תיעוד: טנדרים לבנים על גבול ישראל-ירדן. צילום: 27 א'

תמונות של טנדרים לבנים על הגבול: באילת ובערבה חוששים מחדירת מחבלים מירדן

תמונות שפורסמו של כלי רכב שונים בסמוך לגדר הגבול ירדן-ישראל, בערבה התיכונה ובחבל אילות, הגבירו את תחושת הפחד והחשש • במקביל, שלטונות ירדן מדווחים כי מידי יום ישנם ניסיונות הברחת סמים בגבול הדרומי באמצעות מזל"טים • גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום" כי בקלות זה יכול להפוך לרחפן נפץ או מזל"ט עם אמצעי לחימה • ליאת אייזנר, תושבת חבל אילות: "זה עניין של זמן עד שגם פה יקרה משהו, וזו בחירה שלהם, כי הפגיעה בנו מוגשת להם על מגש של כסף"

[object Object]

שנה למלחמת 'חרבות ברזל' ולטבח 7 באוקטובר, שהחל עם חדירת מחבלים דרך גדר הגבול ביישובי העוטף, ובעיר אילת ובערבה חוששים מתרחיש דומה. בשבוע האחרון פורסמו כמה תמונות של כלי רכב שונים בסמוך לגדר הגבול ירדן-ישראל, בערבה התיכונה ובחבל אילות, מה שהגביר את תחושת הפחד והחשש מפני חדירה אפשרית של מחבלים מירדן לישראל.

פיצוץ בשמי אילת לאחר התרעה על חדירת כלי טיס עוין, 22 בנובמבר 2023 // 27א'

בנוסף, ישנם תצפיות גם על רכבים שונים בסמיכות לגדר הגבול עם מצרים, לאורך כביש 12 וכביש 10. בצה"ל טוענים כי כוחות צה"ל הפרוסים בגזרה ערוכים לכל תרחיש ופועלים בהתאם להערכת המצב ולאיומים המשתנים.

במקביל לתמונות של טנדרים לבנים בגבול ישראל ירדן, שלטונות ירדן מדווחים כי מידי יום ישנם ניסיונות הברחת סמים בגבול הדרומי באמצעות מזל"טים. גם בגבול המערבי, גבול ישראל-מצרים, התקבלו מספר דיווחים על הברחות סמים באמצעות רחפנים שמשוגרים מהצד המצרי לעבר ישראל. גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום" כי כיום הברחת סמים באמצעות רחפן או מזל"ט בגבול ישראל-מצרים וירדן הפך כמעט לדבר שבשגרה ובקלות זה יכול להפוך לרחפן נפץ או מזל"ט עם אמצעי לחימה.

גדר הגבול באזור, צילום: יהושע יוסף (ארכיון)

ליאת אייזנר, תושבת חבל אילות, טוענת כי החשש הכי גדול הוא מחדירת מחבלים בערבה במקום בו אין גדר גבול. "הטנדרים האלו, זה רק חלק מהמציאות שיש בערבה. חשוב להבין שמקיבוץ אליפז והלאה אין גדר! זה גבול שפשוט שכחו! בית ספר היסודי נוף אדום שלומדים בו 600 תלמידים, וגם הבנים שלי, נמצא 300 מטר מהגבול עם ירדן - בלי גדר. אנחנו צריכים לדעת שאנחנו יכולים לגדל את הילדים שלנו בביטחון".

לדברי ליאת, בשנים האחרונות איראן מבעבעת את השטח ומעבירה כמויות אדירות של אמל"ח. וזה עובר ישירות אלינו. "רוב האמל"ח שמשמש בפיגועים בארץ מגיע מירדן. זה שיש שלום לא אומר כלום, אנחנו רואים אותם מתאמנים, רואים רחפנים, מצנחי רחיפה, עמדות שמירה חדשות. הכל עניין של זמן עד שגם פה יקרה משהו. וזו בחירה שלהם, כי הפגיעה בנו מוגשת להם על מגש של כסף. צריך לא רק גדר, צריך שינוי מדיניות".

גדר ההפרדה, גבול ישראל־מצרים, כביש 12, צילום: זיו קורן (ארכיון)

ליאת לא לבד, מרבית תושבי חבל אילות, תושבי אילת ותושבי הערבה מרגישים מופקרים.  א', תושב הערבה התיכונה שתיעד בשבוע שעבר טנדר לבן בצד הירדני של הגבול ועובדים ירדנים, מרגיש לא בטוח. לדבריו זה רק עניין של החלטה עד שגם בערבה יגיע שבעה באוקטובר. אבל גורמים ביטחוניים בערבה טוענים כי הטנדרים שצולמו בצד הירדני הם חלק מהקמת גדר גבול חדשה בצד הירדני, והירדנים שצולמו עם דליים זה חלק מהעבודות על הגדר.

ב', תושבת היישוב הקהילתי באר אורה, מספרת כי גם היא ראתה כלי רכב שונים בצד הירדני של הגבול ודיווחה על כך לחברי כיתת הכוננות. ב' נוהגת לצאת להליכת בוקר בישוב שלה ומסביבו מידי בוקר ובחודש האחרון היא החליטה לעשות את הליכות הבוקר שלה רק בתוך הישוב שמוקף בגדרות ולא לצאת לבדה מתחום הישוב.

חפירת התעלה בגבול ישראל-ירדן (ארכיון), צילום: דוברות המועצה האזורית חבל אילות

אהובה, תושבת אילת, סיפרה כי התיעודים מגבול ישראל-ירדן מטרידים: "עדיף שנהיה ערים למתרחש. אסור לנו להיות שאננים, לאור מה שקרה לנו". גם אייל מאילת טוען שצריך להיות ערניים: "הירדנים לא יעזו לעשות דבר כזה, יש להם אינטרס מובהק עם מדינת ישראל. אני לא חושב שהם יכולים להוציא פיגוע בסדר גודל כמו בשבעה באוקטובר, אבל הכל יכול להיות, אסור לנו להירדם בשמירה".

יצוין כי למרות ההערכות ביטחוניות ודרישה של תושבי יישובי הערבה לבניית גדל גבול בין ירדן לישראל, ממשלת ישראל לא מצאה את התקציב לבניית גדר 'שעון החול', והגבול כיום מאזור קיבוץ יטבתה שבערבה הדרומית ועד ים המלח - פרוץ. בחלק מהמקומות ישנה גדר קטנה ונמוכה ובחלק מהמקומות הוצבו אמצעים טכנולוגים שונים שאמורים להתריע בפני חדירת מחבלים.

לפני כחודשיים קיבלו בצה"ל החלטה לחפור תעלה עמוקה לאורך הגבול הירדני בצד הישראלי על מנת למנוע מרכבים מירדן לחצות את הגבול בנסיעה, זאת כלקח שהופק מאירועי שבעה באוקטובר ביישובי העוטף.

חדירת מחבלי חמאס לשדרות ב-7 באוקטובר, צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תושב הערבה התיכונה שמתריע כבר כמה שנים על הסכנה הגדולה בהעדר גדר גבול בין ירדן לישראל מספר כי הוא לא ישן בלילה. "לא ישנו בלילות שלפני 7 באוקטובר, וגם עכשיו אנחנו לא ישנים, ואם כבר ישנים זה עם הנשק מתחת לכרית. בניגוד לגדר הגבול הגבוהה בין מצרים לישראל, לנו בערבה אין גדר, הכל פרוץ". עוד הוא מספר כי בכל יום יש הברחת נשק וסמים מירדן לישראל. "לפני שבעה באוקטובר היה פיגוע בגבול ירדן וברור לכולם שזה יקרה בגבול מצרים. זו הפקרות מוחלטת של הגזרה הדרומית".

מאז שבעה באוקטובר הפכו העיר אילת ויישובי חבל אילות והערבה לזירה ביטחונית נוספת. זירה פעילה על למעלה מ-340 יירוטים של כלי טייס בלתי מאוישים ושל טילים ששוגרו מתימן, עיראק וסוריה. בעיר אילת ובערבה מבינים כי דווקא הם, שעד שבעה באוקטובר נחשבו כיעד בטוח עבור תושבי הדרום והצפון, ובתחילת המלחמה אירחו עשרות אלפי מפונים, הפכו ליעד אסטרטגי עבור ארגוני טרור הפעילים במדינות אויב. 

לוחמים חות'ים בתימן, צילום: רויטרס

אבל תימן לא לבד במערכה, גם עיראק, מדינות אויב שבהם פעילים מליציות וארגוני טרור, משגרת כלי טייס עם חומר נפץ מידי יום לעבר העיר אילת במטרה לפגוע במתקנים אסטרטגים.  מבין מאות הטילים והכטב"מים ששוגרו לעבר העיר אילת- 6 מהם הצליחו לפגוע ביעדם וחלקם גרמו נזק לנמל האזרחי והצבאי.

מדובר צה"ל נמסר כי בגזרה קיימים אמצעי תצפית ואיסוף אשר מתצפתים ומתריעים על כל תנועה חשודה במרחב. כוחות צה"ל הפרוסים בגזרה ערוכים לכל תרחיש ופועלים בהתאם להערכת המצב ולאיומים המשתנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו