עסקת חטופים: המחלוקת בין הצבא לימין הניצי בממשלה - והקווים האדומים של סמוטריץ'

במערכת הביטחון הופתעו מתשובת חמאס אבל שר האוצר פחות התלהב • הוא הכריז כי סינוואר עשוי להגיד כן לעסקה, ולכן חמאס בנקודת שבירה וצריך להמשיך לפעול בכל הכוח • הוא לא יוכל לחיות בממשלה המשחררת מאות רוצחים עם דם על הידיים, וכשדעתו כל כך נחרצת - שלמות הקואליציה של נתניהו נמצאת על המוקד • אבל השר מתעלם מהעובדה שיכולה להיות דרך נוספת, שלישית

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. צילום: דובר צה"ל, אורן בן חקון

במערכת הביטחון הופתעו מתשובת חמאס במשא ומתן לעסקת חטופים. "היא הטובה ביותר שהתקבלה עד היום", אמרו בסיפוק אחרי דיאלוג ממושך מאוד. מי שפחות התלהב הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמתעדכן מדי יום בחומרי מודיעין חשאיים, ויממה לפני שפורסמה תשובת חמאס כינס במפתיע מסיבת עיתונאים חריגה ביום שלישי. הוא הכריז כי סינוואר עשוי להגיד כן לעסקה, ולכן לטענתו חמאס בנקודת שבירה וצריך להמשיך לפעול בכל הכוח.

סמוטריץ' בשדרות: "זה לא הזמן לעצור, אלא להגביר את הלחץ הצבאי" (ארכיון) // עיריית שדרות

המחלוקת בין סמוטריץ' לבין גלנט ויתר ראשי מערכת הביטחון היא תהומית. גם צה"ל וגם סמוטריץ' תמימי דעים כי חמאס העריך שהפעולה הצבאית ברפיח תהיה אסון הומניטרי ומלכודת לישראלים, וכעת מתבדה ומתערער לאור תפיסת ציר ותחילת קרבות של חמולות ברצועה.

רגע לפני שמנהיג חמאס נשבר

רק אתמול פינתה ישראל 200 אלף עזתים מחאן יונס בעקבות שיגורים שיצאו משם - כדי להשיב אש לאזור. העזתים וחמאס השתגעו מכך שישראל ניצלה פינוי תושבים בעילה של הגנת האוכלוסייה. סמוטריץ' חושב שצריך להמשיך בדרך זו ולא להגשים את שאיפת סינוואר להוביל לעסקה שתפסיק את האש - רגע לפני שמנהיג חמאס נשבר.

הרמטכ"ל הרצי הלוי. לא מוטרד מהפסקת אש, צילום: דוד כהן/ג'יני

בעוד נתניהו לא קיבל באופן רשמי את הרעיון לממשל צבאי, סמוטריץ' כבר מנסה לכפות אותו בשטח, ומשוכנע כי צריך להמשיך בלחימה בתצורה של פשיטות מהמסדרון ושמירה על ציר פילדלפי. קו הסיום מבחינתו הוא רק השמדת חמאס כארגון, צבאית ושלטונית.

למעשה, סמוטריץ' מתנגד גם לעסקה שלא תכלול הכרזה על הפסקת מלחמה בשלב הראשון, מחשש שב־42 ימי הפוגה סינוואר ייצא מהמנהרות, יקבל את המחבלים ויכריז על ניצחון מבלי שישראל תוכל לפגוע בו. תמונות כאלה, יפגעו במורל הישראלי. עם זאת, סביר כי אם לישראל תהיה הזדמנות, ארה״ב לא תימנע זאת - גם הם רוצים לראות אותו בגיהנום.

השר סמוטריץ'. נחוש בעמדתו, צילום: אורן בן חקון

בעסקה הקודמת, שסמוטריץ' לבסוף תמך בה, הוא התעקש לחדש את האש אחרי שחמאס הפר את ההסכם. בכירים בקבינט מתחו ביקורת על ההחלטה בדיעבד, שכן היינו יכולים לבלוע את ההפרות, להמשיך עוד כמה ימים בהפוגה ולהרוויח עוד חטופים חיים. לדידו, חמאס מנצל את הזמן כדי להתחמש ולמלכד, כך שהפוגה ממושכת תגרום למוות של יותר חיילים מאשר חטופים חיים שנצליח לשחרר. הטענה כי תמיד תהיה לישראל נקודת יציאה מהמשא ומתן כדי לחזור להילחם - לא משכנעת את שר האוצר.

בצבא משוכנעים: החטופים חשובים מציר פילדלפי

סמוטריץ' מתלונן בשיחות סגורות על צוות המשא ומתן ועל נתניהו, כיוון שלדבריו נתנו לסינוואר "תעודת ביטוח", שכן ברגע שנתניהו הציע את המתווה לעסקה מול ביידן, אין תמריץ לסינוואר - שיודע שיש עסקה על השולחן ובכל רגע נתון הוא מסוגל להסכים לה וכך לשמור על שרידותו.

יחיא סינוואר בעזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

אבל השר מתעלם מהעובדה שיכולה להיות דרך נוספת, שלישית. ישראל תמשיך להילחם, לפשוט על אזורים ברצועה, סינוואר ישרוד עוד שנים מתחת לאדמה ובינתיים כל החטופים ימותו. וזאת בזמן שהממשלה עדיין מסרבת להכריז על ממשל צבאי או על קידום גורם שלטוני אחר בשטח.

כאמור, במערכת הביטחון רואים את הדברים הפוך. מבחינתם, החטופים משמעותיים יותר מציר פילדלפי או מהחזקת המסדרון. הם סבורים כי אחרי כל הפוגה יהיה אפשר למצוא סיבות לחזור לעזה. כמו כן, לדבריהם ניתן להסכים על שחרור הומניטרי, עם אפשרות יציאה לפני שלב ב' - כך שיהיה אפשר לחזור להילחם. ובעיקר, טוענים ראשי הביטחון, לעסקה עכשיו יש חשיבות אסטרטגית מלבד הצלת החטופים - היא תאפשר הסדרה בצפון שתעזור לצה"ל להיערך לקרב מול חיזבאללה.

עימות טראמפ ביידן, צילום: רויטרס

סמוטריץ' רוצה מלחמה בלבנון, כך שהמוטיבציה שלו הפוכה. הוא לא רואה בהסכם בצפון צורך אסטרטגי.

נוסף על כך, בדרג המדיני מייחסים חשיבות לאפקט העימות בין ביידן לטראמפ, וחושבים שהוא גרם ללחץ בחמאס ובחיזבאללה. העיסוק בפרישה אפשרית של הנשיא מהמרוץ מצמצם את הקשב למזרח התיכון ולסוגיה הפלשתינית. ניצחון של טראמפ יכול לערבב את קלפי המלחמה הנוכחיים. למיסקלקולציה הזו יש גם חסרונות, וטרם ברור כיצד הכל ישפיע.

במישור הפוליטי, הקו האדום של סמוטריץ' נמוך מאוד. הוא לא יוכל לחיות בממשלה המשחררת מאות רוצחים עם דם על הידיים, וכשדעתו כל כך נחרצת - שלמות הקואליציה של נתניהו נמצאת על המוקד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר