נאס"א תשגר לחלל גנרטור סולארי שפותח באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. אב־טיפוס מזערי של הגנרטור הסולארי ישוגר בתחילת 2020 על ידי סוכנות החלל נאס"א לתחנת החלל הבינלאומית.
המערכת החדשנית להפקת חשמל מאור השמש היא פרי פיתוח של פרופ' (אמריטוס) ג'פרי גורדון, מהמחלקה לאנרגיה סולארית ופיזיקה סביבתית ע"ש אלכסנדר ירסין במכונים לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין, ושותפיו מארה"ב. המערכת היא צעד חשוב לקראת טיסות חלל מסחריות פרטיות. המחקר ממומן ממענק מטעם משרד המדע והטכנולוגיה.
לדברי פרופ' גורדון, משימות בחלל אינן עניין מורכב עבור גופים צבאיים או ממשלתיים עתירי תקציב, אולם עבור גופים מסחריים ופרטיים העלות הכרוכה בהן היא בעלת חשיבות עליונה. מאז הפחיתו תאגידי חלל פרטיים את עלויות השיגור באופן משמעותי, מערכות האנרגיה הסולארית הן חלק גדול יותר מעלות המערכת.
ההתקן שבו יבוצע הניסוי // צילום: אוניברסיטת בן־גוריון בנגב
מכיוון ששוק החלל הפרטי צמח במהירות עצומה והפך לתעשייה שלמה המגלגלת מיליארד דולר בשנה וכוללת עשרות תאגידים, עולה הצורך להמציא וליישם פתרונות סולאריים חדשניים ובני ביצוע. פיתוח מכשירים סולאריים זעירים, שיכולים לשפר את ייצור ההספק החשמלי הספציפי (וואט לקילוגרם) במחיר משתלם, יכול לענות על צורך זה.
עוד בנושא:
אסטרואיד גדול יחלוף בקרבת כדור הארץ
ד"ש מהחלל: האסטרונאוטית ג'סיקה מאייר צילמה את ישראל
הנעל של אדידס יוצאת למשימה בחלל
אב־הטיפוס כולל מרכז אור שמש קומפקטי בעל מסה נמוכה, העשוי זכוכית יצוקה ומוצמד ישירות לתאי שמש מודפסים. כל אחד מהם מורכב מכמה חומרים שונים, שיחד מנצלים ביעילות את רוב הספקטרום הסולארי. אב־הטיפוס הוא דק מאוד, בעובי כולל של 1.7 מ"מ בלבד. עובי התאים הסולאריים המחוברים לצידיו הוא 0.65 מ"מ. יתרון בולט של ההתקן הוא הסבילות האופטית שלו לטעויות בהכוונת התאים אל השמש, לרעידות מבניות ולעיוות תרמי, תוך אספקת הספק חשמלי ספציפי המיועד למשימה ביעילות חסרת תקדים.
הגנרטור פותח באוניברסיטת בן גורין שבנגב // צילום: Getty Images
נאס"א החליטה לצרף את אב־הטיפוס לשיגור הראשון שלה בשנת 2020 לתחנת החלל הבינלאומית, כך שיוכלו לבחון השפעת קרינה קוסמית והפרשי טמפרטורה עצומים במעבר אל מחוץ לכדור הארץ. הצוות עובד כעת על פיתוח הדור השני שיוכל להגדיל עוד יותר את ההספק החשמלי ומתבסס על תאים סולאריים יעילים יותר, המפותחים במעבדת הצי האמריקני, בעובי 0.17 מ"מ בלבד. מכלול הדור השני יהיה בעובי של פחות מ־1.0 מ"מ.
לאחר וידוא שלמות החומר ויציבות בתנאי עבודה בחלל, ההתקן צפוי להיכנס לשימוש לא רק במשימות פרטיות אלא גם במשימות של סוכנויות חלל בחלל העמוק, כמו לצדק ולשבתאי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו