עדותו של הקצין א' בפני ועדת החקירה האזרחית: "אם היינו מחכים לפקודות, לא היה נשאר את מי להציל"

הקצין הבכיר חושף בעדותו: "הלוחמים בשטח לקחו את ההובלה, כשהפיקוד היה משותק" • "הסתמכנו על הטכנולוגיה, ובשעת מבחן – הכל קרס", אמר • עוד הוסיף בוועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר: "התחקירים בצה"ל הפכו לתצוגת יח"צ ולא לניתוח אמיתי של הכשלים"

ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר. צילום: גדעון מרקוביץ'

עדותו של א', קצין בכיר בקבע שלחם בעוטף עזה, התקיימה היום (שלישי), וחושפת את הכשלים המבצעיים והניהוליים שהובילו לאסון בשבעה באוקטובר. בעדותו, שנמסרה לוועדת החקירה האזרחית לאירועי אסון 7 באוקטובר, א' מבקר את התפקוד המבצעי ואת תפיסות ההגנה שהובילו להתבססות יתר על אמצעים טכנולוגיים ולתפיסות ניהול שהתרוקנו מתוכן.

נתיב העשרה אחרי הטבח, אוקטובר 2023, צילום: GettyImages

לדברי א', "אם היינו מחכים לפקודות, לא היה נשאר את מי להציל. מי שהכריע את ה-7.10 היה הדרג הטקטי, הלוחם". הוא מוסיף ומסביר כי פקודות הכוחות הקרקעיים הפכו ברבות השנים ליותר תצוגת יחסי ציבור מאשר ניתוח לקחים אמיתי. "התחקירים נהיו ריקים מתוכן ומלאים בכותרות", הוא מציין בביקורתיות.

טכנולוגיה במקום יוזמה

א' מתאר כיצד עם הקמת המכשול בגבול עזה, הייתה הנחיה ברורה להמעיט בפעולות יזומות ולהתבסס על כוחות חי"ר כעתודה בלבד. "הסתמכות על היכולת הטכנולוגית נשמעה טוב במצגות, אך במבחן המציאות הדברים לא עמדו", הוא מספר. לדבריו, המדיניות הזו יושמה גם בגבול הצפון והובילה לשחיקה חמורה בכוחות הלוחמים.

אמבולנס ב-7 באוקטובר, צילום: אורן בן חקון

עדותו של א' מציגה תמונה קשה על המצב המבצעי של כוחות היבשה בצה"ל. הוא מתאר כיצד הבירוקרטיה והנהלים פוגעים ביכולת הלוחמים לתפקד בשטח: "היכולת שלך לבצע תחקיר איכותי יורדת לאפס... אתה נמדד על הטפסים, לא על האיכות של הביצוע".

פיקוד ושליטה מקרטעים

לקראת סיום עדותו, א' מתייחס לכשלים הפיקודיים ביום האירועים עצמו, ומדגיש את העדר הפיקוד והשליטה: "לא היה בשום צורה פיקוד אפקטיבי... הכוחות הקרקעיים נותרו ללא הכוונה, מה שגרם לדו"צים ולהפעלה לא חכמה של כוחות". לסיום, הוא מסכם את הלקח המרכזי: "הדרג הלוחם היה זה שהציל את המצב. ללא היוזמה של הלוחמים בשטח, האסון היה גדול אף יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר