הדרוזים בלבנון כועסים על הטבח במג'דל שמס - וזה עשוי לסמל מפנה דרמטי

ההכחשות של חיזבאללה נועדו למנוע חיכוך בתוך לבנון בין הארגון לבין האוכלוסייה הדרוזית • אין ספק שיש עכשיו ציפייה ודריכות לתגובה הישראלית תוך הבנה כי התגובה לא תביא לשינוי מציאות או פתיחת מערכה אזורית כוללת • למרות זאת, המציאות בצפון, כך נראה, לא תשתנה אלא במלחמה כוללת

תושבות מג'דל שמס בעת הלוויות . צילום: AP

טבח הילדים במג'דל שמס הפך להיות נקודת ציון חשובה בעימות בין ישראל לחיזבאללה בלבנון ויש אומרים תפנית חדה במצב. 12 ילדים תמימים נרצחו בדם קר על ידי ארגון אכזר שפועל מתוך אוכלוסיה אזרחית ומכוון למטרות בתוך שכונות ויישובים ואוכלוסיה אזרחית. זהו טבעו של ארגון טרור שפועל בחשאי בין בניינים ומתוך מקומות מסתור.

אין חולק על זהות המבצע ואין חולק על הצורך בתגובה קשה נגד אותו ארגון רצחני ונגד מנהיגיו.

הלווייתם של 12 הילדים ממג'דל שמס, צילום: EPA

שיגור הטיל מדגם פלאק 1 שנשא ראש נפץ במשקל כחמישים קילוגרם, אינו מקרי ולא נעשה בטעות. הוא כוון לאזור מג'דל שמס והיישוב נווה אטיב ולבסיסים שמסביב וזו לא הפעם הראשונה.

ההכחשות של חיזבאללה נועדו למנוע חיכוך בתוך לבנון בין הארגון לבין האוכלוסייה הדרוזית, כי הנרצחים כולם דרוזים. בארגון יודעים כי בעדה הדרוזית יש מושג שנקרא שמירת האחים (حفظ الاخوان), וזה ציווי של ערבות הדדית ותמיכה בעת צרה ולא משנה איפה אותם אחים נמצאים.

מנהיגי העדה מנסים להרגיע את הרוחות בשלוש המדינות בהן יש אוכלוסייה דרוזית: סוריה, לבנון וישראל, תוך הכוונת אצבע מאשימה לחיזבאללה ופטרוניו, סוריה ואירן.

אבלים במג'דל שמס, צילום: אי.פי

הדרוזים בלבנון כועסים על השיגור מצפון הכפר שבעא בקרבת העיירה הדרוזית חאצביא וקוראים לבוא חשבון עם הארגון ואנשיו. בסוריה, האשים מנהיג הדרוזים השייח לחכמת אלהג'רי את חיזבאללה במעשה.

הטבח במג'דל שמס מעורר תגובות זעם וגינוי בכל המזרח התיכון. גורמים סעודים אשר שוחחתי איתם בעקבות הטבח ביקשו למסור תנחומים לעדה הדרוזית והביעו מורת רוח וסלידה מהמעשה. הם אף ציינו כי הדרוזים במג'דל שמס וגם בסוריה סובלים משלוחותיה של איראן בדיוק כפי שסעודיה ומדינות באזור סובלות מהתקפותיהם חסרות הרסן, וכי הגיע הזמן לטפל בהם באופן יסודי.

זירת הפגיעה במג'דל שמס, אמש, צילום: אי.פי

אין ספק שיש עכשיו צפייה ודריכות לתגובה הישראלית תוך הבנה כי התגובה לא תביא לשינוי מציאות או פתיחת מערכה אזורית כוללת אלא לכל היותר מכה על תשתיות צבאיות של חיזבאללה ואולי פגיעה בתשתית אזרחית של מדינת לבנון, קרי המשך מדיניות הענישה ההדדית ללא סטיה חדה מכללי המשחק בצפון, אשר גובה חיי חפים מפשע.

הדרוזים בישראל וגם ברמת הגולן לא מבינים את ההתלהמות של שרים בממשלה ואת קריאותיהם לפעול ולשרוף ולהרוס את לבנון. הרי הם הממשלה, מה עשו עד עכשיו כדי לשנות את המציאות הקשה והבלתי אפשרית בצפון ובכלל בכל המדינה.

הרטמכ"ל הלוי במג'דל שמס: "צה"ל יגיב וצה"ל יגיב חזק", צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המציאות בצפון, כך נראה, לא תשתנה אלא במלחמה כוללת או בהסכם עם איראן שירחיק את חיזבאללה מהגבול ויאפשר חזרת חיים נורמלים לתושבים משני צידי הגבול. המשך המצב הקיים הוא אסון לחפצי החיים משני עברי הגבול.

ישיבות הקבינט וכל הדיונים וההתייעצויות לא יעזרו להורי 12 הילדים אשר נקטפו טרם עת. על כן ולמען העתיד, יש להגיע להסכם, יש למנוע מלחמה בכל מחיר. הרי ידוע כי קל לפתוח במלחמה אך החוכמה היא למנוע אותה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר