היסטוריה: נחנך נמל התעופה הבינלאומי "רמון"

הנמל החדש יחליף את שדות התעופה באילת ובעובדה • השר כץ: "מהיום, מדינת ישראל היא מדינה עם שני נמלי תעופה בינלאומיים" • לנמל החדש מסלול המראות ונחיתות בן 3.6 קילומטרים, שמסוגל לקלוט טיסות טרנס-אטלנטיות

הטרמינל החדש // צילום: יהודה בן יתח

מאות מוזמנים, מאילת ומהצפון, הגיעו לטקס החגיגי של חנוכת נמל התעופה רמון בתמנע, שיהיה השער הבינלאומי הדרומי של ישראל. מנתב״ג יצאו שלושה מטוסים, שניים של ארקיע ואחד של ישראייר שהביאו את המוזמנים מתל אביב.

 

ראש הממשלה שר התחבורה ובני משפחת רמון הגיעו בטיסה 863 של ארקיע כשכולם כבר ישבו ביציעים הזמניים שהוקמו מול הכניסה לטרמינל. הנחיתה הועברה בווידאו אל מסך ענק מול היציעים. ברמקולים נשמע ראש הממשלה מתוך המטוס בשיחה עם מגדל הפיקוח.

 

צילום: ששי חורש

 

ההתרגשות אחזה בכולם, מהחוזים והמתכננים ועד לעובדים שיתחילו עכשיו עידן חדש לעיר אילת. עוד לפני הפתיחה, גדלה מצבת כוח האדם של רשות שדות התעופה ב-400 עובדים נוספים, וזו רק ההתחלה.

 

בנחיתת הבכורה פצחו הנוסעים במחיאות כפיים. עם הירידה הנוסעים לא נפרדו מהמסלול לפני כמה צילומי סלפי ליד הטרמינל המבריק על רחבת החניה הנקייה, והתרשמו מהעיצוב המדהים של השדה, שמשתלב עם הנוף המדברי ולא פוצע אותו.

 

השמחה של אנשי אילת מהולה בחשש מסגירתו המתוכננת של שדה דב, שלדברי ראש העיר הוא ה"תחנה המרכזית של אילת". את הפוטנציאל של השדה החדש ניתן יהיה לבחון רק בתחילת עונת החורף הבאה, שכן עד אז השדה יפעל במתכונת מצומצמת ויקלוט בעיקר טיסות פנים. תקופת הביניים תהווה מדד לבדיקת הלוגיסטיקה של השינוע בין הנמל לעיר, לפני שיגיעו אלפי תיירים בכל שבוע. זהו רגע מכונן עבור העיר שישפיע עליה למשך עשרות השנים הבאות.נמל התעופה הבינלאומי "רמון" ע"ש אילן ואסף רמון בתמנע, נחנך היום (חמישי) בטקס חגיגי, בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ושר התחבורה, ישראל כץ. נמל התעופה "רמון" הוא השדה האזרחי הראשון המוקם בישראל מאז קום המדינה.

 

ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני נרגש להיות ביום ההיסטורי הזה. החזון הציוני מתגשם כאן. היום השלמנו מפעל לאומי והשקעה כבירה. שדה התעופה רמון ישמש גם את הדורות הבאים. אנו מפתחים את מדינת ישראל למעו נכדינו ונינו, מפריחים את הנגב".

 

השר כץ ציין בטקס כי נמל התעופה החדש ישמש את התעופה הבינלאומית והפנים ארצית לדרומה של המדינה, ויחליף את השדות הקיימים באילת ובעובדה. לדבריו, הנמל ישמש כשדה תעופה בינלאומי נוסף של מדינת ישראל ושדה אלטרנטיבי לנתב"ג, בשעת חירום.

 

"שמי אילת והנגב נפתחים היום לתחרות ומצטרפים למדיניות 'השמים הפתוחים', שאותה מובילה ממשלת ישראל, בעשר השנים האחרונות", אמר השר כץ בטקס. "מדיניות זו הובילה לתחרות ולהוזלה דרמטית של מחירי הטיסות, וכן לגידול עצום במספר הנוסעים, יותר מ-22 מיליון נוסעים בשנה החולפת, לעומת כ-10 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2009, והיעד לשנה הנוכחית הוא 25 מיליון נוסעים".

 

רשות שדות התעופה תפרסם בקרוב את לוח הטיסות הפנים ארציות שיופעלו בהדרגה עד למעבר המלא מהטרמינל במרכז העיר אילת לנמל החדש "רמון". לאחר מכן, יפורסם לוח הטיסות הבינלאומיות עד להפעלה מלאה של הנמל.

 

השר כץ החליט לזרז את הקמת שדה התעופה, לאחר קיפאון של שנים באישור הפרויקט. נמל התעופה "רמון" הוא הנמל האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. הנמל ממוחשב לחלוטין וכולל מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. שדה התעופה החדש כולל מערכת בידוק בטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים ארציים מאילת, שדה דב ונתב"ג.

 

בגובה 50 מטרים. מגדל הפיקוח // צילום: משה שי

 

במהלך העבודות הנחה השר כץ להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של השדה ל-3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר המראות ונחיתות של טיסות טרנס-אטלנטיות בשדה, מכל מקום בעולם. במקביל, הורה השר כץ לרש"ת להכפיל ל-60 את מספר רחבות החנייה למטוסים בשדה, כדי להגדיל את קיבולת המטוסים לנוכח תחזיות הגידול במספר הנוסעים ברמון.

 

נמל התעופה החדש כולל מגדל פיקוח בגובה של כ-50 מטרים עם מכשור מתקדם, וטרמינל מרווח, שייתן מענה בשלב הראשון ליותר משני מיליון נוסעים בשנה. בעתיד, פעילות השדה מתוכננת להתרחב כך שיוכל לקלוט 4.5 מיליון נוסעים בשנה. הנמל כולל עמדות חנייה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חנייה למטוסי טורבו-פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, בריכה ביולוגית בלב המבנה, אליה ניתן להביט מכל אולם, מערך כבישים חדש ומגרשי חנייה לכלי רכב. עלות הקמת השדה נאמדת ב- 1.8 מיליארד שקלים. הקמת נמל התעופה רמון מומנה במלואה מתקציב רשות שדות התעופה.

 

השר כץ ציין כי חברות התעופה שינחתו בנמל רמון יהיו פטורות מתשלום אגרות נחיתה, במטרה לעודד את החברות לנחות בשדה החדש.

 

לרשות הנוסעים מנמל התעופה רמון יעמדו שירותי הסעה ללא תשלום בימי ההפעלה המסחרית המדורגת עד ל-1 באפריל 2019. לאחר מכן, תושבי אילת יהיו פטורים מחנייה למשך 36 שעות. משרד התחבורה יפעיל מספר קווי תחבורה ציבורית מאילת לנמל התעופה רמון, בתעריף מוזל במיוחד הזהה לתעריף העירוני של אילת, 4.20 שקלים. 

 

בטקס חנוכת הנמל, אמר השר כץ כי מהיום, מדינת ישראל היא מדינה עם שני נמלי תעופה בינלאומיים, העומדים בסטנדרטים המתקדמים בעולם. "כעת יש לנו שדה חלופי לנתב"ג, במקרה שלא ניתן לנחות בו עקב תנאי מזג אוויר קשים, או מכל סיבה אחרת, מבלי להזדקק לשדות התעופה בעמאן ולרנקה. זהו שדרוג אסטרטגי משמעותי של יכולת התעופה האזרחית שלנו", אמר השר כץ.

 

"בשנת 2010 החלטנו בממשלה על הקמת השדה ברמת תמנע, אחרי שנים רבות של היעדר מדיניות ברורה ואי ביצוע ההחלטות שהתקבלו, ואף הנחות של אבני פינה שלא מומשו. נמל התעופה רמון יחליף את שדות התעופה אילת ועובדה. השטח החיוני, שיתפנה בלבה של העיר אילת, יאפשר לעיר לצמוח ולהתפתח, ולהרחיב את תשתיות התיירות שלה, כדי לקלוט את מיליוני התיירים שיגיעו בטיסות ישירות מכל העולם היישר לנמל החדש", הוסיף השר כץ.

 

הטרמינל החדש // צילום: משה שי

 

"אישה אחת, אישה נדירה ומיוחדת, הייתה צריכה להיות כאן איתנו היום, רונה רמון ז"ל. ב-2013 קראתי לרונה ובישרתי לה על ההחלטה לקרוא לשדה החדש ע״ש בעלה אילן ובנה אסף ז״ל. רונה הגיבה בהתרגשות רבה, אולי בסתר ליבה לא האמינה שהשדה אכן יקום. אבל הנה אנחנו כאן מגשימים את החלום. לפני כשש שנים הנחנו ביחד את אבן הפינה, כשסבבנו מדבר שממה, וכעת השדה עומד על תילו", אמר השר כץ.

 

"רונה עוד הספיקה לקחת חלק בטקס מרגש שקיימנו כאן לפני מספר חודשים לקריאת השדה ע״ש אילן ואסף ואלה היו דבריה: 'זאת ההוכחה שחלומות מתגשמים, אני חושבת על החברים של אילן ואסף, שיגיעו כאן למקום הזה לנחיתה, ויקראו 'רמון אירפורט'- וישר יתחברו למקום הנכון, לאהבה הגדולה הזו, לישראליות הזאת'. וכפי שאמרתי לה אז רונה לקחה את אותו אסון גדול והפכה אותו לחוזק, לא רק כלפיה, אלא כלפי כל החברה במדינת ישראל", הוסיף השר כץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר