אי סדרים וטענות לגניבת הבחירות: בית המשפט המחוזי פסק נגד אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה

השופט ביקר בחריפות את התנהלות אגודת הסטודנטים במוסד האקדמי, אסר את קיום הבחירות להרכבה ב-18 בספטמבר 2024 ופסק פיצוי כספי לעותרים • אוראל ואקנין, ממובילי המאבק, אמר ל"ישראל היום": "קיבלנו מאות פניות מסטודנטים חוששים שהפצירו בנו לא לוותר במאבק שלנו נגד ההנהלה המכהנת" • אל הסטודנטים הצטרפו גם 131 מרצים שביקשו את מעורבות האוניברסיטה

אוניברסיטת חיפה (ארכיון). צילום: מישל דוט קום

בית המשפט המחוזי בחיפה פרסם הבוקר (שלישי) את החלטתו כחלק מהתביעה שהגישו עשרות סטודנטים נגד אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה. הבקשה שהוגשה מגיעה בעקבות טענות של מאות סטודנטים לאי סדרים בהליך הבחירות לאגודתם. הדיון, התקיים במשך כחמש שעות ובמהלכו הוצגו עדויות רבות לפגיעה בהליך הבחירות התקין ובפעולות אגודת הסטודנטים המכהנת באופן שטומן בחובו חשד לכדי גניבת הבחירות.

בהחלטת השופט, שפורסמה הבוקר, הוא מתח ביקורת חריפה על התנהלות אגודת הסטודנטים וקבע כי פעולותיה גרמו לפגיעה חמורה בזכותם של הסטודנטים להיבחר, על ידי הערמת קשיים, ולא התאפשר להם להגיש את מועמדותם. על כן, השופט אסר על האגודה לקיים את הבחירות ב-18 בספטמבר 2024, כפי שתוכננו. נוסף על כך, פסק השופט הוצאות למבקשים על סך 8,000 שקלים.

העותרים לבית המשפט המחוזי בחיפה בעקבות אי סדרים בוועדת הבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, צילום: באדיבות המצלומים

אוראל ואקנין, מוביל המאבק: ״כחלק מההתנהלות הכוחנית והאנטי דמוקרטית של האגודה בראשות אלעד עסיס, היא קברה את ההודעה להגשת המועמדות לבחירות עמוק באתר שלה, כך שהלכה למעשה היא לא דאגה לפרסום ראוי ובכך הפרה את חובתה החוקית". עוד הוסיף ואקנין כי "למזלנו, סטודנט ערני שם לב להודעה המוחבאת וזה מה שגרם לסטודנטים רבים להגיע למשרדי האגודה ולהגיש את מועמדותם ביום שני, 9 בספטמבר 2024. למרות שהגיעו בזמן, הנהלת האגודה המכהנת חסמה את הסטודנטים שמעוניינים להיכנס ועיכבה את התור במשך שעות על ידי מספר מנציגיה המכהנים. כל אחד מהנציגים המכהנים מילא טופס בודד של מספר שאלות - במשך כמעט שעה, מה שגרם לעשרות סטודנטים שלא להספיק להגיש את מועמדותם".

אוראל ואקנין, ממובילי המאבק נגד אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, צילום: באדיבות המצולם

ואקנין, בן 24 תושב חיפה, סטודנט למשפטים באוניברסיטה הצפונית, הוא יושב ראש תא הסטודנטים הגדול ביותר באוניברסיטה המונה כ-7,000 חברים, "אנחנו לא תא פוליטי או מפלגתי ולכן מחוברים לאלפי סטודנטים באוניברסיטה מכל קצוות האוכלוסייה" מסר ואקנין. "בשבוע האחרון מאז פרסום הידיעות על המחטף אותה מובילה הנהלת האגודה המכהנת, קיבלנו מאות פניות מסטודנטים חוששים שהפצירו בנו לא לוותר במאבק שלנו מול האגודה ולעשות כל שביכולתנו על מנת שיתקיימו בחירות דמוקרטיות עם מועמדים אמיתיים ולא 'בובות' של האגודה".

תא ועד הסטודנטים, כך מספר ואקנין, הפך עם השנים למעין אגודה אלטרנטיבית "את השירותים שהאגודה לא העניקה – דאגנו אנחנו להעניק, בהתנדבות מלאה למען ציבור הסטודנטים. כעת לאחר שנים של אגודה אשר לא פועלת למען סטודנטים ולא מקיימת בחירות, הגיעה העת להחזיר את אגודת הסטודנטים – לסטודנטים!".

ממתינים שעות בתור להירשם לבחירות. אוניברסיטת חיפה, צילום: אוראל ואקנין

אל הסטודנטים הצטרפו גם 131 מרצים אשר שיגרו מכתב בהול להנהלת האוניברסיטה ובו הם דרשו מהנהלת האוניברסיטה לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותה על מנת להבטיח כי הבחירות לאגודת הסטודנטים תהיינה חופשיות ומייצגות. כחלק מהצעדים אשר פירטו במכתבם, דרשו המרצים לשנות את התקנון האקדמי של האוניברסיטה כך שיו"ר אגודה שלא נבחר בבחירות חופשיות, לא יוכל להיות חבר הסנאט מתוקף תפקידו.

החלטה זו של בית המשפט המחוזי מגיעה לאחר הליך נוסף שהתקיים בשנת 2022 וגם בו נטען כי אגודת הסטודנטים גנבה את הבחירות, וזאת לאחר שלא פרסמה את עצם קיום הבחירות ומינתה 40 נציגים מטעמה לכהן כחברי מועצת הסטודנטים. גם בהליך זה מתח בית המשפט המחוזי ביקורת על התנהלות האגודה בכל הנוגע לבחירות.

חבר הכנסת עופר כסיף בירך אף הוא על קבלת העתירה של הסטודנטים בידי בית המשפט וכתב ברשת X: "‏את הגזענים צריך להביס! ‏אני קורא לסטודנטים הערבים והיהודים הדמוקרטים כאחד להשתתף בבחירות ולהצביע לתאי הסטודנטים האמונים על הליך שקוף, ישר ודמוקרטי!".

מעו״ד יותם בלאושילד ממשרד הרצוג, פוקס נאמן, המייצג את העותרים לבית המשפט בעקבות הליך הבחירות נמסר: "בית המשפט הציב 'תמרור עצור' ברור וחד משמעי אל מול התנהלות אנטי דמוקרטית וכוחנית של האגודה וועדת הבחירות, שביקשו לפגוע באופן בוטה בזכותם של עשרות סטודנטים להיבחר כחברי מועצה. מרשינו נחושים להמשיך במאבק המשפטי ל'ניקוי אורוות' באגודה ובמוסדותיה ולקיום בחירות הוגנות ודמוקרטיות בקמפוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר