חוק דרעי 2 אושר בקריאה ראשונה: בג"ץ לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית על מינוי שרים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק שמכשיר שרים וסגני השרים • 63 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 55 שהתנגדו והיא תוחזר לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית • דברי ההצעה: "סוגית כהונת שרים נדונה לאורך השנים וגרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט" • גדעון סער: "הכל אינטרסים אישיים"

השבעת הממשלה ה-37 (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק "דרעי 2" - כשירותם של השרים וסגני השרים, של ח"כ אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת. 63 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 55 שהתנגדו והיא תוחזר לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

על פי לשון הצעת החוק, בית משפט, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש לכל עניין הנוגע למינויו של שר. עוד מוצע לקבוע, שבעת כינון הממשלה רשאי ראש הסיעה הגדולה, שאינה נמנית עם הסיעות שירכיבו את הממשלה, לבקש שהכנסת תצביע על אישור של לא יותר מרבע ממספר השרים המיועדים, אם לדעתו יש ספק אם מתקיימים לגביהם תנאי הכשירות.

מליאת הכנסת (ארכיון), צילום: אורן בן חקון
חברי הקואליציה בזמן ההצבעה על חוק דרעי 2, צילום: אורן בן חקון

אם החליטה הכנסת לאשר את בקשתו של ראש הסיעה הגדולה, לא יתמנה אותו אדם לשר גם אם הביעה הכנסת אמון בממשלה. מוצע גם שבצירוף שר לממשלה יהיו רשאים ארבעים חברי הכנסת לדרוש שראש הממשלה יודיע לכנסת אם מתקיימים לגבי השר תנאי הכשירות לפי הוראות לחוק היסוד שפורטו בדרישה.

כמו כן, הכנסת תהיה רשאית בהחלטה של רוב חבריה להעביר שר מכהונתו, לפי המלצת ועדת הכנסת לפי דרישה של ארבעים חברי הכנסת לפחות; שר שהועבר מכהונתו כאמור, לא יוכל להתמנות שוב לשר או לסגן שר במהלך כהונתה של אותה כנסת. תנאי הכשירות שחלים על השרים יחולו גם על סגני השרים.

נתניהו ודרעי (ארכיון), צילום: מארק ישראל סלם

"ההצעה תחזק את בית המשפט"

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית. בהתאם לסמכותה, קבעה הכנסת רשימת של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבעה הכנסת וזו גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

ח"כ אופיר כץ, שהציג את ההצעה, אמר: "אנו מאמינים שההצעה תחזק את מעמדה של הרשות השופטת, שתשוב ותתמקד באותם תחומים בהם יש לה עדיפות ויתרון על פני הרשויות האחרות, ולא תסיג את גבול הרשות המחוקקת. אני חושב שהתיקונים הרבים להצעת החוק, התהפוכות שעברה לאור הערות הייעוץ המשפטי והערות שנשמעו באולם הוועדה, ממחישות את החשיבות הרבה של הדיון הפרלמנטרי שקיימנו, את הרצינות בה לקחנו כולנו, כל חברי הוועדה, את המשימה שלנו כחברים ברשות המכוננת הישראלית".

סער. "מטרתו של החוק שקופה", צילום: אורן בן חקון

ח"כ גדעון סער: "מה מניע את כל התיקונים האלה? האם זו ראייה קונסטיטוציונית רחבה, איזה תובנות עמוקות לשיפור ולשינוי שיטת הממשל שלנו? רק אינטרסים אישיים. החוק שאנחנו דנים עכשיו – מטרתו שקופה, לנסות לדאוג לאדם אחד שבג"ץ פסל את מינויו לשר, בכל זאת להתמנות לשר, על אף הפסיקה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר