ב"ימין הממלכתי" בטוחים: שרה נתניהו בולמת את צירופו של גדעון סער לקבינט המלחמה

ההערכה היא כי רוב סביבתו של נתניהו תומכים בכניסת סער לקבינט ומעריכים כי בן גביר, וכן גנץ, לא יפרשו בשל כך מהקואליציה • בסביבתו של ראש הממשלה יש מי שמעריך כי הבחירה בסער תביא לחוסר יציבות ובסופו של דבר גם להקדמת הבחירות וזאת בשל חוסר מחויבותו של לתמוך בנתניהו

סער הודיע על פירוק המחנה הממלכתי ודורש להצטרף לקבינט המלחמה || צילום: אלעד גוטמן

"בימין הממלכתי" בטוחים כי מי שעומדת מאחורי הסירוב להכניס את גדעון סער וסיעתו לממשלה ולקבינט המצומצם היא אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. כך נודע ל"ישראל היום". 

כזכור, בין יו"ר הימין הממלכתי ובין ראש הממשלה קיימים יחסים עכורים כמו גם בין נשותיהם של נתניהו וסער. בנוסף, גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו מרבה לתקוף באופן אישי את סער ומפלגתו בשנים מאז החליט לפרוש משורות הליכוד ולהקים סיעה עצמאית שנגסה באלקטורט הליכודי.

עומדת מאחורי הסירוב? רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, צילום: דודי ועקנין

הלחץ של שרה נתניהו מצטרף לווטו שמציבים בני גנץ וגדי איזנקוט נגד הצטרפות סער, כמו גם הדרישה של השרים בן גביר וסמוטריץ' להצטרף גם הם לקבינט במידה וגדעון סער יקבל את המינוי בסופו של דבר.

גורמים בימין הממלכתי אומרים בשיחות סגורות שסמוטריץ' כבר ויתר למעשה על חברותו בקבינט המלחמה ומעדיף שסער יצטרף מאשר שיישאר הרכבו הנוכחי, זאת בשל הקו הניצי שמוביל סער, המתקרב יותר לזה של סמוטריץ'. בן גביר עדיין מתבצר בעמדתו, אולם גורמים בקואליציה כבר שלחו לעברו מסרים לפיהם סער, במידה שיכנס, יהיה חבר בממשלה ללא תיק ואילו הוא, בן גביר, נושא בתיק בכיר.

סמוטריץ' רוצה אותו בפנים, גדעון סער, צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

ההערכה היא כי רוב מוחלט בסביבתו של נתניהו תומכים בכניסת סער לקבינט ומעריכים כי בן גביר, וגנץ לא יפרשו בשל כך מהקואליציה. לדבריהם הדבר יסייע למצב את נתניהו במקומו הטבעי, בלב קבינט המלחמה, וכגורם מרכזי שמנווט בין גנץ ואייזנקוט שימשכו שמאלה, וסער שימשוך ימינה. זה טוב בהרבה מהמצב הנוכחי שנתניהו הוא הסמן הימני ביותר בקבינט, אמרו.

בנוסף לכך, רבים בסביבת נתניהו מעדיפים כי סער יישאר בקואליציה גם במידה שגנץ יחליט בשל כך לפרוש. במקרה כזה הקואליציה תמנה 68 ח"כים, ארבעה יותר מאשר הקואליציה המקורית. דבר שיסייע לנטרל לחצים מצד כל הצדדים ואיש מהם לא יוכל לגרום לכך שפרישתו תביא לבחירות.

יישאר או יפרוש? גנץ, צילום: אורן בן חקון

יחד עם זאת, מעט מאנשי נתניהו, שכאמור לפי גורמים בימין הממלכתי, רעיית ראש הממשלה נמצאת בהם, מזהירים את ראש הממשלה כי הבחירה בסער תביא לחוסר יציבות ובסופו של דבר גם להקדמת הבחירות וזאת בשל חוסר מחויבותו של סער לתמוך בנתניהו ובממשלתו, וכי פרישתו תהיה לא צפויה ובזמן הכי פחות טוב לנתניהו ולליכוד- אותם הוא רואה כמתחרים ישירים שלו.

סער החליט לפני שבוע לפרק את השותפות עם המחנה הממלכתי ולהקים שוב סיעה חדשה על אותו בסיס של מפלגתו הקודמת (תקווה חדשה). יחד עם שותפיו זאב אלקין, יפעת שאשא-ביטון ושרן השכל הכריז סער ב-13 במרץ על הקמתה של סיעת "הימין הממלכתי" שנפרדת מהמחנה הממלכתי.

סער יפרוש בזמן הכי לא מתאים? רה"מ בנימין נתניהו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עם ההיפרדות ממפלגתו של בני גנץ העלה גדעון סער דרישה מיידית לקבל מינוי וכיסא בקבינט המצומצם כיו"ר סיעה נפרדת מזו של גנץ ואייזנקוט. אולם בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד והמחנה הממלכתי יכול היו"ר גנץ להטיל וטו ולבלום מהלכים שאינם מתכנסים לתפקוד הממשלה והעיסוק במלחמה ברצועת עזה בלבד.

שלושת ראשי המפלגות (סער, בן גביר וסמוטריץ') דורשים עתה לקבל מקום בקבינט המצומצם כדי לנסות ולייצר מאזן כוחות חדש שעשוי לשנות את אופן המשכי המלחמה, הקרבות ברצועת עזה, עסקאות שחרור החטופים ומהלכים מדיניים נוספים.

מהימין הממלכתי נמסר בתגובה כי הדברים שפורסמו אינם מבטאים את עמדת המפלגה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר