הורים בגליל העליון חתמו - לא נשלח את הילדים לבית הספר: ״מרגישים מופקרים״

ההורים חתמו על עצומה ומסרבים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר בפתיחת שנת הלימודים, בעקבות חשש מהמצב • משרד החינוך הקים בתי ספר באזורים מרוחקים עבור תלמידים מיישובים שפונו ושלא פונו, אך ההורים מודאגים מהנסיעה בדרכים לא מוגנות • כתוצאה מכך, שוקלים בגליל העליון לעבור ללמידה מרחוק, בדומה לתקופת הקורונה, ודורשים פתרונות ביטחוניים

נזקי תקיפה בקריית שמונה, השבוע. צילום: רויטרס

הורים בגליל העליון חתמו על עצומה ומסרבים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר בפתיחת שנת הלימודים. זאת לאחר שמשרד החינוך הקים בתי ספר באזורים מרוחקים עבור תלמידים מיישובים שלא פונו ותלמידים מפונים שעברו לגור באזור ראש פינה והסביבה.

3 מוקדי שריפות בגליל העליון והגולן כתוצאה מהמטח הכבד הבוקר // כב"ה צפון

בסוף השבוע נערכה פגישת זום בהשתתפות כ-250 הורים, בה עלה החשש כי הנסיעה לבתי הספר מסוכנת. "כיפת ברזל אינה מגנה על האזורים הפתוחים בהם נוסעות ההסעות. אנו מרגישים מופקרים. בשבועות האחרונים גם אזורי יסוד המעלה ועמק החולה מטווחים," אמרו ההורים.

לא יגיעו ב-1 בספטמבר - אם לא יימצא פיתרון

כעת שוקלים בגליל העליון לעבור ללמידה מרחוק באמצעות זום, כפי שהיה בתקופת הקורונה. בבית הספר מבוא גליל בקיבוץ איילת השחר חתמו 360 הורים ל-470 מתוך 600 תלמידי בית הספר, והודיעו שלא יגיעו ב-1 בספטמבר אם לא יימצא פתרון לביטחון הילדים.

נפילות בגליל העליון, צילום: אי.פי

שר החינוך יואב קיש אמר להורים שלמעט כיפת ברזל אין לו פתרון, והבטיח לדאוג שכיפת ברזל תגן גם על אזורי בתי הספר והשטחים הפתוחים בשעות הלימודים. את ההורים זה אינו מספק.

ליבת כהן, מקיבוץ מחניים, אם לשלושה ילדים בבית הספר מבוא גליל באיילת השחר, אמרה: "בשנה שעברה היו ימים שנאלצנו להוציא את הילדים באמצע יום הלימודים. היו גם נפילות ליד בית הספר. יש אפשרות של למידה יישובית. יצטרכו לדאוג למשאבים ולכוח אדם נוסף. אנחנו לא מפונים וחיים תחת מתקפה לא פשוטה. איני חושבת שאפשר לשלוח את הילדים לבית הספר. בהסעות אין ליווי ואין פתרון, וגם בבית הספר אין מיגון בטוח. יש מרחבים מוגנים אך הילדים לא מגיעים אליהם בזמן. אין כוח אדם ואין פתרונות".

הנפילות בקצרין, צילום: אייל מרגולין / ג׳יני

במקביל, חסרים במערכת החינוך מורים רבים. בקרב ההורים יש חששות רבים. המשפחות המעטות שחזרו ליישובים המפונים לא יקבלו הסעות לבתי הספר ויצטרכו להסיע את ילדיהם בעצמם או ליישובים שאינם מפונים, מהם יצאו ההסעות לבתי הספר.

באצבע הגליל צפויים להתקיים לימודים בבתי הספר בנאות מרדכי, הנמצאת רק קילומטרים בודדים מקריית שמונה, ובכפר בלום ועמיר. בבתי הספר יש מרחבים מוגנים, אך הדרך אליהם ארוכה וההורים חוששים מירי במהלך שעות ההסעה, כפי שאירע בימים האחרונים.

הפגיעה הישירה בבית בקצרין, צילום: צילום: אייל מרגולין / ג׳יני

במועצה האזורית הגליל העליון הוציאו הודעה להורים ובה נכתב: "נכון לרגע זה נשקלות מספר אפשרויות, בהן פתיחה רגילה, למידה מרחוק ולמידה יישובית. במהלך היום התקיימו דיונים בנושא עם הנהלות קהילה וחינוך של מספר קיבוצים, ומחר ייערכו פגישות עם הצבא, עם הנהלות קיבוצים נוספים ועם הנהלות בתי הספר. לאחר מכן צפויה להתקבל החלטה על המתכונת בה נפתח את שנת הלימודים".

 

לקראת פתיחת שנת הלימודים, כ-500 הורים לתלמידים מהצפון, המיוצגים על ידי מטה "נלחמים על הצפון", פנו במכתב דחוף לשר החינוך בדרישה לדחות את פתיחת שנת הלימודים באזור. היוזמה, שהחלה בנהריה וצברה תאוצה במהירות, מבטאת את חששם של ההורים מהמצב הביטחוני הנוכחי, בו זמן ההתרעה לפני נפילת טילים קצר מאוד ואינו מאפשר הגעה בטוחה למרחבים מוגנים. ההורים מדגישים כי פעולתם אינה מונעת מסיבות פוליטיות, אלא מדאגה לשלום ילדיהם, ומבקשים לבטל את מתווה "הכי מוגן שיש" שלטענתם מסכן את התלמידים.

הדרישות העיקריות כוללות מציאת פתרונות חלופיים למוסדות חינוך עם פערי מיגון, מתן אפשרות ללמידה היברידית, ותמיכה פסיכולוגית לילדים.

מתן דודיאן, רכז תחום חינוך בישוב שלומי וממובילי המטה, הדגיש את הסכנה הממשית לחיי התלמידים במצב הנוכחי, כשלעתים הנפילה נשמעת לפני האזעקה. ההורים החתומים על המכתב מגיעים ממגוון יישובים בצפון, כולל נהריה, מעלות, צפת ואחרים, ומבקשים לא לפתוח את שנת הלימודים עד שיחול שינוי משמעותי במצב הביטחוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר