מסוכן להזדקן ליד הכבישים, ואם להיות מדויקים אז הכי מסוכן בתל אביב.
דו"ח של עמותת אור ירוק, חושף כי בתל אביב נהרגים פי שניים יותר קשישים מאשר בירושלים, כמו גם כי מדי שנה נהרגים בממוצע בתאונות דרכים 75 אזרחים מעל גיל 65, ויותר מ־2,000 נפגעים.
בשנה שעברה נהרגו 95 קשישים, כשלמעלה ממחצית מהם (52) נהרגו מפגיעה ישירה כשהלכו ברגל. מדובר בזינוק של יותר מ־24% לעומת 2016.
1073 קשישים נפגעו בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים בתל אביב, 215 מדי שנה - ממוצע של 3.2 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים. כאמור, כפול מהירושלמים (1.6 בממוצע).
למקום השני הגיעה חולון, עם 2.2 קשישים נפגעים בממוצע, ובמקום השלישי נמצאת שכנתה בת ים עם 2.16 נפגעים בממוצע.
הנתונים מתייחסים לתאונות שהתרחשו בין 2014 ל־2018 בערים שבהם מעל 50 אלף קשישים.
שתי הערים שבהם נפגעו הכי מעט קשישים הם אום אל־פחם (0.19) ורהט (0.30).
בחינת הערים החרדיות מעלה כי בני ברק (2.0) נמצאת במקום ה־6, מודיעין עילית (1.5) נמצאת במקום ה־18 בשיעור הקשישים הפצועים לכל אלף קשישים וביתר עילית (1.29) נמצאת במקום ה־24.
ב"אור ירוק" מבהירים כי הפתרון המיידי שניתן ליישם כדי לצמצם את התופעה הוא התקנת פסי האטה באזורים עם ריכוזי קשישים.
תוצאת התאונות עם כלי רכב ממונעים נקבעת על פי מהירות ההתנגשות, כשהסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ־ 30 קמ"ש; לכן, פס האטה לפני מעבר חציה מפחית את תאונות הדרכים ב־40% ויכול במקרים רבים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.
"מסוכן להזדקן במדינת ישראל ובעיקר מפחיד", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחיל להתחשב באזרחים הוותיקים ולהורות מידית על הנחת פסי האטה מול כל בתי האבות ומרכזי היום לקשיש בכל רחבי הארץ; במקביל, יש להאריך את משך האור הירוק להולכי רגל באותם אזורי ריכוז גבוה של קשישים".
מעבר חציה קטלני
אותו דו"ח טוען כי מחצית מהולכי הרגל הוותיקים נהרגים בעת חציית כביש במעבר חציה, למרות שלכאורה מקום זה אמור להוות אזור מוגן לחוצים.
למעלה ממחצית מהקשישים (57%) נהרגים כהולכי רגל. כ־19% נהרגים כנהגים, 15% נהרגים כנוסעים ורק כ־4% כרוכבי אופניים.
שעות הבוקר הן המסוכנות לוותיקים. בעשור החולף נהרגו הכי הרבה אזרחים ותיקים בין 10 בבוקר לאחת בצהריים. 64% מהקשישים ההרוגים הם גברים.
באור ירוק מוסיפים כי שיעור ההישרדות בקרב ותיקים נפגעי תאונות דרכים נמוך משמעותית ביחס לכלל האוכלוסייה.
במחקר שערך ד"ר קובי פלג עלה מדובר בקבוצה עם רמת שרידות הכי נמוכה באוכלוסייה. גם במקרה של שיקום, משך הזמן גדול משמעותית, אפילו אם מדובר בפציעות קלות.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו