מהשטח לשדה הקרב: הפתרון שמשפר דרמטית את הלחימה ברצועה

יוזמה חדשה על שמו של לוחם גולני תומר נגר ז"ל, שנפל בקרב על מוצב כיסופים, מספקת ללוחמים מאות מתאמים למקלע נגב √ יוסף דרשן, מנהל הפרויקט: "קיבלנו פניות דחופות מחיילים בשטח, הביקוש גדול מאוד"

תומר נגר ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

"חברי היקר אבישי פרנס קיבל פנייה מלוחם, נגביסט, שסיפר לו שהוא מתוסכל מאוד", מספר יוסף דרשן, מנהל המיזם "מתאם תומר", על שם לוחם גולני תומר נגר ז"ל, שנפל בהגנה על מוצב כיסופים. "'אני נלחם בעזה אבל אין לי שום אפשרות לשים כוונת על הנשק', אמר לו הלוחם".

התוצאה של אותה שיחה היא היוזמה יוצאת הדופן של דרשן, שבמסגרתה מסופקים ללוחמי מילואים מאות מתאמים למקלע נגב, שמאפשרים להרכיב עליו כוונת.

יוזמי הפרויקט עם משפחתו של תומר ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

הלוחמים שנושאים את מקלעי הנגב פועלים בראש הכוח בטיהור בתים ופתיחת צירים ומחפים על היחידות בעת הקרב. אך בעוד ביחידות הסדירות נושאים מקלעים חדשים יחסית, אשר להם כוונות מותאמות, גילו לוחמי המילואים כי המקלעים שברשותם, שהם ותיקים יותר, מדור 1, אינם כוללים כוונות. המשמעות היא שאי אפשר לבצע ירי מדויק מהמקלע הקל, מה שמאבד באופן דרמטי מהיעילות שלו במפגש מול מחבלים.

אבישי פרנס ויוסף דרשן, תושבי קריית ארבע, קיבלו עם פרוץ המלחמה עשרות פניות מצד לוחמים, והחליטו להתגייס לנושא. הם קיבלו את ברכתו של אסף קורנפיין, הבעלים של מסגרייה במושב מבוא ביתר, ובסיועו פיתחו מתאם לכוונת השלכה. "קיבלנו פניות דחופה מחיילים בשטח שיש להם מקלעי נגב ואין להם מתאם לכוונת השלכה", מספר קורנפיין. פרנס הוסיף: "הסתכלנו על הנגב מכל מיני כיוונים ויצרנו את הפתרון הזה".

דיוק כלי הירייה

את המתאם קראו על שמו של תומר נגר ז"ל, לוחם גדוד 51 של גולני. בשבת השחורה הורו בחדר המבצעים לתומר לעזוב את עמדת השמירה המבודדת בשל מספר המחבלים שפלשו למוצב, אך הוא ראה חיילים רבים לכודים במיגונית סמוכה והבין שהדרך היחידה להצילם היא לחפות עליהם באש. במשך 40 דקות עמד בעוז ובגבורה אל מול המחבלים שחדרו לישראל ועיכב אותם עד שהחיילים במוצב הצליחו לתפוס עמדות הגנה. גופתו נמצאה בבונקר וסביבה 674 תרמילי מקלע נגב ריקים.

המתאם החדש, שמאפשר דיוק של כלי הירייה, הפך ללהיט בקרב לוחמי סיירות ויחידות מובחרות במילואים. עשרות הפניות הפכו למאות, ואנשי המסגרייה, שמימנו את הייצור מכיסם, הבינו כי הם חייבים סיוע. לשם כך פתחו לאחרונה בגיוס המונים.

"סיפקנו בסביבות 300 מתאמים ויש ביקוש לעוד כ־400 יחידות", מספר יוסף. הם מנהלים מגעים עם צה"ל כדי לפתור את הנושא באופן מוסדי, אך מטבע הדברים יש עיכוב ביורוקרטי מכיוון שמדובר בגוף גדול. בינתיים, הפניות ממשיכות להגיע. "המיזם אינו למטרות רווח אלא רק כדי לכסות את ההוצאות. אנחנו לא מתרימים שקל מאדם כלשהו מבלי לדעת לאן בדיוק זה הולך. כל שקל שנכנס בבוקר יוצא בערב כמתאם ללוחמים בשטח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר