הפרוטוקול הסודי של הדיון על הנחיית שחרור המחבלים

ל"ישראל היום" הגיע פרוטוקול מסווג מדיון המל"ל שהנחה את השב"כ וצה"ל לגבש רשימה של מחבלים עם רמת מסוכנות נמוכה לשחרור לעזה • נציגי צה"ל דרשו אישור בכתב של הדרג המדיני • הנציגה של בן גביר: השר מתנגד לשחרור מחבלים בכלל ודורש שצעד שכזה יעבור את אישור הקבינט

תיעוד מרגע שחרור מנהל ביה"ח שיפא מהכלא

פרוטוקול מסווג שהגיע לידי "ישראל היום" מהדיון שנערך ביום חמישי האחרון בהובלת המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ מוכיח כי המל"ל נתן את ההנחיה לשב"כ וצה"ל לגבש רשימה של מחבלים לשחרור לעזה כדי לפנות את מתקן הכליאה בשדה תימן. גורמים במשרד רה"מ אומרים כי המל"ל אכן נתן הנחיה לגבש רשימה אך לא הורה באופן סופי על ביצוע השחרור ולטענתם לא ברור עדיין מי נתן את ההנחיה לבצע את השחרור.

לפי הפרוטוקול, ביום חמישי האחרון התנהל דיון בהובלת המל"ל יחד עם נציגי צה"ל, שב"ס, שב"כ בראשות ראש אגף מדיניות פנים במל"ל עמית אבירם, שכותרתו: "פינוי לוחמים בלתי חוקיים ממתקן הכליאה שדה תימן סיכום חיתוך מצב רביעי".

המל"ל נתן את ההנחיה, מחנה שדה תימן (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

המסמך מכיל ארבעה סעיפים שמוכיחים כי המל"ל שנמצא במשרד רה"מ ופועל תחת נתניהו נתן את ההוראה לצה"ל ושב"כ לגבש רשימת מחבלים לקראת אפשרות שישוחררו לעזה. הרקע לבקשה: עתירה לבג"ץ נגד תנאי האסירים בשדה תימן. הממשלה החליטה לאור חוות הדעת של משרד המשפטים כי יש להוציא את האסירים משדה תימן, עוד טרם בג"ץ הכריע בעניין כדי להימנע מפסיקה שתאסור על שימוש מתקן הכליאה בשדה תימן. על רקע מצוקת הכליאה, לא נמצא מספיק מקום במתקני שב"ס לכל העצורים ונותרו 120 ללא מקום. בעקבות זאת, המל"ל הנחה לגבש רשימה של מחבלים ברמת מסוכנות נמוכה שמאפשרת את שחרורם לעזה.

בסעיף הראשון נכתב כי שב"כ קבע כי "לא ניתן לשחרר 120 עצורים מנהליים לאיו"ש". כלומר, שב"כ קבע כי שחרור ליהודה ושומרון בתקופה הנוכחית מסוכן ולכן לא נמצא פתרון לעצורים שנותרו בשדה תימן.

לא ניתן לשחרר 120 עצורים מנהליים לאיו"ש", הרמטכ"ל וראש השב"כ בזמן המבצע לשחרור החטופים, צילום: תקשורת שב״כ

בסעיף השני של המסמך כי "תחת זאת, סינן השב"כ 35 לוחמים בלתי חוקיים (מחבלים) 'רצועתיים' אשר על פי חוות דעת עדכנית ניתן לשחררם. כמו כן סוכם כי תעשה בדחיפות על ידי צה"ל בחינה לכלל הלוחמים הבלתי חוקיים המוחזקים במתקני הכליאה השונים לבחינת אפשרות שחרורם של מי שאין מסוכנות בשיחרורם". כלומר, המל"ל הנחה את השב"כ וגם את צה"ל לגבש רשימה של המחבלים שמסוכנותם מאפשרת את שחרורם.

נתניהו. אחראי גם לחוסר האחריות, צילום: יהונתן זינדל, פלא 0

אמש שוחררו 54 מחבלים. 35 מהם הם מהרשימה שגיבש שב"כ. שאר 19 המשוחררים היו באחריות צה"ל. הסעיף השלישי מוכיח כי היה הדרג מדיני אישר את המהלך: "נציגי צה"ל עדכנו כי כל 2000 הלב"חים (מחבלים, א.א) המוחזקים באחריות צה"ל מוגדרים פעילי חמאס ונדרשת הנחיה כתובה של הדרג המדיני על מנת לבצע תעדוף שיאפשר שחרור חלק מהם".

נדרשת הנחיה כתובה של הדרג המדיני, מנהל שיפא וצו השחרור, צילום: ללא

עוד נכתב במסמך כי נציגתו של בן גביר בדיון אמרה: "עמדת השר היא שאין לשחרר כלל מחבלים ללא אישור קבינט". נציגת משרד המשפטים אמרה שאם לא יפנו את 120 המחבלים המוחזקים משדה תימן עד יום ראשון (30.6) צפויה להתקבל החלטה של בג"ץ שתאסור על השימוש במתקן.

בסיכום הדיון, מצוין כי ראש המל"ל הנגבי יעודכן בתמונת המצב. כאמור, המל"ל הוא זה שהורה על גיבוש רשימת המשוחררים, אך גורמים במל"ל מתעקשים כי הייתה רק הנחיה לגיבוש רשימה ולא על שחרורם בפועל.

יעודכן בתמונת המצב, ראש המל"ל צחי הנגבי, צילום: קוקו

כל אירוע שחרור המחבלים מתגלה כפארסה. הכשל הבסיסי נובע מכך שלמרות משבר הכליאה, התרעת שב"כ עליו, העברת התקציב למשרדו של בן גביר – עדיין אין די מקומות כליאה. בן גביר טוען שקצב הבנייה גבוה, התקציב התקבל רק לפני כמה חודשים וכי בכל זאת שחרור המחבלים לא היה צריך להתרחש. המל"ל החליט על אפשרות פתרון בדמות שחרור המחבלים עוד לפני פסיקת בג"ץ, דבר שזכה לביקורת. שב"כ לא בדק לעומק את רשימת המשוחררים, התעלם מהעובדה כי מנהל ביה"ח שיפא מהווה סמל במלחמה ולא עדכן את ראש הארגון והדרג המדיני בזהותם. הפארסה הזאת הובילה לשחרורו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר