במהלך הפגרה: הכנסת אישרה את החוק שיסייע לערוץ 14

חוק התקשורת המקודם על ידי שלמה קרעי ויעלה היום להצבעה, פוטר את כל הערוצים הזעירים מלשלם דמי הפצה • בקואליציה טוענים שהחוק "יגרום לגיוון בתקשורת"

בדרך להקלה בהוצאות. צילום: אורן בן חקון

באמצע הפגרה: הקואליציה אישרה היום (שלישי) את החוק שיסייע בין היתר לערוץ 14. על פי החוק, בהוראת שעה, ערוצים ייעודיים יוכלו לעלות למערך עידן פלוס.

שר התקשורת, שלמה קרעי: "בזכות החוק הזה יקבלו את כל הערוצים למערך עידן פלוס. המטרה היא להרחיב את מעגל ההתראות במלחמה, החדשות והמידע לכלל האוכלוסייה". 

השר שלמה קרעי. 41 חברי כנסת תמכו בהצעה, צילום: אורן בן חקון

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות של חבר הכנסת אריאל קלנר. 41 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 31 שהתנגדו.

על פי החוק, מוצע לקבוע הוראת שעה אשר תחל ביום 7 באוקטובר 2023 ותעמוד בתוקפה עד יום 31 בינואר 2025 לפיה כלל הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו יהיו פטורים מתשלום דמי הפצה בשל הפצת שידוריהם באמצעות מערך עידן פלוס. בהתאם לכך, מוצע להעלות את הערוצים הייעודיים למערך עידן פלוס, תוך קביעת הסדר למימון באמצעות סגירת המרבב (מערכת ההפצה של מספר ערוצי טלוויזיה המשדרת אותם באוויר), הראשון של המערך.

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן: "בחוק הזה ערוץ 12 ו-13 מקבלים את ההטבה הכי גדולה. ההטבה לערוץ 14, ערוץ 9 והערוץ הערבי קיימת – אבל קיימת סך הכול לחודשיים. לא יכול להיות שערוץ פרטי יממן שירות ממשלתי. עד היום הערוצים הפרטיים מימנו את עידן פלוס. אם רוצים להפסיק את התשלום של ערוצי 12 ו-13 שהוא לא הגיוני, ואם הממשלה רוצה שירות של עידן פלוס היא צריכה למממן אותו. על מנת לעשות זאת צריך לסגור את המרבב הראשון, וסגירתו תחסוך לתאגיד השידור 5 מיליון שקל בשנה. פתרנו את כולם מתשלום – כולל ערוצים 12 ו-13. עשינו פה משהו זמני כדי שהממשלה תבוא עם הסדר קבוע – פעם אחת ולתמיד".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן. "נחסוך לתאגיד השידור 5 מיליון שקל בשנה", צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

החוק למעשה פוטר את כל הערוצים הזעירים ( לדוגמא ערוץ 9,24,14 ועוד) מלשלם דמי הפצה -  למעשה תשלום על ההפצה שלהם בפלטפורמות כמו עידן פלוס וכדומה. על פי חלק נוסף בחוק, תאגיד השידור של כאן 11 יידרש להתחיל לשלם דמי הפצה שעד היום לא שילמו מכיוון שהיו ערוץ ציבורי.

באופוזיציה, מתנגדים לחוק וטוענים שמדובר ב"חוק להטבה לערוץ 14". טענת הקואליציה המקדמת את החוק היא גיוון התקשורת. ההצבעה צפויה להתקיים בצהריים. 

במפלגת יש עתיד תקפו את היוזמה: "אזרחים נרצחים בחולון, לוחמים נפצעים ברפיח, כבט״מ מתאבד וטילים הורגים את תושבי הצפון המופקר אבל קרעי המחויך והמדושן מתגאה באישור הטבות כספיות לערוץ 14, מכיסו של הציבור. לא נשכח לכם. לא נסלח לכם".

רק לפני כשבועיים הצליחה האופוזיציה לחסום את הניסיון לחוקק את החוק, שאמור לסדר לערוץ 14 פטור מתשלום של כשני מיליון שקלים בשנה, קיזוז חוב של מיליון שקל מכך שהערוץ לא שילם על שידוריו מתחילת המלחמה, כמו גם פטורים נוספים שיכולים להגיע להטבות של מיליוני שקלים בשנה. אולם, כעת לאחר שהאופוזיציה התפצלה - המחנה הממלכתי וישראל ביתנו החרימו את הדיון - עבר החוק בקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת 41 חברי קואליציה מול 31 מתנגדים.

עידן פלוס נועד לאפשר לצופים לצרוך את הערוצים הישראליים המרכזיים באמצעות רכישת ממיר ייעודי בעלות חד פעמית. עלות הפעלת השירות נאמדת בכ-50 מיליון שקלים בשנה, והוא ממומן בחלקו ע"י הערוצים המסחריים כשחלק ניכר מהסכום זורם מתקציב תאגיד השידור הציבורי. זאת אומרת, כספי מיסים.

הוראת השעה הזו קובעת רטרואקטיבית (מאז ה-7 באוקטובר) כי גופי השידור המוזכרים בחוק (ערוץ 14, וגם ערוצים 9, הלא-טיוי וערוץ 24) יהיו פטורים עד ינואר 2025 מתשלום דמי הפצה על הפצת שידוריהם באמצעות מערך עידן פלוס. את עלות הפעלת השירות יכסו תאגיד השידור, ערוץ הכנסת ואוצר המדינה.

בקואליציה טענו לפני ההצבעה כי החוק נועד לגוון את התקשורת. "בזכות החוק ישלבו את כל הערוצים בעידן פלוס, שהוא המערך של האוכלוסיות המוחלשות", הסביר על הדוכן השר קרעי, שגם יוזם את סגירת המערך והחלפתו באפליקציית שידורים. המימון לסגירתו נקבע אף הוא בחוק: שליש מהעלות ישלם התאגיד, שליש אוצר המדינה ושליש ימומן מכספי קשת ורשת.

עוד נקבע כי ארבעת הערוצים הזעירים והייעודיים לא יחויבו להעביר לפלטפורמות את השידור החי שלהן בחינם. המרבב הראשון (מערכת ההפצה של מספר ערוצי טלוויזיה המשדרת אותם באוויר) ייסגר עד סוף ינואר 2025. במידה שהמרבב הראשון לא ייסגר עד אותו מועד – הגורם המפעיל, נכון להיום הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יישא בעלויות דמי ההפצה של הגופים הפטורים מתשלום דמי הפצה (למשל, ערוץ 14), מסכום שיעביר אוצר המדינה לשם כך.

יצויין כי ערוץ 14 צבר חובות של 6.5 מיליון שקל ל"עידן פלוס" בשנים 2018-2021, לאחר שסירב בעקביות לשלם את דמי ההפצה. תביעה על החוב הקיים הוגשה לבית המשפט ע"י הרשות השנייה בחודש פברואר.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "נוכח המצב הביטחוני השורר בישראל, התגבר הצורך להנגיש עבור הציבור את שידוריהם של כלל גופי השידור, כך שכל אדם יוכל לקבל התראות והודעות מגורמי הביטחון באמצעות גוף השידור שאליו הוא חשוף. הצעת החוק המתפרסמת בזה נועדה להבטיח כי לציבור הישראלי תהיה נגישות לכלל שידורי הטלוויזיה והרדיו הישראליים הכוללים התראות והודעות כאמור באמצעות מערך עידן פלוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר