לוחמי גולני עם דגל ישראל ברצועת עזה. צילום: אורן כהן

סקר: 46% מהישראלים סבורים - החוסן הלאומי התחזק

ימים סופרים לצום יום כיפור: 44% מהישראלים טוענים - נשארנו מפולגים כמו לפני המלחמה • רוב הציבור סבור שהנהגת המדינה לא הביעה חרטה כנה ואמיתי על טבח 7 באוקטובר

[object Object]

סקר חדש שערך ארגון "גשר" לקראת עשרת ימי תשובה, חושף כי רוב מוחלט של הציבור הישראלי סבור שהנהגת המדינה לא הביעה חרטה כנה ואמיתית על טבח 7 באוקטובר. הארגון פועל לחיבור ולחיזוק הקשר בין חלקי העם. בראש הרשימה עומד רה"מ בנימין נתניהו, שרק 13% מהציבור סבורים כי הביע חרטה אמיתית על חלקו באחריות לאירוע.

רק 13% מהציבור סבורים כי הביע חרטה אמיתית על חלקו באחריות לאירוע. נתניהו, צילום: איתי בית און / לע"מ

לעומת זאת, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אמ"ן אהרון חליוה נתפסים כמי שהביעו חרטה כנה יותר, עם 29% ו־24%, בהתאמה, מהציבור. נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט נמצאים במקום נמוך יותר, עם 17% ו־18.4%, בהתאמה.

הסקר מגלה פערים מעניינים בין קבוצות שונות באוכלוסייה. נשים, למשל, מאמינות פחות בחרטת נתניהו (10%), לעומת גברים (15%). לעומת זאת, בציבור החרדי ובציבור הערבי התמונה שונה לחלוטין, עם 27% ו־24%, בהתאמה, שסבורים כי ראש הממשלה הביע חרטה.

בשאלה ממי הממשלה צריכה לבקש סליחה - 33% ענו כי עליה לבקש סליחה ממשפחות נרצחי 7 באוקטובר, 30% ענו - ממשפחות החטופים, 10% ענו - ממשפחות חללי המלחמה ו־3% - ממפוני הצפון. 8% סברו שהממשלה כלל לא צריכה לבקש סליחה.

8% סברו שהממשלה כלל לא צריכה לבקש סליחה, צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

סיבה לאופטימיות

למרות המחלוקות, יש גם סיבה לאופטימיות. 46% מהציבור סבורים כי החוסן של עם ישראל איתן יותר השנה מאשר בשנה שעברה. בקרב הדתיים והחרדים התחושה חזקה אף יותר, עם 73% ו־63%, בהתאמה, שסבורים כך, לעומת 36% בלבד בציבור החילוני.

עם זאת, כמעט מחצית (44%) מהמשיבים סבורים כי נשארנו מפולגים כמו לפני המלחמה, ו־31% טוענים שיש שינוי בעם, אך הפוליטיקאים ממשיכים לפלג. רק 18% מאמינים שאכן למדנו לקח.

 44% סבורים כי נשארנו מפולגים כמו לפני המלחמה. כיכר דינגוף ביום כיפור 2023, צילום: גדעון מרקוביץ'

אילן גאל דור, מנכ"ל "גשר": "בכל סקר ומחקר שאנו מבצעים לאורך השנים אנו רואים באופן עקבי וברור עד כמה האחדות והחוסן של עם ישראל הם מרכיבים חיוניים לעצם קיומה של המדינה. גם בימים אלה, שבהם אנו מצויים בלחימה בכמה חזיתות, אזרחי ישראל מדגישים את חשיבות האחדות והערבות ההדדית.

"כולי תקווה שעשרת ימי תשובה יהיו פתח לתחילת תהליך לבניית אמון וערבות בין העם למנהיגיו, ואחדות בין הקבוצות והמגזרים השונים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו