ברגע האחרון: הממשלה החליטה לקדם את הצעת החוק להארכת גיל שירות המילואים

על פי ההחלטה, החוק יובא לאישור הכנסת במהלך השבוע הקרוב • השרים סמוטריץ' וסטרוק נמנעו בהצבעה בטענה שצה"ל לא ממצה את פוטנציאל המילואים הקיים • השר חייץ כץ התנגד מטעמים דומים • בלשכת ראש הממשלה דוחים את הטענות ל"מחטף" ואומרים כי הקידום נעשה בהתאם לתקנון • אמהות ללוחמים: " המדינה מכבידה את הנטל שעל כתפיהם, ובמקביל - מאפשרת לאחרים להשתמט"

מילואימניקים בשטח כינוס (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: שמואל בוכריס

ברגע האחרון, ומבלי שהנושא היה על סדר היום שלה, החליטה הממשלה הבוקר (ראשון) לקדם את חוק הארכת שירות המילואים לקראת אישור בכנסת במהלך השבוע הקרוב. 

החוק נועד להאריך את שירות המילואים לחיילים בתפקידים במערך הלוחם עד גיל 41, 46 או עד גיל 50 בהתאם לתפקיד משרת המילואים.

השרים סטרוק וסמוטריץ' נמנעו בהצבעה, בטענה שצה"ל לא ממצה את פוטנציאל המילואים הקיים. השר חיים כץ התנגד מטעמים דומים.

כוחות מילואים, צילום: דובר צה"ל

בלשכת ראש הממשלה דוחים את הטענות ל"מחטף" בנוגע להארכת המילואים ואומרים כי הקידום נעשה בהתאם לתקנון. "לפי התקנון לעבודת הממשלה, הצעת חוק שמאושרת בוועדת השרים לענייני חקיקה מקבלת תוקף של החלטת ממשלה אוטומטית תוך 7 ימים מיום פרסומה לא כולל יום ההחלטה". 

"הבוקר קיבל מזכיר הממשלה מכתב מלשכת שר הביטחון ובו צוין כי 'קיימת דחיפות רבה' להקדים ולאשר את הוראת השעה היום בממשלה כדי לקצר את הזמנים ביומיים ובכך להספיק ולסיים את הליכי החקיקה לפני שתפוג הוראת השעה. בנסיבות אלו אישר ראש הממשלה, לפי סעיף 4ח' (3) לתקנון, להוסיף לסדר היום את הצעת ההחלטה לאשר את החלטת ועדת השרים", נכתב מטעם הלשכה. 

בשל דחיפות העניין הנושא הובא בפני הממשלה מיד בתום הסקירה הביטחונית, כסעיף הראשון על סדר היום (מצ"ב המחליטים מהיום, ה-23.06) בנוכחות כל השרים. עם אישור ההחלטה שיגר מזכיר הממשלה מכתב למזכיר הכנסת והניח זאת על שולחנו.

"הממשלה הצביעה נגדנו פעמיים"

הביקורת על ההחלטה לא איחרה להגיע. אמהות ללוחמים מיוזמת "אמא ערה", אמרו: "בזמן שהילדים שלנו ממלאים את צו המילואים השני והשלישי, המדינה מכבידה את הנטל שעל כתפיהם, ובמקביל - מאפשרת לאחרים להשתמט".

"הממשלה הזו הצביעה נגדנו פעמיים. פעם אחת נגד הלוחמים שלה, הילדים שלנו, שהשפעות המלחמה האינטנסיבית שוחקות אותם מ-7 באוקטובר. בפעם השנייה נגד הביטחון של כולנו: לחימה צבאית ממושכת ללא תוכנית מדינית, היא סכנה ממשית לעתידה של המדינה. אנחנו מבקשות להבין מהם יעדי המלחמה, מול אילו חזיתות אנחנו עומדים, האם עסקת חטופים נמצאת על הפרק, האם נעשים מאמצים משלימים גם בזירה המדינית, וכמה זמן עוד יאלצו הילדים שלנו לעצור את חייהם ולהסתכן, מבלי שהדרג המדיני ינחה באופן ברור את צה״ל ומפקדיו לגבי ההישגים הנדרשים לסיום המלחמה".

"כמו גנבים בלילה אישרה ממשלה שחלקה הלא מבוטל לא שירת יום מימיו בצה״ל את העלאת גיל הפטור. אותה ממשלה שהפילה בשבוע שעבר הצעת חוק למתן נקודת זיכוי לנשות חיילי מילואים, אותה ממשלה שלא מוציאה צווי גיוס לחרדים בניגוד לחוק, ממשיכה להפיל עוד ועוד משימות על המשרתים", הגיבה תנועת "אמהות בחזית". 

הרמטכ"ל עם אנשי המילואים בצפון, צילום: דובר צה"ל

"אז אנו אומרות בקול רם וברור: תמו הימים בהם משתמטים החליטו על משרתים ממשלה שמעודדת השתמטות לא תעמיס עוד ועוד על המשרתים! תמו הימים ששתקנו. אין לממשלה שום לגיטימציה מהציבור למהלך הזה, אנו דורשות להחזיר את המנדט לעם."

"יד אחת פוטרת והשנייה מאריכה"

"ביד אחת הממשלה פוטרת עשרות אלפי צעירים כשירים משירות סדיר וביד השנייה מאריכה שירות של אנשי מילואים. מהמקפצה", הגיב ח"כ אביגדור ליברמן על החלטת הממשלה:

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר