"אנחנו עושים צדק היסטורי": עבר בקריאה טרומית בכנסת חוק ההמשכיות

המליאה אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ קטי שטרית, המציעה להשתמש בזרע חייל שנהרג למטרת הולדה • שטרית הודתה לחברי הכנסת: "החוק יוכל לתת להורים שילדיהם נפטרו או לבנות זוגם את האפשרות ליצור המשכיות ובכך להפיח חיים"

מליאת הכנסת. צילום: אורן בן חקון

הכנסת אישרה אתמול (חמישי) בקריאה טרומית הצעת חוק של ח״כ קטי (קטרין) שטרית מהליכוד, המאפשרת שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה לבת הזוג, ובתנאים מסוימים גם להוריו. ההצעה התקבלה בנוכחות המשפחות של בראל חדריה שמואלי ז"ל, עמית בן יגאל ז"ל ושאול וייסמן ז"ל במליאה.

הצעת חוק "ההמשכיות", שיזמה ח"כ קטי שטרית יחד עם ניצה שמואלי, אמו של החייל בראל חדריה שמואלי שנהרג על ידי מחבל בגבול רצועת עזה, וברוך בן יגאל, אביו של החייל עמית בן יגאל שנהרג בידי מחבל, עברה בקריאה טרומית. בכוחה של הצעת החוק, באם תיכנס לספר החוקים, לחולל שינוי דרמטי בשימוש הזרע של הנפטר לשם הולדה.

0_gXuwmxInXa1DNsBZOG

״אנחנו עושים פה צדק היסטורי," אמרה בהתרגשות שטרית. ״אני מודה לחברי הכנסת שהביעו את תמיכתם בחוק ההמשכיות. החוק יוכל לתת להורים שילדיהם נפטרו או לבנות זוגם את האפשרות ליצור המשכיות מהנפטר ולהפיך בהם חיים״.

הצעת החוק נועדה להסדיר את השימוש בזרעו של אדם שנפטר, אך ורק בהתאם לרצונו. כיום השימוש בזרע הנפטר ופעולתם של בנקי הזרע אינם מוסדרים בחקיקה ראשית. על פי ההצעה, ניתן יהיה לאפשר לבת זוגו של נפטר לעשות שימוש בזרעו גם אם לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות בנושא, ובתנאי שלא התנגד לכך מפורשות, מתוך הנחה שרצה בהמשכיות התא המשפחתי שהקים ומתוך התחשבות בזכותה של בת הזוג להורות.

ח"כ קטי שטרית, צילום: אורן בן חקון

כמו כן, מוצע לאפשר להורה של הנפטר לעשות שימוש בזרעו באמצעות אישה אחרת שתהיה אימו של הילד שייוולד, באישור בית המשפט, ובלבד שלא הייתה לנפטר בעת פטירתו בת זוג או לחלופין, שבת הזוג אינה מעוניינת לעשות שימוש בזרע. לבסוף, מוצע לקבוע כי ילד שייוולד משימוש בזרע של נפטר יירשם כילדו של הנפטר, ולהבהיר את ההבחנה בין המעמד של בת הזוג או האם העתידית, שהיא אימו הבלעדית של היילוד, ובין מעמד הורי הנפטר כסבים.

כזכור, בראיון ל"ישראל היום" סיפר ברוך בן יגאל על פעילותו בניסיון להעביר את חוק "ההמשכיות" והרצון שלו לנכד מבנו שנפל. כשהצעת החוק עלתה לראשונה, מכון פוע"ה, שמתמחה בפתרונות הלכתיים בתחום הרפואה, יצא נגד היוזמה בחריפות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר