למרות המלחמה: הפסטיבל הססגוני ביותר של חול המועד סוכות חוגג יום הולדת 12

אתמול התקיים פסטיבל "'דרך בית לחם" המסורתי בבירה • יותר מ-15,000 מבלים הגיעו להתרשם מהדוכנים השונים ומההופעות המגוונות • "רואים שאנשים התגעגעו לצאת מהבית ולבלות", מספרים בעלי דוכנים

פסטיבל דרך בית לחם // יוני ריקנר

"יש לי תחושה שהשנה הגיעו לכאן יותר מבקרים משנים קודמות", מספר ראש העיר ירושלים משה ליאון ל"ישראל היום" על רשמיו מפסטיבל "דרך בית לחם" שהתקיים אתמול (יום ראשון) בעיר. "הכל מלא, כיף לראות זאת. צריך לזכור שהתיירות מחוץ לארץ נמוכה השנה, אבל לפי מה שאני רואה אנשים הגיעו לכאן מכל רחבי העיר ומכל רחבי המדינה. כולם אוהבים לבוא לבקר בירושלים. זו עיר יפה, עיר בפיתוח, עיר עם תרבות".

את הדברים הללו אומר ליאון כשסביבו המולה גדולה, מוזיקה בסגנונות שונים שנשמעת מכל עבר, וניחוחות של אוכל מגוון. "להערכת המשטרה כ-15,000 איש הגיעו לכאן", מסביר ניר לנדא, המנהל האומנותי של הפסטיבל, שמתקיים זו השנה ה-12 בעיר. "יש לנו פה מופעי רחוב, דוכני מכירה, דוכני מזון והמון במות והרכבים - החל מסגנון יווני עד צועני, תימני ופיוטים".

ראש הער ירושלים משה ליאון פסטיבל דרך בית לחם. "כולם אוהבים לבוא לירושלים", צילום: ליאור דסקל

מוכרחים להמשיך לנגן

כיאה לעיר עם התרעות ביטחוניות רבות, בטח במהלך תקופת החגים, הפסטיבל מאובטח ברמה הגבוהה ביותר. לכן, אין זה פלא שהמוני מבקרים הגיעו חרף המציאות הביטחונית המורכבת בעיר. גלעד, שהגיע לבלות עם הנכדות שלו, סיפר כי "טרם ההגעה ראינו שיש פה אבטחה. אנחנו צריכים להמשיך לחיות וליהנות עם כל הקושי. אנחנו מקווים שיהיה בסדר".

גם מירב, שהגיעה לבלות עם ארבעת ילדיה, מתארת כי בחרה להגיע איתם חרף המתיחות המורגשת בבירה. "קצת חששנו להגיע השנה, אבל כל שנה אנחנו מגיעים לפסטיבל הזה. זה הרגיש לנו בסדר בסופו של דבר".

"אין אירוע אחד שאנחנו מקיימים ללא התייעצות ביטחונית, ללא התייעצות עם המשטרה ועם כל גורמי הביטחון", מוסיף ראש העיר משה ליאון. "הכל פה נעשה תחת מגבלות ולאחר מחשבה עמוקה. באופן עקרוני, אני חושב שאנחנו חייבים להמשיך את האירועים שאנחנו נוהגים לקיים כל שנה. אנחנו חייבים לעשות הכל כך שמצד אחד נמשיך בשגרת האירועים, ומהצד השני נזכור היטב את המטלה הכבדה שמוטלת עלינו בתקופה הזו".

פסטיבל דרך בית לחם בירושלים. "קצת חששנו להגיע השנה", צילום: ליאור דסקל

בין מכירה להתמקחות, גם בעלי הדוכנים מצליחים ליהנות מאווירת החג המיוחדת שהפסטיבל מביא עמו. שרון וחנה, זוג אחיות ממעלה אדומים, מוכרות בדוכן יצירות ברזל ומזכרות המודפסות על בדים ובלוקי עץ. "אני רוצה לומר שהפסטיבל הזה מקסים, כל שנה הוא מתקיים ויש בו אווירה ממש טובה", מספרת שרון. "חייבים לשמוח למרות המצב, ובעזרת השם יהיה בסדר וננצח", מוסיפה.

"שנה שעברה היינו פה כמבלות, ועכשיו אנחנו נורא נהנות להיות בצד השני, עם דוכן. המוזיקה וכמות האנשים פה עושה לכולנו טוב על הלב. אנשים מבינים שלמרות הכל צריך לשמוח, שזו מצווה להיות בשמחה. אין בנו פחד, צריך להאמין", מחזקת אחותה חנה.

פסטיבל בסימן אחדות ישראל

השנה, מארגני הפסטיבל בחרו לקיימו בנושא אחדות ישראל. ניר לנדא מספר על הפרויקט הייחודי: "מלבד הבמות שהזכרתי, השנה יש לנו במה נוספת - במת "אחדות ישראל", בה אנחנו מתייחדים עם חללי השכונה שלצערנו נפלו במלחמה. בסביבת הבמה אנחנו זוכרים את החללים בצורה מיוחדת, דרך שירה בציבור, בשיתוף ההורים שלהם שמקדישים להם שירים".

ליאון מבסס את דבריו של לנדא. "לצערי הרב יש גם עשרות נופלות ונופלים כאן בירושלים. אנחנו עם המשפחות, אנחנו מחזקים אותן ואנחנו נעשה את הכל על מנת שירושלים תלך ותצמח מתוך הכאב".

פסטיבל דרך בית לחם בירושלים. "זוכרים את החללים בצורה מיוחדת", צילום: ליאור דסקל

מגוון פעילויות בבירה

הפסטיבל הוא אחד מתוך פעילויות רבות שהבירה מציעה למבקרים בה במהלך ימי חול המועד. בנצי ביטרן, סגן מנהל אגף תרבות בעיריית ירושלים והממונה על האירועים בחול המועד בעיר, מספר: "בכל חול המועד יש לנו אירועים שמתאימים לכל אחד ואחת. החל מסוכת ראש העיר בכיכר ספרא, המארחת משפחות ומבוגרים שמגיעים לכל אורך היום לצפות בהופעות שונות, ועד מצוות "הקבלת פני רבו" בהיכל שלמה. נוסף על כך, יש אצלנו את פרויקט "פס תרבות", במסגרתו מפוזרים ברחבי העיר הרכבי מופעי רחוב, לוליינים ואומנים מסוגים שונים. בהמשך השבוע יש את פסטיבל עין כרם, בו יהיו דוכנים ובתים פתוחים למבקרים, ואת חגיגות הסהרנה של בני העדה הכורדית, שיתקיימו השנה במתחם התחנה הראשונה ואליהן יגיעו מיטב זמרי העדה יחד עם להקת פולקלור. אנחנו מזמינים את כלל אזרחי המדינה לבוא וליהנות מהקסם של ירושלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר