במבחן התוצאה, ניהול צה"ל כיום הוא מתחת לכל ביקורת. מדובר בניהול כושל המטיל על מנהליו אחריות אישית לאי־מוכנות צה"ל למלחמה, מצב שיגבה מחיר כבד מאוד במלחמה הרב־זירתית הבאה. לו היו מתנהלות כך חברות אזרחיות, כבר מזמן הן היו קורסות. מדובר בלא פחות ממעילה באמון הציבור, וגם לשר הביטחון אחריות למצב החמור.
לא הוא האיש שצריך להמליץ לממשלה על הרמטכ"ל הבא. טענתו של בני גנץ בפני היועצת המשפטית לממשלה, שלפיה אי־סיכום על הרמטכ"ל החדש בתקופת הממשלה הזמנית יפגע במוכנות הצבא - היא לעג לרש.
שר הביטחון, שהיה לו חלק נכבד במצבו העגום של הצבא, אינו יכול להיות אובייקטיבי בבחירתו את הרמטכ"ל הבא, ולכן הוא צריך להימנע מהמלצה על מועמדו לממשלה ולהשאיר זאת לוועדה אובייקטיבית שתבחן את הנושא לגופו של עניין. הוועדה צריכה לקום על פי חוק ולהגיש את המלצותיה לממשלה.
אפשר להציג לממשלה מספר מועמדים עם דגש על הקריטריונים החשובים ביותר שהכרחיים לקידומו של הצבא בעת הזו, ועל פי שקלול קריטריונים אלה לגבי כל מועמד תמליץ הוועדה לממשלה על המועמד המועדף מבחינתה. הממשלה תדון בכל המועמדים ותחליט על הרמטכ"ל המיועד.
בנוסף ליכולתו המנהיגותית והמבצעית של הרמטכ"ל הבא, נדרש ממנו שיהיה עם כישורים להתמודד כראוי עם ניהול הצבא והתרבות הארגונית הקלוקלת שגרמו עד כה לחציית כל הקווים האדומים, והם הגורמים המרכזיים להידרדרותו הקשה של הצבא. ללא טיפול יסודי בשני המרכיבים הנ"ל צה"ל ימשיך להידרדר.
לא עולה על הדעת המשכו של תהליך כפי שהתקיים כבר שנים רבות, כששר הביטחון הוא היחידי שיכול להביא שם של מועמד לרמטכ"ל לאישור הממשלה בתהליך לא ראוי כפי שמבקר המדינה קבע בביקורתו.
ב־2010 נכתבה ביקורת קשה מאוד על מינוי הרמטכ"לים בצה"ל. נכתב כי בדיקת תהליכי המינוי של הקצונה הבכירה בצה"ל העלתה ממצאים חמורים. התברר שדווקא מי שנושאים באחריות מרבית לביטחון המדינה - הרמטכ"ל ואלופי צה"ל - אינם ממונים לתפקידיהם על פי קריטריונים ברורים.
מינוי הרמטכ"ל נעשה בהמלצת שר הביטחון, על פי קריטריונים אישיים שהשר קובע לעצמו. אין תהליך מוסדי. הכל מתנהל במחשכּים, בהתייעצות סודית ועלומה בין שר הביטחון לראש הממשלה, הרמטכ"ל ורמטכ"לים ואלופים לשעבר. דבר מתהליך המינוי אינו מתועד או רשום. הכרח הוא שיהיו חוק וקריטריונים ברורים לעניין זה, לרבות משך כהונת הרמטכ"ל, מתי מחליטים על המינוי, שקיפות של התהליך ותיעוד שלו.
תהליך נלוז זה של בחירת הרמטכ"ל מביא למצב שחבר מביא חבר. ההשתייכות לקבוצה היא הקובעת, ולא בהכרח התאמתו של הקצין להתמנות לרמטכ"ל. במרוצת השנים הפכה הממשלה לחותמת גומי לגחמותיו של שר ביטחון זה או אחר שפועל לא על פי קריטריונים מוצקים ולא ממניעים אובייקטיביים במינוי החשוב ביותר בתחום הביטחון הלאומי.
אין שום בהילות בבחירת הרמטכ"ל הבא. אפשר גם להאריך לרמטכ"ל אביב כוכבי את הקדנציה מספר חודשים במידת הצורך. ראש הממשלה ושר הביטחון שימונו בבחירות הבאות הם אלה שיעבדו מול הרמטכ"ל החדש - והם אלה שצריכים לבחור אותו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו