סכנה בכביש: נתונים מעודכנים, שנאספו במאגר המשטרתי, מצביעים על עלייה מדאיגה במספרם של נהגים ישראלים הנתפסים עם הסלולר ביד. הטלפון הנייד אמנם חלק בלתי נפרד מחיינו, עם זאת החוק אוסר להשתמש בו תוך כדי נהיגה, שכן כבר הוכח בעבר כי התעסקות בסלולר גורמת להסחת דעתו של הנהג ואף נחשבת לגורם המוביל לתאונות דרכים קטלניות.
ועדיין, על פי נתוני אגף התנועה של המשטרה שהגיעו לידי "ישראל היום", עולה כי בחציון הראשון של שנת 2021 חלה עלייה של 16% בעבירות השימוש בטלפון בזמן נהיגה. מתחילת ינואר ועד סוף חודש יוני בוצעו 89,859 עבירות של נהיגה עם טלפון סלולרי, לעומת 77,254 בתקופה המקבילה ב-2020.
החוק קובע כי עצם העובדה שנהג אוחז בטלפון נייד במהלך נסיעה היא עבירה, וכלל אין הבדל אם הנהג משוחח בטלפון, מפעיל ווייז או שולח הודעת טקסט. גובה הקנס על שימוש בטלפון בנהיגה עומד על 1,000 שקלים ו־8 נקודות. העבירה נאכפת לאורך כל ימות השנה באמצעות מצלמות סטילס, שוטרים בניידות גלויות וסמויות ורוכבי סיירת האופנועים הארצית.
לפי נתוני אגף התנועה, יש נהגים שחוזרים על העבירה שוב ושוב, אף שנתפסו ונקנסו. למשל, בחצי השנה האחרונה נרשמו לחובתו של נהג אחד שמונה דו"חות על שימוש בנייד, שני נהגים נתפסו שש פעמים, ל־12 נהגים נרשמו חמישה דו"חות, 58 נהגים קיבלו ארבעה דו"חות ואילו 378 נהגים נתפסו שלוש פעמים בתוך חצי שנה.
מבחינת חלוקה עירונית, אפשר לראות כי בירושלים חולקו בחצי השנה הראשונה של השנה 8,247 דו"חות (לעומת 6,211 בתקופה הזו אשתקד). בתל אביב-יפו נרשמו 3,318 דו"חות (לעומת 1,613), ואילו נהגי ראשון לציון חטפו 2,444 קנסות. בחיפה ניתנו 2,276 דו"חות, ברחובות 1,271, בבאר שבע 1,261, ביבנה 945, ובאשקלון נרשמו 774 דו"חות. מובן שקיים גם קשר לעבודת האכיפה של השוטרים באזורים השונים. עם זאת, את העלייה במספרים אפשר להסביר באפקט הסגרים של 2020.
"שימוש בסלולרי בזמן נהיגה הוא עבירה חמורה. חוסר תשומת הלב של נהגים ונהגות בזמן ההתעסקות בטלפון תוך כדי נהיגה, מייצר מצב שבו הרכב נוסע ללא נהג", אמר סנ"צ חי מזרחי, סגן מפקד משטרת תנועה ארצית באגף התנועה. "העיניים של הנהג לא על הכביש, הרכב יכול לעבור מאות מטרים שבהם הנהג לא שם לב למתרחש. נהגים שמתעסקים בנייד בזמן נהיגה מזלזלים בחוקי התעבורה ומזלזלים בחיי אדם, הם פשוט לא רואים מי נמצא סביבם."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו