אדלשטיין דחה את ההצבעה על החוק להארכת שירות המילואים: "אין הסכמה רחבה"

החוק אשר אושר השבוע במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, הגיע הבוקר לוועדת חוץ ובטחון להכנה לקריאה שנייה ושלישית • יו"ר הוועדה אדלשטיין נועד עם נתניהו במשך כשעה • יו"ר האופוזיציה לפיד: "ההתנגדות שלנו מנה את העלאת הצעת החוק להצבעה" • ח"כ גוטליב: "בשונה מחוק הגיוס, אני לא מוכנה לדחות את בקשת הצבא"

אדלשטיין בוועדת חוץ וביטחון. צילום: אורן בן חקון

למרות השיחה הקשה עם ראש הממשלה: ההצבעה על חוק הארכת שירות המילואים, שהייתה אמורה לעלות היום (רביעי) בוועדת החוץ והבטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, נדחתה "בהיעדר הסכמה רחבה", הסביר היו"ר. לאחר מכן, נועד אדלשטיין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך כשעה.

כזכור ח"כ אדלשטיין אמר אתמול ב"כנס הרצליה" כי גם בהקשר לחוק הגיוס, למפלגות החרדיות אין רוב בכנסת, וכמו כן, אמר בוועדה גם כן כי החוק צריך לעבור בהסכמה רחבה. 

משמעות הסרת ההצבעה: הוראת השעה להצעת החוק פוקעת בסוף החודש, ואם לא תעבור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, צה"ל ייאלץ לשחרר ממילואים אלפי חיילים. למעשה, אם חייל מילואים הגיע לגיל 40, 45 או 49 לפני סוף שנת 2023 - הוא יקבל פטור מלא משירות מילואים בסוף חודש דצמבר בשנת 2024.

למעשה, מאז תחילת המלחמה כל החוקים והצווים עברו בוועדת חוץ וביטחון פה אחד, ולכן אדלשטיין דרש גם הפעם להעביר את הארכת השירות בהסכמה של חברי הוועדה. אלא שמתברר שישנה סיבה נוספת - צה"ל מזגזג בנתונים שהוא מראה לוועדה מבחינת מספרי המילואים שזה ישפיע עליהם ויש ניסיון "ליישר את מערכת הביטחון".

גורם המעורה בדיונים אמר כי בניגוד לנאמר, החוק לא ישפיע על 6700 חיילי מילואים כפי שטען צה"ל תחילה, אלא על פחות מאלף. וגם אז, ב-30 ביוני, אותם חיילים ישוחררו במקרה הרע ממילואים ויחזרו כמתנדבים.

כוחות המילואים מתרגלים תמרון בלבנון, צילום: .

הדרמה בוועדת החוץ והביטחון מגיעה במפתיע לאחר השיחה הקשה שהתקיימה אמש בין אדלשטיין לבין ראש הממשלה נתניהו. אתמול בשעה 19:06 צלצל הטלפון שלו ועל הקו לשכת רה"מ. נתניהו דרש לשוחח איתו. אדלשטיין יצא לכמה רגעים מהוועדה לשיחה בה נשמעו חילופי דברים קשים. אנשים ששמעו את השיחה תיארו אותה כ"אסרטיבית". 

"התנגדנו הבוקר בוועדת חוץ וביטחון להצביע על הארכת גיל שירות המילואים והכבדת הנטל על המשרתים", כתב יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בחשבון הטוויטר שלו. ההתנגדות שלנו מנה את העלאת הצעת החוק להצבעה. נמשיך להוביל את המאבק למען אנשי ונשות המילואים, משלמי המיסים שמחזיקים את המדינה על הכתפיים". 

 

מדוברות הכנסת נמסר: "הצעת החוק להעלאת גיל הפטור לא הועלתה להצבעה בוועדת החוץ והביטחון. הוועדה התכנסה היום על מנת לדון בהצעת חוק שירות ביטחון".

עוד מדוברות הכנסת: "החוק קובע שגיל הפטור יעלה בשנה כדלקמן: בעבור מי שאינו קצין יינתן הפטור משירות מילואים בגיל 41 במקום גיל 40; בעבור קצין יינתן הפטור בגיל 46 במקום גיל 45; ואילו בעבור חריגי הגיל שר הביטחון יהיה רשאי לקבוע בצו, באישור ועדת החוץ והביטחון, כי פטור יינתן בגיל 50.הוראת השעה עתידה לפקוע ב30.6 ובקשת הממשלה הייתה להאריך אותה בשלושה חודשים".

ועדת חוץ וביטחון, צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ח"כ רם בן ברק: "יש כאן משפחות שמתפרקות, עסקים שקורסים, ילדים שלא יודעים איך אבא שלהם נראה". ח"כ גדי איזנקוט: "הדרך שזה נעשה כשמביאים את זה בדקה 90 ללא עבודת מטה, לא משדרת רצינות." ח"כ אפרת רייטן הוסיפה: "יש כאן ניצול של האחריות והממלכתיות". לעומתם ח"כ טלי גוטליב אמרה: "בשונה מחוק הגיוס, אני מתייחסת לזה כצו השעה. אני במלחמה ואני לא מוכנה לדחות את בקשת הצבא".

ח"כ טלי גוטליב בוועדת חוץ וביטחון, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במהלך דיון במליאת הכנסת על הצעת חוק שירות חובה לכל, עימות מילולי התפתח בין ח"כ גפני ליו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "הוצאת אותנו כבר מהמריצות של המזבלה שאתה רוצה אותנו פתאום בצבא?". 

כמו כן, ממפלגת יש עתיד נכתב "לאחר מאבק מפלגת יש עתיד וסיעות האופוזיציה, הארכת הכבדת הנטל על משרתי המילואים - לא תעלה היום להצבעה". וח"כ משה "קינלי" טור-פז כתב: "אף אחד לא בא למילואים כי הוא חייב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר