חלוצים בצבע: תמונות נדירות חושפות את הימים הראשונים והמכוננים של אלון מורה

מנחם קורנוויץ, מחלוצי התיישבות בשומרון, מצא במגירה שקופיות שצילם עם העלייה הראשונה לשטח • הן נחשפות היום לרגל אירוע לציון 50 שנה להקמת היישוב הקהילתי • התמונות, שצולמו באופן חריג לאותן שנים בצבע, מעידות על ההתרגשות הרבה מרגע ההכנות ועד הקמת יישוב שלם, בתוך 12 שעות

תיעוד נדיר בצבע - העלייה לאלון מורה. צילום: מנחם קורנוויץ

50 שנה לאחר העלייה הראשונה לשומרון, התגלה ארכיון תמונות נדיר שנותר במשך עשרות שנים במגירה. כעת, לרגל אירוע לציון העלייה של גרעין אלון מורה שמתקיים היום, נחשפות התמונות לראשונה ב"ישראל היום".

הימים הראשונים של אלון מורה, צילום: מנחם קורנוויץ

מנחם קורנוויץ היה מחלוצי גרעין אלון מורה, נשוי טרי, בן 28, שהשתחרר משירותו במלחמת יום הכיפורים, שבה שירת בגדוד סיור 87. קורנוויץ היה גם חובב צילום ודאג לתעד את הרגעים ההיסטוריים של העלייה על הקרקע. אלא שעד היום השקופיות שצילם הושארו באחת המגירות בביתו, עד לחשיפתן היום.

"אני הייתי חלק מ'קבוצת שכם' (קבוצת פעילים מהימין הרוויזיוניסטי, שניסתה להקים נקודות התיישבות באזור שכם בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים, ח"ג), שהחלה לעלות לשומרון קודם לעליות גרעין אלון מורה" אומר קורנוויץ. "הלכתי עם הראש למטה כי נכשלנו במשימה במלחמת יום הכיפורים, וכשהגיע גרעין אלון מורה מייד קפצתי להצטרף אליו".

חת העליות המכוננות בתולדות ההתיישבות. הימים הראשונים של אלון מורה,

המדינה התנגדה

אין ספק שהעלייה לאלון מורה היתה אחת העליות המכוננות בתולדות ההתיישבות ביהודה ושומרון. אנשי גוש אמונים, בהובלת מנחם פליקס ובני קצובר, יזמו את הקמת גרעין אלון מורה כדי להקים התיישבות יהודית בשומרון, אך התנגשו עם ממשלת ישראל שהתנגדה לכך בתוקף.

פרצו את הדרך להקמת כלל ההתיישבות. הימים הראשונים של אלון מורה,

שבע פעמים פונו על ידי כוחות הביטחון - עימותים שסוקרו בהרחבה בכלי התקשורת, עד לעלייה המפורסמת לתחנת הרכבת בסבסטיה ב־1975, אז אישרה הממשלה לאנשי הגרעין להתיישב במחנה קדום, מה שהוביל להקמת היישוב קדומים. העליות לאלון מורה פרצו את הדרך להקמת כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון.

הימים הראשונים של אלון מורה, צילום: מנחם קורנוויץ

מועצת שומרון ומרכז מבקרים אלון מורה יקיימו היום במרכז המבקרים אירוע לציון 50 שנה לעלייה הראשונה של גרעין אלון מורה ב־1974. "היה ברור לנו כבר אז שמדובר ברגעים היסטוריים", מספר קורנוויץ, אז וגם היום עורך דין במקצועו.

התמונות הנדירות, שצולמו באופן חריג לאותן שנים בצבע, מעידות על ההתרגשות הרבה של אנשי גרעין אלון מורה - מרגע ההכנות וההתכנסות במחולה ועד להקמת יישוב שלם, בתוך 12 שעות בלבד, כולל גן משחקים לילדים, גדרות, נטיעות אוהלים ומבנים בסמוך לכפר חווארה.

הימים הראשונים של אלון מורה, צילום: מנחם קורנוויץ

רגעים היסטוריים

"הפעם האחרונה שראיתי את התמונות היתה לפני לפחות 45 שנה", מעיד קורנוויץ. "תמיד ידעתי שהן קיימות, אבל הן היו במגירה ולא חשבתי עליהן מאז. כשפנו ושאלו למי יש תמונות - שלפתי אותן. התמונות מעלות נשכחות, אבל גם מצערות אותי, כי הן מזכירות לי שלא לקחתי את המצלמה לאירועים חשובים לא פחות, דוגמת מלחמת יום כיפור. עלינו לאזור אלון מורה 40 ימים אחרי שהשתחררתי מהמילואים במלחמה".

הימים הראשונים של אלון מורה, צילום: מנחם קורנוויץ

"התמונות בעלות חשיבות היסטורית, זיכרון מהמהלך החלוצי שעשו ראשוני גוש אמונים ושהשפיע על המדינה לנצח", אומר ראש מועצת שומרון יוסי דגן, "התמונות הללו והאנשים הללו נותנים לנו השראה וכוח בדרך למיליון תושבים לשומרון. המהלך שלהם הביא חצי מיליון בני אדם ליו"ש ו־150 יישובים. אלה המעשים של אנשי האמונה והרוח שיכולים להזיז הרים, וגם אנחנו צריכים להאמין ולא לוותר, בדרך לבניית ארץ ישראל בכל מקום".

"היה לי ברור שצריך לתעד את העלייה הזו, ואני שמח שעשיתי זאת", מסכם קורנוויץ, "אז היינו לבד והיום אנחנו חצי מיליון. לא חלמנו שמי שיהיו חוד החנית וייתנו גם הם את הרוח לצה"ל יהיו תושבי יו"ש, כפי שאנו רואים היום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר