נתניהו על מכתב האזהרה: "רכש הצוללות לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - אלא מבטיח את קיומה"

רה"מ הגיב למהלך של ועדת החקירה הממלכתית • במכתב שנשלח לנתניהו נרשם: "התנהלותו בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכח ולפגיעה במגנוני קבלת החלטות השורה של סוגיות רגישות" • בוגי יעלון, שר הביטחון של ישראל לשעבר: "מה שמצוטט מהמכתב ששלחה הוועדה לנתניהו מאושש לחלוטין את שטענתי לגביו וסביבתו" 0 גדי איזנקוט: "אם היו דברים לא ראויים אז חשוב שהוועדה תבדוק ותהפוך כל אבן"

רה"מ נתניהו (ארכיון). צילום: הרצי שפירא

"רכש הצוללות מבטיח את קיומה של המדינה", כך הגיב היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו למכתב האזהרה שקיבל מוועדת החקירה לפרשת הצוללות (תיק 3000). 

הפגנה מחוץ לישיבת הממשלה לקראת אישור ועדת החקירה לצוללות // צילום: יוני ריקנר

במכתב שנשלחה לראש הממשלה נכתב: "התנהלותו של מר נתניהו בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכח ולפגיעה במגנוני קבלת החלטות השורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל". ארבעה בכירים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה, בהם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, ומי ששימש כראש המל"ל (ולאחר מכן ראש המוסד) יוסי כהן. 

מטעם נתניהו נמסר: "ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה - הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".

יאיר גולן. "הוכחה נוספת לחוסר כשירותו של נתניהו", צילום: ללא קרדיט

משה בוגי יעלון, שר הביטחון של ישראל לשעבר, הגיב: "המשמעות של לקיחת אחריות, מתן דוגמא אישית וממלכתיות, היא לכבד את הדמוקרטיה הישראלית ומוסדותיה, ולא להתנגח בהן, גם כשזה פחות נוח. ‏כמי שנאבק שנים להקמת ועדת החקירה הממלכתית לחקר פרשת רכש כלי השייט והצוללות, שהיא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר מקום המדינה, אני כמובן מכבד את הוועדה ואמלא אחר דרישותיה והנחיותיה באמון מלא וביושרה, כדרכי".

"‏מי שטענו כי הוועדה אשר מונתה ע״י ״ממשלת השינוי״ מוטה ומגמתית מיסודה, יכולים לשוב ולתת בה אמון היות שמצאה לנכון להזהיר גם את מי שפעל בכל כוחו להקמתה. מה שמצוטט מהמכתב ששלחה הוועדה לנתניהו מאושש לחלוטין את שטענתי לגביו וסביבתו, שרבים מתוכה כבר הואשמו בדין בפרשה. אני שלם עם כל מהלכיי, מאמין שלא נפל בהם כל רבב, ואציג בפני הועדה את תשובותיי בבוא העת".

"‏ועדות חקירה ממלכתיות הן כלי חיוני ורם דרג, ויש לוודא כי מסקנותיהן והנחיותיהן מכובדות וגם מיושמות. דווקא משום שכך, ראוי להזכיר שטרם יושמו המלצות ועדת החקירה בעניין אסון מירון. בתקווה שלא כך יהיו פני הדברים לכשתקום ועדת החקירה הממלכתית החשובה וההכרחית לחקר אירועי מחדל ה-7.10, אותה יש להקים בהקדם האפשרי".

השר וחבר קבינט המלחמה לשעבר, גדי איזנקוט, התייחס למכתב האזהרה לנתניהו בפרשת הצוללות: "זה מכתב אזהרה חמור, אבל עדיין אפשר להסביר. יש עננה כבדה מעל הפרשה וטוב שזה ייבחן. אם היו דברים לא ראויים אז חשוב שהוועדה תבדוק ותהפוך כל אבן. יש קו מקשר שצריך לעורר מחשבה בין הוועדה הממלכתית לשריפת הכרמל, הוועדה לנושא מירון, הצוללות והוועדה שתקום על שביעי באוקטובר. אין לישראל תפיסת ביטחון מוסדרת וזה מוביל לדברים לא ראויים. לראש הממשלה שאני פעלתי איתו יש דפוס מטריד של זלזול בהליכי עבודה סדורים, בעבודת מטה, במסמוס החלטות וזה החוט המקשר".

השר לשעבר גדי איזנקוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

על אמירת נתניהו על עסקה חלקית: "עסקה חלקית זה לא עלה בשום דיון. הדרך שנבחרה היא עסקה בשלושה שלבים שמשיבה את כל החטופים. הופתעתי לשמוע את זה. זה בניגוד להחלטות הקבינט, אלא זה השתנה בשבועיים האחרונים. האיש הראשי שמטרפד את העסקה הוא סינוואר, אבל זה מחייב מנהיגות מידנו. היתה היתכנות לעסקה אבל זה לא קרה. המבחן של מנהיג זה מבחן התוצאה. נתניהו, יחד עם הקבינט, נכשל בהחזרת החטופים. אני לא ראיתי מצידו יוזמה בעניין ולכן החלטנו החלטה קשה לעזוב את הממשלה".

עוד הוא מוסיף: "אנחנו חשבנו בראשית פברואר להפנות את המאמץ לרפיח וזה לא קרה. היו המון ויכוחים. המעבר לשלב ג' היה אמור להיות בינואר וזה לא קרה. זה קרה בגלל השפעה של גורמים בקבינט, שחושבים שזה יוריד את הלחץ מהחמאס. אבל זה חוסר הבנה. הבעיה של נתניהו זה היעדר קבלת החלטות אסטרטגיות. אנחנו באיחור של חמישה חודשים וזה מסביר את התחושה של חוסר הישגים, למרות שיש לצה"ל הישגים".

לוחמי צה"ל במרכז הרצועה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

"הבעיה שחלק מהקבינט רואה בכיבוש עזה מנוף לחזרה להתיישבות שם. לזכותו של נתניהו הוא אמר אתמול שזה לא ריאלי. זה לא סוד שסמוטריץ ובן גביר משפיעים מאוד. זה קורה בגלל חולשת ראש הממשלה וקידום אג'נדה של מיעוט. אנחנו עזבנו כי הבנו שנוכל להשפיע יותר מבחוץ, ליצור מנהיגות אחרת למדינת ישראל".

על חוק הגיוס: "מי שלא מבין שאחרי שביעי באוקטובר צריך חוק גיוס לכולם, פוגע בביטחון הלאומי של ישראל". על הצפון אמר איזנקוט: "נסראללה הוא מנהיג מנוסה, הוא מאוד לא רוצה מלחמה כוללת. הוא מבין מה יהיה מחיר. הפינוי של יישובים בצפון הוא פגיעה במדינת ישראל. הדבר הנכון הוא להמשיך את דפוס הפעולה ולהעצים אותו, להגיע לעסקת חטופים ולהגיע להיפוך. ללכת לעסקת חטופים גם אם זה יביא להפסקת המלחמה לכמה חודשים. לנסות להביא הליך מדיני בצפון ואם לא אז להעצים את הפעלת הכוח. בעזה יש לנו חשבון פתוח שיימשך עוד הרבה שנים. חמאס רוצה להשמיד את מדינת ישראל וההבנה שלי זה או אנחנו או הם".

מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב נגד חוק הגיוס שעבר בכנסת, צילום: גדעון מרקוביץ

יו״ר מפלגת העבודה האלוף במיל׳ יאיר גולן: "ועדת החקירה הממלכתית בנושא הצוללות סיפקה עבורנו הוכחה נוספת לחוסר כשירותו של נתניהו לנהל את ענייני המדינה. מי שפגע ופוגע בביטחון ישראל באופן שיטתי, לא ראוי שיהיה ראש ממשלה. מכיוון שאין בכוונתו להסיק מסקנות, לקחת אחריות וללכת, חובה עלינו להעצים את המחאה האזרחית בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו ולהביא לבחירות עכשיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר