במחאה, במגרשים ועל הכביש: המשטרה והציבור על סף רתיחה

בהפגנות ואפילו באירועי ספורט - לאחרונה נרשמת עלייה מדאיגה בעימותים האלימים בין המשטרה לציבור • אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנחטף לעזה, ספגה מכה מפרש על סוס • ואילו אברהם החרדי טוען כי "השוטרים מוציאים עלינו עצבים" • המשטרה: "נאפשר את חופש הביטוי והמחאה, אך לא הפרות סדר"

פגיעת מכתזית במפגינים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים// Flora

לא משנה אם אתם משפחות חטופים, מפגינים נגד הממשלה או חרדים - ייתכן מאוד שתיתקלו באלימות משטרתית בהפגנות. מנגד, גם השוטרים סופגים לא פעם אלימות כלפיהם, כשהם מנסים לבצע את תפקידם ולמנוע מהמפגינים להפר את הסדר הציבורי. 

"אני לא כועסת על השוטרים", אומרת ל"ישראל היום" אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שנחטף לעזה ולאחרונה נודע כי מת בשבי חמאס. "הם עדיין במקום של לעשות את מה שהמפקד אומר וזהו. שחור או לבן, אין באמצע".

מאבק בין שוטרים למפגינים מול בית רה"מ ברחוב עזה בירושלים, צילום: אורן בן חקון (למצולמים בכל התמונות אין קשר לנאמר בידיעה)

ישראל נמצאת זה שנה וחצי בגל מחאות שלא נגמר. רינה אקרמן, אחת מפעילות המחאה, חוותה על בשרה את אלימות השוטרים בקיסריה. אקרמן, כבר לא אישה צעירה, נוהגת לתעד את ההפגנות. בחודש אפריל היא נקלעה לעימות עם שוטרים, שבסיומו מצאה את עצמה חבולה ועצורה. "קצין נתן לי שתי סטירות, ושנייה אחרי זה הוא פשוט אחז אותי. מדובר בהר אדם שניסה להעלות אותי מעל המחסום.

ח"כ נעמה לזימי וגבי לסקי, צילום: יונתן אהרונסון

"הקלטתי אותו אומר 'בואי אני אראה לך מה זה'. כמה אנשים הצליחו לחלץ אותי מהלפיתה שלו. רעדתי מפחד. פתאום יותר מעשרה שוטרים הקיפו אותי. באה אישה בערך בגילי וחיבקה אותי. הם הפילו את שתינו על הרצפה. התוצאות של המאבק הזה על הגוף שלי. הצליחו איכשהו להפריד בינינו ארבעה שוטרים, רגל רגל - יד יד. הכל מצולם. הטיחו אותי ליד הזינזאנה. הם לא נתנו לי ללכת לשירותים, עשיתי במכנסיים".

"ממש הרביצו לי". אילה מצגר, צילום: צילום: חיים גולדברג/פלאש90

ב־15 החודשים האחרונים התקבלו במערך "אלימות ישראל" - פלטפורמה אזרחית המרכזת מידע על אלימות במחאות ובהפגנות - דיווחים על 2,235 מקרי אלימות, מתוכם נרשמה עלייה ניכרת במקרי אלימות שוטרים - בעיקר בחודשיים האחרונים. לפחות 250 אזרחים נפצעו בצורה משמעותית שהצריכה פינוי לבית חולים, ולפחות שליש מהם סבלו מפציעות שהצריכו אשפוז או גרמו לנכות.

ד"ר טל וייסבאך נפצעה בעינה משימוש מופקר במכתזית, בעת מילוי תפקידה כרופאה., צילום: ללא קרדיט

יניב, בשנות ה-20 לחייו לא מגיע באופן קבוע להפגנות, בסוף השבוע האחרון הוא החליט להצטרף להפגנה ועמד על המדרכה ליד מצודת זאב ומצא את עצמו נעצר באלימות על ידי שוטר.

"ראיתי את השוטר פשוט מתחיל לדחוף אנשים מבוגרים ולהרביץ להם שעמדו על המדרכה ואז אמרתי לו שהוא לא יכול להרביץ ככה סתם לאזרחים בלי שעשו כלום רק עמדו על המדרכה ואז כשאמרתי את זה זה ממש עיצבן אותו, שאל אותי מי אני ושעניתי לו אזרח, הוא פשוט תפס אותי בחניקה וגרר אותי בערך 100 מטר עד לאוטובוס העצורים", משחזר יניב ששוחרר מאוחר יותר מהמעצר.

הוא הוסיף: "זאת פעם ראשונה שנעצרתי בחיים שלי, אין לי שום היתקלויות עם המשטרה ועכשיו אני אחשוש לבוא להפגנות ובכלל אקח מרחק מכל שוטר שאני רואה, לא היה לי כל עניין בפרובוקציות, עמדתי על המדרכה ולא עשיתי כלום".

מחאה במערכת הבריאות

אתמול התקיימו עצרות מחאה במערכת הבריאות ברחבי הארץ - במחאה על אלימות שוטרים נגד צוותי רפואה בהפגנות. נציגי ארגון "החלוקים הלבנים" אף נפגשו עם מפקד מחוז ת"א במשטרה. מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס, אמר בעצרת שקיימו: "לא יכולה להתקיים חברה דמוקרטית, ערכית וחופשייה, אם לאדם אין הזכות להביע את דעתו ועמדותיו בצורה בטוחה, שבסופה הוא יכול לחזור הביתה בשלום ולא להיות קורבן לאלימות״.

הפגנה של אחים לנשק במאה שערים בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

מצגר מפגינה בחודשים האחרונים עם משפחות חטופים בסמוך לשער בגין בקריה בתל אביב. בחודש אפריל שוטרים תועדו מושכים אותה בכוח. בתחילת החודש הנוכחי זה היה כבר פרש משטרה, שדרך עליה ופצע אותה.

"כל עוד מדובר היה במשפחות חטופים, נהגו בכפפות של משי", היא מסבירה את השינוי שחל ביחס המשטרה אליהם. "אבל באיזשהו שלב הם התחילו לעשות מיון - אני משפחה וזאת שלידי לא. באחת ההפגנות בירושלים ממש הרביצו לי. הם מאוד נבהלו כשהתקרבנו לבית ונהגו באלימות. באיזשהו שלב בחורה שהיתה לידי צעקה 'משפחת חטופים', ואז פתאום הם נעצרו ונתנו לי רגע לנשום. יש יחידות משטרה ויש יחידות, תלוי על מי אנחנו נופלים".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה), מגיעה מדי שבוע להפגנות בתל אביב. אפילו היא ספגה לא פעם את נחת זרועם של השוטרים, אלימות שהתגברה לטענתה בחודשים האחרונים, החל ממארס.

"חציית גבולות". ח"כ נעמה לזימי., צילום: יעקב בכר

"זו חציית גבולות", היא קובעת. "האלימות מופנית גם למשפחות חטופים, משפחות שכולות, רופאים, עיתונאים, צלמי עיתונות - והעובדה ששוטר חנק אותי, זה משוגע. כבר כמה שבועות אני מגיעה אל ההפגנות בפחד. המשטרה עברה איזו פוליטיזציה, והיא משרתת את השלטון ולא את המדינה".

מרביצים לאוהדים

אברהם מבני ברק ראה כבר הפגנות רבות, בעיקר סביב חוק הגיוס. לדבריו, האלימות שהמשטרה נוקטת נגד המתנגדים לממשלה, היא כאין וכאפס לעומת האלימות נגד בני העדה החרדית. "זה נראה כאילו השוטרים באים רק כדי להוציא את העצבים שלהם", הוא מסביר. "פשוט לא מעניין אותם כלום, רק להרביץ לנו. אנשים חוזרים מההפגנות האלה חבולים בכל הגוף, כי הם יודעים שלא נתלונן במח"ש. כשיש מצלמות הם קצת יותר נזהרים".

פרשים ואוהדים לפני גמר הפלייאוף בכדורסל, צילום: אלן שיבר

גם אוהדי הספורט נופלים קורבן לאלימות שוטרים. ירדן, אוהד קבוצת הפועל ת"א, טוען שאם פעם גם אוהדי בית"ר ירושלים היו סובלים מנחת זרועם של השוטרים, מאז נכנס לתפקידו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - השוטרים מתמקדים בעיקר בהם.

"אין ספק, יש קומץ של אוהדים שמגזימים, אבל המשטרה מתייחסת אל כולנו אותו דבר, במקום להתמקד בקומץ. בדרבי האחרון ביד אליהו הפרשים כמעט דרסו אותי. המשטרה החליטה לפנות את האוהדים מהכיכר שמובילה לחניונים, למרות שהכביש היה סגור".

מהומות בין המשטרה לאוהדי הפועל תל אביב// פרטי

באותה נשימה חשוב לציין כי אוהדי הפועל נהגו באלימות רבה הן בשעות שלפני המשחק ברחבת היכל הספורט, מה שגרם לדחייה בשעת פתיחת המשחק, והן בזמן המשחק עצמו, אז הדליקו אבוקות רבות שגרמו לסכנה.

במח"ש חוקרים

בינתיים, במח"ש פותחים מדי שבוע בחקירות נגד שוטרים אלימים, אולם אלה מתארכות. גם בסוף השבוע האחרון הודיעה מח"ש שפתחה בחקירה, לאחר שבשבת שוטר תועד דוחף באלימות את כתבת חדשות 12 יולן כהן, בעת שסיקרה את ההפגנה נגד הממשלה מול מצודת זאב בתל אביב. את השוטרים זה אולי פחות מטריד, במיוחד לנוכח העובדה שהשר בן גביר דאג, למשל, לקדם את רפ"ק מאיר סוויסה, שעומדות נגדו כמה חקירות פתוחות.

רפ"ק מאיר סויסה. קודם על ידי בן גביר, צילום: גדעון מרקוביץ

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל פועלת למימוש חופש הביטוי והמחאה ונערכת לכל אירוע בכוחות מותאמים, גלויים וסמויים, כדי לאפשר למוחים את מימוש זכותם הדמוקרטית, תוך שמירה על שלומם, לצד פגיעה מינימלית בשגרת החיים. בתוך כך, כאשר מבוצעות עבירות או הפרות סדר, מחויבותה של המשטרה להפסיקן תוך אכיפת החוק. כל טענה על התנהגות החורגת מן המקובל, ראוי שתיבחן על ידי הגורמים המוסמכים לכך. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אך לא תאפשר הפרות סדר, תקיפות שוטרים והתפרעויות בניגוד לחוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר