דני דנון מאוכזב: "יש תחושה שהשותפות דרסו אותנו במו"מ"

הח"כ והשגריר לשעבר בביקורת על חלוקת התיקים בליכוד: "לא הסתכלו על מקום בפריימריז או על ותק" • על ניהול המו"מ הקואליציוני: "השותפות התנהגו בדורסניות" • ועל העתיד: "אתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו"

דני דנון, צילום: דודי ועקנין

לאחר חזרה משהייה ממושכת בחו"ל כשגריר ישראל באו"ם, התמודדות בפריימריז בליכוד והגעה למקום 14 בפריימריז - הקאמבק של ח"כ דני דנון מסתיים, נכון לעכשיו, בכך שהוא החליט להישאר מחוץ לממשלה. זאת, לאחר שרצה לכהן כיו"ר הכנסת, בעוד רה"מ בנימין נתניהו הציע לו את תיק המודיעין או שיתוף הפעולה האזורי.

בראיון ל"ישראל היום" דנון מותח ביקורת על ניהול המו"מ ועל הוויתורים שעשו בליכוד לדרישת השותפות, ומכריז: "תומך בנתניהו, נערך להתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחריו".

למה לא נכנסת לממשלה?

"אני מעריך את ההצעה של נתניהו. באתי לעשות ולפעול אחרי שהות ארוכה באו"ם, פחות חשובים לי הכיבודים. יש כמה משרדים מומצאים שלא צריכים להיות, כמו אגפים שהיו בעבר במשרדים אחרים. הוצע לי תיק המודיעין, אבל אני לא רואה חשיבות בתיק כזה. יש רכב ועוזרים - אבל אין סמכות. אתה למעשה גורם מייעץ למשרד החוץ ולמל"ל. אני לא חושב שיש ערך להיות גורם מייעץ בממשלה".

צילום: ערוץ כנסת

ניסית לשכנע את נתניהו שאתה ראוי לתיק אחר?

"אמרתי לו את הדברים בצורה ברורה - לפי כל הפרמטרים שאתה אמור לחלק תיקים לפיהם, אני נמצא במקום טוב. אם זה ותק - זו כנסת רביעית שלי, הייתי שר ושגריר באו"ם; ואם זה מקום ברשימה - גם שם אני אמור להיות במקום טוב יותר. אבל הוא נקלע למצב שבו אין לו מרחב תמרון, והסיבה היא שהמו"מ היה בעייתי בלשון המעטה".

אתה כועס, מאוכזב?

"לא כועס. אני מאוכזב מהתוצאה, כמובן. כל אחד רוצה להתקדם, לפעול ולעשות, אבל הוכחתי בעבר שאני פועל במקומות שאני מגיע אליהם. בקדנציה הראשונה היית יו"ר ועדה לזכויות הילד, שאף אחד לא רצה, ואחרי זה נבחרתי למקום 5 בפריימריז, אז אני מאמין ביכולות שלי".

נתניהו וסמוטריץ' במשא ומתן הקואליציוני (ארכיון), צילום: ללא
נתניהו וגפני בשיחה לקראת המשא ומתן הקואליציוני (ארכיון), צילום: דוברות הליכוד

נתניהו נכשל במו"מ?

"אני חושב שהתוצאה היא בעייתית. לא קיבלנו את מה שהיינו צריכים לקבל, והם קיבלו יותר מדי. וגם בתיקים שלנו, כמו בחינוך ובתחבורה, באו שגרירים ונגסו - זה היה מוגזם וחזירי. למה מפלגה אחרת צריכה למנות מינויים דיפלומטיים במשרד החוץ? למה לוקחים אגף ממשרד התחבורה ומעבירים אותו למשרד הפנים, שגם ככה עובדים במיליוני שקלים מול השותפות?

"ויש עוד עניין - השותפות לא התייחסו לליכוד בצורה מכובדת. התחושה היתה שהן באו בצורה כוחנית ודרסו. הבקשות שלהם היו מוגזמות. אם הליכוד רוצה שהקואליציה תצליח, צריך לקחת את המושכות. המצב שנוצר בגלל המחסור בתיקים פוגע לא רק בליכוד, אלא גם במדינה. קח כדוגמה את משרד החוץ: שני השרים ראויים, אבל הרוטציות האלה, שמישהו נכנס למשרד ואז יוצא אחרי שנה ושוב חוזר אחרי שנתיים - זה יפגע בתפקוד בטווח הארוך".

"אני ונתניהו יודעים לעבוד יחד"

למה נתניהו הסכים לזה? הוא נסחט, הוא חלש?

"אני לא חושב שהוא חלש. הם באו עם תיאבון גדול שחייבים לעצור, הם ניצלו את המצב שאין לנו אלטרנטיבה. היה מקום להגיד להם גם לעצור, ולראות אם הם לא יצביעו בעד הממשלה. הדרישות שלהם בתוך תיקי הליכוד הן חציית קו. זה לא לטובת המדינה. כשנכנס שר מהליכוד, למה הוא צריך שר נוסף כמשגיח כשרות ממפלגה אחרת, שלוקח לו סמכויות?".

אבל למה לדעתך נתניהו לא שם לזה סוף?

"הוא רצה להקים ממשלה, וכולנו מברכים על ממשלת ימין. מה שעומד לנגד עיניו זה יותר הסכמי השלום, איראן והנושאים האלה".

לוין לא ניהל את זה טוב? פעל לטובת אנשיו?

"אני לא יודע מי אלה 'אנשיו', ביטן אמר את הטענה הזו. אם הייתי יו"ר התנועה הייתי מקים צוות יותר רחב, עם עוד שחקנים שיש להם נקודת מבט נוספת. הייתי מבודד את רה"מ, שרק אם צריך בוררות עולים אליו לרגל. אני חושב שהיה צריך לשים את רה"מ מדרגה מעל לצוות המו"מ".

ביטן ואמסלם. הגיעו מחוייכים יצאו ללא תפקיד, צילום: אורן בן חקון
יריב לוין העביר את הודעת "עלה בידי" במליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

יש אנשים לא ראויים שקיבלו תפקידים כי התחנפו לנתניהו?

"השאלה היא לפי מה נותנים תפקידים. בסוף זו החלטה אישית שלו. לפי מי שהוא מרגיש יותר קרוב אליו, הנאמנות שהוא רואה. עשינו הרבה דברים גדולים יחד שלא פורסמו עד היום. אנחנו יודעים לעבוד ביחד, אבל לא הייתי פה סביבו בשנה וחצי האחרונות. רון דרמר (שמונה לשר לעניינים אסטרטגיים, א"א), שלא נבחר בפריימריז - בעיניי זה לא תקין. אם כמעט 30 אלף איש בחרו בי ובאחרים, צריך לתת להם עדיפות בתפקידים, כי בפועל גם רה"מ יונק את הכוח שלו מהמתפקדים".

המאוכזבים בליכוד

ח"כ דנון מצטרף לשורה של מאוכזבים בליכוד, שהחליטו ברובם לא להצטרף לממשלה. מדובר בחבורה ותיקה ומנוסה, שכוללת גם את דוד אמסלם, דוד ביטן ויולי אדלשטיין. כל אחד מהם כבר הוכיח שיש לו דעות, שהוא עצמאי, ובעיקר - שהוא לא חושש מנתניהו.

בהתחלה, בסביבת נתניהו סימנו את ישראל כ"ץ כמנהיג החבורה, וחששו מבלוק שעלול להיות אופוזיציה מבית לנתניהו. כעת, לאחר שכ"ץ הצטרף לממשלה והסכים לפשרה שלפיה יכהן ברוטציה עם אלי כהן במשרד החוץ - חלק מחברי הליכוד רואים בזה התקפלות של כ"ץ, שאיבד נקודות בעיניהם. דנון, בהתעקשותו להישאר בחוץ, יכול לבנות את מעמדו כאחד ממנהיגי החבורה ולבסס את כוחו בליכוד.

זה לא מגלומני לדרוש תיק בכיר ואז להישאר בחוץ, לאחר שהיית שר המדע לפני כמה שנים?

"אני חושב שאני כן עושה דווקא את הדרך הארוכה. צריך להעריך אנשים שמסתכלים על המהות, ולא על הנראות. אני מכיר את המערכות פה, אני גדלתי בליכוד מגיל צעיר, בצל של שמיר. הייתי בתנועת בית"ר, אני לא רק בעניין של הנראות".

אומרים שאתה, ביטן, אמסלם וכ"ץ סיעה עצמאית בליכוד.

"בפירוש לא. יש סיעה אחת שהיא הליכוד. צריך לכנס אותה ולהפעיל אותה. זה לא קרה - וזו היתה טעות. אם היינו מכנסים את הסיעה, אולי היינו יכולים לשפר את המצב של ההסכמים. הרבה מרגישים שלא ייצגו את האינטרסים של הליכוד בצורה טובה".

עכשיו כשאתה, אמסלם, ביטן ויולי בחוץ, אתם אופוזיציה מבית? יש חוקים שתצביעו באופן עצמאי?

"אין פה אופוזיציה לשמה שתהיה נגד כל דבר, אבל בהחלט יש פה אנשים דעתניים. אף אחד לא אומר 'אמן'. כולם פה נבחרו, וברוב הדברים אנחנו רואים עין בעין. אנחנו סיעה דמוקרטית, נביא את הדברים לדיון, נגבש עמדה ונצביע - ונקבל את מה שסיעת הליכוד תכריע. אבל הוכחתי בעבר שידעתי לשנות דברים בסיעה, כמו הקפאת בנייה שנתניהו רצה. אני לא חושב שנגיע לדברים כאלה היום".

למה נעלמת אז בהצבעה שבה קיש תקף אותך בטוויטר? זה היה ניסיון להעביר מסר שאתה עצמאי?

"הייתי מקוזז. היה ניסיון לפגוע בי - וזה פגע בי, כי עשו סיבוב תקשורתי. אני חושב שזה לא היה נכון. התקזזו בתקופה הזאת גם אחרים שנסעו לחו"ל. אני יודע שמקרים שלי מעוררים יותר אמוציות, ואני מקווה שעכשיו אחרי שקיבלו תפקידים הרוחות יירגעו".

התמודדת בעבר על ראשות הליכוד, אתה מתכוון להתמודד גם בעתיד?

"הייתי מקורב לשרון עד הגירוש, ואז נפרדתי ממנו ונאבקתי בו בכל הכוח. פעם הוא אמר לי: 'בפוליטיקה יש משולש - כל ח"כ רוצה להיות שר, וכל שר רוצה להיות ראש ממשלה'. אני תומך בנתניהו, אנחנו עומדים מאחוריו ואני חושב שהוא מנהיג טוב. ביום שבו הוא יסיים את הפעילות הציבורית שלו - אני מתכוון להתמודד על ראשות הליכוד. אני בהחלט רואה את עצמי כאחד מהאנשים שראויים להתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחרי".

יש חשש שנתניהו לא יממש מדיניות ימין ביו"ש או במערכת המשפט?

"אני לא חושב שבהרכב הקואליציוני נראה הקפאת בנייה. כן צריך להמריץ את המערכת, כדי שלא נדחה דברים. החלת ריבונות ביו"ש היא משהו שאני חושב שצריך לקדם. אחד מהדברים הראשונים שאני מתכוון לקדם הוא החלת ריבונות בבקעת הירדן. צריך להתחיל משם. גם בנושא המשילות אפעל שנממש את ההתחייבויות".

ח"כ רוטמן. "חוק ההפליה? לא יקום ולא יהיה", צילום: אורן בן חקון
סטרוק. ניסתה להרגיע את החששות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מה אתה חושב כשאתה שומע את הדברים של ח"כ רוטמן ומפלגת נעם על הלהט"בים, ואת דבריה של ח"כ סטרוק על חוק ההפליה?

"זה לא יקום ולא יהיה. לא נפגע במיעוטים. אמירות מיותרות. התלבשו על זה אנשי שמאל וגורמים בתקשורת והוציאו את דיבתנו, וגורמים בעולם מאוד מודאגים מזה. אמרתי להם שאלה רק אמירות, ושזה לא יקרה. בקואליציה של לפיד ובנט ישב ווליד טאהא, שאמר דברים חריפים מאוד נגד קהילת הלהט"ב, ואף אחד לא האשים את לפיד בנושא הזה".

"לא כל מה שכתוב בהסכמים יקרה"

הדרישות האלה של השותפות, זה מעיד על חוסר אמון בנתניהו?

"הן ישיגו פחות בסגנון הזה של מאות עמודי דרישות ותתי־סעיפים. לא כל מה שכתוב בהסכם הקואליציוני יקרה. הקמת ממשלה אחרי חודשיים של לפיד וליברמן במשרדים - זה גובל בחוסר אחריות. ובהחלט זה הפגין חוסר אמון שלהם בליכוד".

דקות ראשונות בשולחן הממשלה בכנסת. דנון לא שם, צילום: אורן בן חקון

בתור אחד שמכיר את יהדות התפוצות, אתה בעד תיקון סעיף הנכד?

"המצב שבו עולים לכאן לא־יהודים דורש התייחסות. אבל לבוא עם אמירה על שינוי הסעיף - לא מבינים את הנזק שזה גורם לנו בעולם היהודי. יש קהלים יהודיים רבים שחושבים שאנחנו דוחים אותם. צריך אולי לעשות כמה צעדים בהידברות כדי לתת פתרון, אבל תיקון הסעיף ככה ייצור נזק".

יש סעיף בהסכמים שקובע שהכותל יתנהל רק לפי ההלכה והרבנות, ונגד נשות הכותל והרפורמים. אתה נגד זה? אתה בעד מתווה הכותל?

"אני בעד הידברות. אני חושב שיש מקום לכולם, לכל מי שרוצה להיות בכותל, בלי פרובוקציה".

אתה בעד להכניס חברי כנסת מהחוק הנורבגי בליכוד?

"צריך לשים לב שזה לא יוצא מפרופורציות. אנחנו תקפנו את הממשלה היוצאת על זה, אז צריך לעשות את זה במידתיות".

אתה תומך בעמדות נחרצות ברפורמות במערכת המשפט שרוצה לוין? פסקת התגברות ב־61?

"אני חושב שצריך פחות הצהרות, ולעשות את השינוי. אני בעד פסקת התגברות שתקשה על שני הצדדים. שתקשה על בית המשפט לפסול חוקים, רוב מיוחד של שופטים, שיחשבו 80 אלף פעם לפני שהם פוסלים חוק. גם צריך להקשות על הכנסת, שלא יהיה לנו קל לבטל החלטות. אתה שואל אותי אם ב־61, 62 או 63 - אני לא יודע להגיד לך, צריך לעשות דיון בנושא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר