ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר, סיכום יום העדויות הראשון . צילום: ועידת חקירה האזרחית לאסון 7.10

"כמעט כל תחקיר שצה״ל מבצע רחוק שנות אור מהאמת": עדות גורם בפיקוד דרום בוועדת החקירה האזרחית

"התחקירים מונעים מאסטרטגיה של שמירה האחד על השני", מסר בעדותו, שניתנה מאחורי דלתיים סגורות, "איך הקצין שאמור לקבל קידום מהרצי הלוי יכול לתחקר המפקדים? יש פה ניגוד עניינים מובהק" • "אני יכול להגיד בפה מלא שלא אומרים את האמת למשפחות של התצפיתניות", הוסיף • בצה"ל בחרו שלא להתייחס לדברים

[object Object]

ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר המשיכה היום (יום חמישי) בדיוניה, שנערכו הפעם בדלתים סגורות. במהלך הדיון העיד נ', גורם בפיקוד דרום, שאמר: "אני יכול להגיד בפה מלא שלא אומרים את האמת למשפחות של התצפיתניות".

על תפקוד חיל האוויר ב-7 באוקטובר אמר העד: "לקח למחבלים דקה וארבעים או חמישים שניות כדי להגיע לבסיס נחל עוז להתחיל את הטבח ולכבוש אותו. לכן לא היה מספיק זמן לאף אחד במפקדת החטיבה הצפונית לזמן את חיל האוויר על בסיס הכרזת התצפיתניות".

"חייבים לשמור על האלוף"

במהלך עדותו, נ' הביע את דעתו על התחקירים הפנימיים של צה"ל: "כמעט כל תחקיר שצה״ל הירוק מתחקר, בכוונה אני אומר ירוק ולא לדוגמה חיל אוויר, יש מרחק שנות אור ממנו ולאמת. הכל שם מונע מאסטרטגיה של שמירה האחד על השני".

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי בגבול הצפון. "האל"מ שמתחקר אותו אמור לקבל ממנו קידום", צילום: דובר צה"ל

"בגלל העבודה שלי, יצא שהפכתי למומחה בתחקור תחקירים", הוא הוסיף. "כשמגישים לי תחקיר, אני מחפש את השמות של המשתתפים בתחקיר. במקרה הזה, אחד מהם הוא אל״מ שהרמטכ"ל הרצי הלוי מינה להיות ראש ועדת החקירה. האל״מ הזה אמור לקבל קידום מהרצי הלוי, אז איך הוא יכול לתחקר את תפקוד המפקדים? יש פה ניגוד עניינים מובהק".

"בתחקיר אחר, בחרו שלא לתחקר אותי. שאלתי מדוע והתשובה השאירה אותי בפה פעור: 'היינו חייבים לשמור על האלוף, ואם היינו שואלים אותך שאלות לא היינו מצליחים לשמור על האלוף ועל הפיקוד'", הוסיף העד. "הכי כואב לי שהמשפחות מרוסקות. צריך להגיד להן את האמת ולא אומרים להן את האמת. זה יותר רע ממה שאני אומר, הרבה יותר רע. בדיוק כמו בסיפור מחדל התצפיתניות – אני יכול להגיד בפה מלא: לא אומרים למשפחות את האמת".

מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן. "אם היינו שואלים אותך שאלות לא היינו מצליחים לשמור על על הפיקוד", צילום: דודו גרינשפן

"לא היה זמן להזמין את חיל האוויר"

בעדותו בפני הוועדה אמר נ': "אני רוצה לדבר על השאלה איפה היה חיל האוויר ב-7 באוקטובר. בדקנו את הזמן שלקח למחבלים להגיע מהשער של סג׳עייה עד לבסיס נחל עוז וראינו שלקח להם בין דקה וארבעים שניות לדקה וחמישים שניות כדי להגיע לבסיס בנחל עוז ולהתחיל את הטבח. לוקח עוד שתיים וחצי דקות להגיע לכיכר סעד, עוד כמה דקות לנתיבות. איך בזמן כזה ניתן בכלל להזמין את חיל האוויר? מישהו בצבא צריך לקרוא לחיל האוויר. כאשר התצפיתניות הגיבורות הכריזו פרש טורקי, מישהו בפיקוד היה צריך על בסיס ההכרזה שלהן לזמן את חיל האוויר. אבל כמו שאמרתי, לא היה מספיק זמן לאף אחד בפיקוד כדי להגיב ולזמן את חיל האוויר באופן מיידי, כי לקח שניות עד שתקפו גם אותו".

יש לציין כי פנינו לדובר בצה"ל בבקשה לתגובה, אך הם בחרו שלא להתייחס לדברים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו