"הרכבל לכותל - בתוך כשנתיים"

מסמכי המיזם הופקדו בוועדה לתשתיות לאומיות • הקרונות יהיו חלק ממערך התחבורה הציבורית בבירה, ויחברו בין שכונת המושבה הגרמנית לעיר העתיקה

הדמיה של הרכבל // צילום: הרשות לפיתוח ירושלים

הרכבל מתקרב: לאחר עיכובים רבים, תוכנית הרכבל לכותל, שצפוי להיות אחת האטרקציות המרכזיות בארץ, הופקדה אתמול בוועדה לתשתיות לאומיות, דבר המהווה התקדמות משמעותית בדרך לביצוע התוכנית. 

שר התיירות יריב לוין ציין: "עשינו היום צעד גדול נוסף בדרך לאישור פרויקט הרכבל בירושלים. אנו מובילים ומתקצבים את הפרויקט, אשר עתיד לשנות את פניה של ירושלים, לאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה".

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה להפקיד להתנגדויות הציבור את התוכנית להקמת הרכבל בירושלים. אם התוכנית תאושר בוועדה לאחר התנגדויות הציבור - היא תובא לאישור הממשלה, בדרך לתחילת העבודות. במשרד התיירות ציינו כי "ההערכה היא כי פרויקט הרכבל יושלם בתוך כשנתיים. הרכבל נועד לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרום־מזרחי של העיר העתיקה, לאור הגידול המשמעותי בתנועת התיירות לישראל בשנתיים האחרונות, והוא יהיה חלק ממערך התחבורה הציבורית של ירושלים. הרכבל ינגיש אתרים בעלי חשיבות לאומית, עולמית ותיירותית. נוסף על כך, הרכבל יחבר בין השכונות באגן הדרומי לעיר העתיקה".

שמוליק צברי, מנהל פרויקט הרכבל, אמר ל"ישראל היום" כי "נבדקו חלופות, והפתרון היחיד שלא מחייב הרחבת דרכים ולא פוגע בנופי בראשית הוא הרכבל, שבאמצעותו ניתן להגיע ללא קונפליקטים עם אמצעי תחבורה אחרים והוא מחבר באופן ישיר את מערב ירושלים עם אגן העיר העתיקה הדרומי בזמן של ארבע דקות וחצי. הרכבל לא מייצר רעש או זיהום, ויש מינימום פגיעה בקרקע. בסך הכל יהיו 73 קרונות ובכל קרון יהיו עשרה אנשים. בכל 12 שניות תצא קרונית. בשעת שיא ייסעו לכיוון אחד 3,000 נוסעים". 

אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1,400 מטרים, והוא יעבור בין תחנה A במושבה הגרמנית, ימשיך דרך תחנה תפעולית, משם לתחנה C בהר ציון ויסתיים בתחנה D במבנה קדם, בסמוך לשער האשפות בעיר העתיקה. 

יש גם מתנגדים

הממשלה אישרה בחודש מאי האחרון את הצעת החוק של שר התיירות יריב לוין שעניינה הקצאת כ־200 מיליון שקלים ממשרד התיירות לצורך הקמת רכבל תיירותי אל העיר העתיקה בירושלים. הפרויקט, שיבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, הוא אבן דרך מרכזית בקידומה של העיר. הפרויקט צפוי לתרום לחיזוק מעמדה של ירושלים כבירת תיירות עולמית ויהיה אטרקציה תיירותית ייחודית, שממנה יהיה אפשר לצפות מהגובה אל ירושלים ואתריה הייחודיים. 

"פרויקט שעתיד לשנות את פניה של ירושלים". שר התיירות יריב לוין // צילום: נעם ריבקין פנטון

כיום אין אפשרות לכניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה לכל מי שאינו מתגורר בה, ולכן הרכבל מוגדר כפרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים. לצד התמיכה שלה זוכה הפרויקט והרצון לקדמו, יש לו גם מתנגדים. בארגון עמק שווה, המתנגד לפרויקט הרכבל, טוענים כי "מדובר בתוכנית הרסנית. ממשלת ישראל מתכננת לפגוע בחומות העיר העתיקה, בקו הרקיע של האגן ההיסטורי ועתיקותיו".

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר