פנוי להובלה: מה תהיה התוכנית הפוליטית של גדעון סער אחרי המחנה הממלכתי?

ליו"ר תקווה חדשה יש סיעה עם מימון מפלגות, נציגות רבה בשטח המוניציפלי וגם כמה מנדטים בסקרים • הוא מתכוון לנצל את הסחורה החמה הזאת כדי למצב את עצמו כסמן הימני בקבינט המלחמה, או לפחות כדי למצוא לעצמו שותף מתאים לקראת הבחירות הבאות

סער הודיע על פירוק המחנה הממלכתי ודורש להצטרף לקבינט המלחמה // אלעד גוטמן

החלטה לפרק את המחנה הממלכתי ולעמוד, שוב, בראש סיעה עצמאית, גמלה בליבו של גדעון סער מייד אחרי הבחירות המוניציפליות. אף על פי שגם עכשיו מרבית הסיכויים הם שבבחירות הבאות, יהיו מתי שיהיו, לא יהיה פתק עם שמו של סער מתנוסס בראש, תוצאות המערכה המקומית לימדה את סער שהוא שווה הרבה יותר ממה שהעריכו אותו, אולי יותר משהעריך הוא את עצמו.

סער הצליח להעמיד שורה יפה למדי של מועמדים מוניציפליים, כולל ראשי רשויות, בהצלחה לא מבוטלת ביחס לגודל מפלגתו בכנסת, ואפילו יותר ממה שהצליחו חבריו עד אתמול במחנה בכחול לבן. כשמוסיפים לזה חמישה מנדטים יציבים שחזו לו בכמה סקרים בחודש האחרון, סער הבין ש"תקווה חדשה" תהיה סחורה חמה בגוש הימין ברגעים שלפני הבחירות הכלליות.

סער, גנץ ואיזנקוט בימים מאוחדים יותר, צילום: יוסי זליגר

לא סומך על גנץ - ועל נתניהו עוד פחות

הסימנים המוקדמים היו רבים. זה התחיל בפגישות רבות בארבע עיניים עם ראש הממשלה, אותו אחד שרק חודשים קודם לכן סער נשבע לעשות הכל כדי להוריד מהשלטון. זה המשיך בביקורת המרומזת, ואחר כך הגלויה, על יו"ר מפלגתו בני גנץ. תחילה על המדיניות, בהמשך גם מתקפות אישיות, וזה נגמר הערב (שלישי) כאשר סער ממצב את עצמו כמשבצת החסרה בגוש הימין, הגוש שיש לו רוב אידיאולוגי, אבל מפגר בכל הסקרים.

סער דורש חברות בקבינט המלחמה וסביר להניח שנתניהו ייתן לו. אבל הדבר לא מבטיח שותפות פוליטית ארוכת טווח. סער נכנס כגורם עצמאי לקואליציה עם בטן מלאה על ניהול המלחמה. הפרידה, וההודעה שלוותה לה, המחישה עד כמה הוא לא סומך על גנץ ועל איזנקוט, אבל על נתניהו הוא סומך עוד פחות.

סער ונתניהו. הראשון לא יחזור לליכוד כל עוד השני עומד בראשו, צילום: עמית שאבי, דודי ועקנין

בדשדוש המסוים אליו נקלעה המלחמה אשם בעיני סער גם הראש. הוא מתכוון להיכנס לקבינט המלחמה כדי להיות הגורם הכי ימני בו, לפחות כל עוד סמוטריץ' ובן גביר עדיין בחוץ. הוא רוצה ללחוץ על חזרה ללחימה בעצימות גבוהה, לגמור עם רפיח, להפסיק את ההכלה בצפון. אם יפרוש, לא יהיה זה על הגיוס או התקציב. אלא על הדשדוש וההיסוס.

אם סער יראה שאין לו דרך להשפיע - יקום וילך.

לא יחזור לליכוד

הוא לא יחזור לליכוד, בטח כל עוד נתניהו בראש. למרות השיחות עם נתניהו וההבהרות שלו שלא יחרים אותו יותר, חזרה לליכוד אינה הכיוון. סער מכוון למפלגת ימין שלא תלויה במפלגות המחנה הלאומי שבקואליציה המקורית. הוא פנוי להובלות, כלומר לחיבורים כמו עם נפתלי בנט, עם איילת שקד ושאר הדמויות, שלא הצליחו להישאר כמוהו על הגלגל. הפירוק היה נחוץ לו כדי למקסם את מיקומו עליו, ומעתה בכל סקרי המנדטים תהיה עמודה על שמו. משימתו מעכשיו להגדיל אותה עד כמה שניתן.

גדעון סער ואיילת שקד. יתחברו לקראת הבחירות?, צילום: אורן בן חקון

האם הוא גם יעמוד בראש הרשימה? לא בהכרח, אם כי הנדוניה שהוא מביא איתו, סיעה קיימת עם מימון, עם נציגות רבה בשטח המוניציפלי ועם כמה מנדטים בסקרים, בהחלט תסייע לו לנהל מו"מ קשוח עם כל מצטרף פוטנציאלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר