"עשינו היסטוריה": ביו"ש חוגגים את היישובים החדשים שאושרו

שמחה רבה וחגיגות ביישובים החדשים ביו"ש שאישר הקבינט המדיני-ביטחוני • 5 יישובים אושרו, חלקם לאחר שנים רבות של מאבקים • אביתר בשומרון, גבעת אסף ושדה אפרים בבנימין, חלץ שבגוש עציון ואדוריים שבהר חברון קיבלו אישור רשמי לעלייתם לקרקע • מנכ"ל גבעת אסף: "23 שנה חיכינו לרגע המיוחד הזה" • תחיה חיים מאביתר: "ההתמדה, הנחישות והאמונה בצדקת הדרך הפכו את הלא-ריאלי לריאלי"

אביתר. היישוב אושר רק לאחר ברוגז יזום בין סמוטריץ' לנתניהו (ארכיון). צילום: איתן שויבר/TPS

השמחה ביישובים החדשים שאישר הקבינט המדיני-ביטחוני היתה עצומה. התחושה היתה של היסטוריה בהתהוות. חמישה יישובים אושרו, חלקם לאחר שנים רבות של מאבקים מתוקשרים. תושבי אביתר בשומרון, גבעת אסף ושדה אפרים בבנימין, חלץ שבגוש עציון ואדוריים שבהר חברון הובילו מאבק מאתגר והצליחו לקבל אישור רשמי לעלייתם לקרקע.

ל"ישראל היום" הגיעו פרטים נוספים על הדרמה שהתרחשה רגע לפני אישור היישובים בקבינט: ביום חמישי בשעות הצהריים קיבלו אנשיו של השר בצלאל סמוטריץ' מסר מהשר רון דרמר שאמון על הקשר עם ארה"ב, כי כל הצעדים שעליהם התכוונו להצביע בקבינט המדיני־ביטחוני מקובלים למעט אישור היישוב אביתר, שלו התנגדו האמריקנים מכל וכל. בעקבות אמירה זו התרחש פיצוץ בין הצדדים ואנשי סמוטריץ' ניתקו מגע. נתניהו ניסה להשיג את סמוטריץ' כמה פעמים, אך האחרון סינן אותו ולא ענה לטלפון. גם שיחה בין דרמר לסמוטריץ' נבלמה.

אדוריים. ניצחון אסטרטגי מול הבנייה הבלתי-חוקית, צילום: אי.פי.אי

בשלב זה נכנסו ראש מועצת יש"ע ומועצת בנימין ישראל גנץ וראש מועצת שומרון יוסי דגן לתמונה. לראשונה מאז "עסקת המאה" שילבו כוחות שני האישים, שנחשבים לחזקים ביותר ביו"ש, פעלו בתיאום והפעילו לחץ עצום על אנשי נתניהו. השניים הבהירו כי אם אישור אביתר יידחה, יעלו לשטח "עשרה אביתרים", וכך הובילו את נתניהו להחלטה הדרמטית שכללה את אישור היישוב אביתר.

ביום ראשון בבוקר התקבלו שר האוצר סמוטריץ' ויוסי דגן בשירה ובחיבוקים. יחד עם צבי אלימלך שרבף ודניאלה וייס, ראשי תנועת נחלה, שספגה סנקציות מקנדה רק ביום חמישי האחרון, ועם אחד ממייסדי היישוב ח"כ צבי סוכות, הם השתתפו בחגיגות ביישוב החדש. היישוב הוקם במפתיע ב-2021 כיישוב מוגמר, פונה בהסכמה תוך התחייבות להקמתו, ותושביו עלו אליו מחדש לאחר הפיגוע בתחנת הדלק בעלי בשנה שעברה.

סמוטריץ' עבר בין היישובים לחגוג את ההישג. בתמונה: באביתר, צילום: רועי חזי

"היישוב אביתר וההתיישבות כולה לובשים חג", אמרה תחיה חיים, נציגת המשפחות. "בלי ההיאחזות בשטח של משפחות מסורות, ציוניות וחלוציות ושל תלמידי הישיבה המקסימים לא היינו מגיעים למעמד הזה. התמדה, נחישות ואמונה בצדקת הדרך הופכות את הלא-ריאלי לריאלי".

"הסדרת ההתיישבות הצעירה ופיתוח ההתיישבות הן מטרות חשובות שהצבנו לעצמנו, וברוך השם זכינו לקיים", נשא סמוטריץ' דברים, "הסדרת אביתר ויישובים נוספים היא צעד ראשון במסגרת המחויבות שלנו לסיכול מדינה פלשתינית בלב הארץ שלנו".

יוסי דגן אמר: "אביתר הוא יישוב שהוקם מתוך מאבק ציבורי, מתוך ראייה ציבורית, והוא פרצה אדירה בחומה המדינית האטומה זה שנים רבות, שאי אפשר להקים יישובים. אנחנו אומרים כן, זו הארץ שלנו, כן, אנחנו מקימים יישובים בגאון, כן, זו ארצנו. ארץ ישראל שלנו".

גם היישוב גבעת אסף לבש אתמול חג. זהו אחד היישובים הוותיקים ביותר בהתיישבות הצעירה. היישוב הוקם כבר ב־2001 בעקבות הירצחו של אסף הרשקוביץ ז"ל, תושב עפרה, בצומת הסמוך, שלושה חודשים לאחר רצח אביו אריה. במקום גרות יותר מ־40 משפחות, רובן עד היום בקרוואנים. "23 שנה חיכינו לרגע המיוחד הזה", אמר בהתרגשות מנכ"ל היישוב מתניה שנרב. "דווקא עכשיו, בשעת מלחמה, חשוב להבהיר לשונאינו - ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. נמשיך להעמיק את אחיזתנו בנחלת אבותינו".

סמוטריץ' והרשקוביץ בגבעת אסף,

התושבים העניקו לסמוטריץ' ולראש מועצת בנימין ומועצת יש"ע תעודת הוקרה על מאמציהם לאורך השנים. לאירוע הגיעה גם גאולה הרשקוביץ, אלמנתו של אריה ואמו של אסף, שנרצחו על ידי מחבלים. ישראל גנץ ציין בטקס כי "כמו רחל שמבכה על בניה, יש שכר לפעולה. שנים רבות אנשי גבעת אסף עמלו על היאחזות במקום ועברו את המכשולים הרבים. אנחנו נמצאים בליבה של ישראל, וברוך השם כולנו זוכים להשיב בנים לגבולם עם חיזוק לב ארץ התנ"ך, במקום שבו החל הסיפור היהודי. נמשיך לבסס את ההתיישבות בבנימין ויו"ש ולחזק את השורשים".

שליחי ציבור

גם מועצת הר חברון לא נפקדה מהחגיגות. ליישוב החדש אדוריים הגיעו במוצאי השבת תושבי היישובים השכנים לחגוג את הבשורה בריקודים ובשמחה. סביב המבנים היבילים רקדו התושבים בשמחה על ניצחון במהלך שהחלו לפני שנים. במקרה של אדוריים מדובר בניצחון אסטרטגי לא קטן, מכיוון שהשטח שבו נמצא היישוב מוצף בנייה פלשתינית בלתי־חוקית, שמאיימת לבלוע את ההתיישבות.

שמונה שנים לאחר הרצח של מיכי מרק ז"ל, שבעקבותיו עלתה הקבוצה להתיישבות, הוכרזה הגבעה כיישוב מן המניין. "אין מתאים לאירוע כזה ממוצאי שבת פרשת 'שלח', שבה נכתב 'עלֹה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה'", אמר ראש המועצה אלירם אזולאי. "יש פה החלטות שמשנות את המציאות הכוללת בהר חברון ובהתיישבות בכלל".

בין הצעירים והמבוגרים שגדשו את הרחבה הצרה בין המבנים נפקד אלחנן קלמנזון ז"ל, שהקים וניהל מרכז חירום אזורי במקום עד לפני כמה שנים, ושמשפחתו דחפה להקמת ההתיישבות במקום. "אנחנו, שליחי הציבור, פועלים לפי הכלל 'שלוחו של אדם כמותו', ולא שוכחים אתכם המתיישבים, שנמצאים יום־יום במסירות נפש על הארץ", אמרה שרת ההתיישבות אורית סטרוק בטקס, "אתם עשיתם היסטוריה במקום החשוב הזה לחיזוק ההתיישבות ברחבי הר חברון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר