל עוז. בנחל עוז הסבירו: "אנחנו עושים טקס אינטימי קהילתי שלנו ועוד התכנסות קהילתית שתהיה יום לפני. זה יום שלנו של הקהילה ולכן אנחנו לא משתפים פעולה עם טקסים חיצוניים".

תושבת קיבוץ סופה, שאיבדה את בעלה באירוע הטרגי, הוסיפה: "אני מתכוונת לציין ביום הזה את בעלי שנרצח, את אובדן הבית שלי, העתיד שלי, החברים שלי והתקווה שלי. כולם נרצחו ביום הזה. הטקסים שלנו יהיו פרטיים או בהובלת חברים מהעוטף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו