לאחר הבהלה: רשות התעופה האזרחית תגביל ותאכוף אף יותר את מפעילי מצנחי רחיפה בשרון

תושבים בשרון, ביישובים צמודי הגדר, מפחדים מריבוי מצנחי הרחיפה מעל בתיהם בעקבות מאורעות 7 באוקטובר • ברשות התעופה האזרחית אומרים כעת כי הם מודעים לכך שישנו חשש שתושב עלול לפגוע במרחף תמים מתוך הגנה עצמית • מנגד גם מחבלים עלולים לנצל את המצב • לכן הצליחו לגייס את נציגי מגזר מצנחי הרחיפה, מועדוני מצנחי הרחיפה וציבור המרחפים, שגזרו על עצמם הגבלת פעילות טיסות גם באזורים מותרים והקימו קבוצת ווטסאפ להתרעות בזמן אמת לדייווחים מידיים של תושבים מודאגים

מצנחי רחיפה בשומרון: התיעוד שמסעיר את התושבים

רשות התעופה האזרחית (רת"א) שוקדת על תוכנית עבודה יחד עם צה"ל והמשטרה בכל הקשור לתלונות תושבים מפוחדים ממצנחי רחיפה שטסים מעל יישובים צמודי גדר ההפרדה בגבול השרון המזרחי. בשלב הראשון, הם פתחו קבוצת קשר בווטסאפ של שיתוף בזמן אמת, והודיעו כי הצליחו לגייס את חייל האוויר וכלל משתמשי מרחב התעופה הספורטיבית, כולל מצנחי הרחיפה, ליצירת תוכניות פעולה למניעת החיכוך מול אזרחים מודאגים - למניעת מצבי מצוקה מיותרים. תוכניות נוספות שיבשילו יפורסמו לדבריהם לציבור המרחפים.

ביום חמישי האחרון חשפנו כי תושבים ביישובים מתן וירחיב, שצמודים לגדר ההפרדה, חוששים לאחר שנצפו מעל בתיהם מצנחי רחיפה במספר מקרים שונים. חלק מהתלונות מתרחשות באזורים שמותר באופן חוקי לטוס בהם וחלק באזורים שאסורים לטיסה – אלא באישור רת"א. מאחר שהיישובים הללו צמודים לכפר הפלשתיני חבלה ומצפון להם נמצאת קלקליה, יש מי שחוששים שמחבלים פלשתינים עלולים לנצל את המצב ולהעלות בעצמם מצנחי רחיפה לאוויר על מנת לפגע בהם.

מצנחי רחיפה של מחבלי הנוחבה ב-7 באוקטובר, צילום: רשתות ערביות

ברת"א חוששים כי "פועל יוצא של התנהלות לא מתחשבת זו יכולה להוביל חלילה למצב שבו אזרחים מבוהלים על הקרקע לוקחים את החוק בידיים מתוך הגנה עצמית פעולה שתוביל לפגיעה במרחף תמים. או לחלופין אי נקיטת פעולה תוביל לפעולת טרור ממרחף עוין".

יוגבלו הטיסות גם בנתיבים המותרים

התגובה הגיעה בין השאר גם לאחר שמנהל אגף תפעול וקב"ט המועצה האזורית דרום השרון, יואב סבן, דרש במכתב לאולג מולין ממחלקת תעופה כללית וספורטיבית ברשות התעופה האזרחית, שיאסור טיסה מעל יישובי המועצה. "לאחר המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר 2023, שבה נכנסו לישראל כלי טיס (טרקטורונים מעופפים) עם מחבלים לתוך הישובים, קיים פחד מתמיד בכל יישובי קו התפר במועצה מטרקטורונים אליו", נכתב. "נכון להיום כלים מעין אילו חזרו לטוס באופן מסודר באישור של רת"א לנתיבי הטיסה. קיים נתיב טיסה שמאושר מעל יישובי התפר והכלים טסים בשעות הבוקר המוקדמות. טיסה זו מעלה חששות כבדים בכלל יישובי התפר. מבקש את בדיקתך בתקופה רגישה זו לשינוי מסלול הטיסה ואיסור טיסה מעל יישובים אלו".

מצנחי רחיפה מעל יישובי קו התפר, צילום: באדיבות התושבים

לאחר שליחת המכתב והתגובה שהגיעה בעקבותיו של מפקח מבצעים ראשי ברת"א, חיים טוויג, עדכנו במועצה את התושבים כי "בעקבות פנייתנו עודכנו כעת על ידי מפקח המבצעים בתעופה של רת"א בצעדים שננקטו בנושא: הגברת פיקוח ואכיפה עם צה"ל והמשטרה על טיסות באזורים שאסורים לטייס ורתימת ציבור המרחפים למאמץ תוך התחשבות באוכלוסייה. כבר כעת התקבלו הודעות מציבור המרחפים הפועלים בהתאם לחוק, כי יגבילו את הטיסות גם בנתיבים מותרים, כדי למנוע מצבים של יצירת חשש בקרב האוכלוסייה והגברת שיתוף הפעולה תוך התחשבות בתושבים. הכוונה היא לשתף גם את החטיבה המרחבית באופן ומיקום הפעילויות".

יוצרים קשר בזמן אמת בין הטייסים לאזרחים

מכתב התגובה המלא של טוויג בנושא אל ציבור מפעילי מצנחי הרחיפה והרחפנים כדי לגייס אותם לנושא: "מאז 7 באוקטובר האסוציאציה לכלי רחיפה אינה חיובית וזאת בלשון המעטה. הצעד המידי בה נקטה המדינה היה קרקוע של כל כלי הרחיפה, צעד שפגע קשות מנטלית בציבור המרחפים וגם כלכלית במפעילים המסחריים בתחום. בצעדים מדודים ובאופן רגיש ומושכל רת"א בשיתוף חיל האוויר פתחנו פוליגונים לטיסה (אזורים מיוחדים המותרים לטיסה) עבור כלי הרחיפה למספר כלים באזורים מצומצמים ועד המצב כיום, בו אין כמעט מגבלה בייחס לתקופה שקדמה לשביעי באוקטובר".

מצנחים מעל יישובים בקו התפר בשומרון, צילום: באדיבות התושבים

עוד נכתב, לנוכח המצב הביטחוני המתוח כי "בתקופה האחרונה רבו התלונות על כלי רחיפה המרחפים מעל ישובים ובאזורי ישובים בעיקר במרכז הארץ. אנו חיים במציאות שחלק גדול מאתנו עדיין מלקקים את הפצעים מהמאורעות. ילדים נשים וגברים המבוהלים ממראה כלי רחיפה. ילדים שהפסיקו לגמגם וחזרו לישון חווים מחדש חווית שנתפשות כמאיימות, חוזרים אחורה בזמן לתקופות קשות. חלק מהתלונות המדוברות מתרחשות במקומות שחוקי לטוס בהם וחלק מהתלונות הם האזורים האסורים לטיסה".

טוויג הוסיף להבהיר "מצד אחד - אף על פי ולמרות שמותר לטוס באזור כמו בועת השרון יש לטוס באופן המודע לחרדות האזרחים ולנהוג באופן מתחשב וקונסרבטיבי על ידי התרחקות מאזורים מאוכלסים. מצד שני - בנוסף לתובנות מהמצב הראשון, טיסות באזורים אלו היא בניגוד לחוק ונשתף את המשטרה והצבא בתהליך האכיפה. פועל יוצא של התנהלות לא מתחשבת זו יכולה להוביל חלילה למצב שבו אזרחים מבוהלים על הקרקע לוקחים את החוק בידיים מתוך הגנה עצמית פעולה שתוביל לפגיעה במרחף תמים. או לחלופין אי נקיטת פעולה תוביל לפעולת טרור ממרחף עוין".

מחבלי חמאס בכלי טיס בקאי בבוקר שבעה באוקטובר מעל נתיב העשרה, צילום: רונן אביסרור

מפקח המבצעים הראשי ברת"א אמר בסוף דבריו "בשיחות עם מרחפים מובילים בענף כלי הרחיפה השונים החלטנו להקים קבוצת קשר של שיתוף בזמן אמת בתלונות תושבים מפוחדים והעברת המסר לכלל ציבור המרחפים על מנת לפעול תוך קיצור זמנים ויעילות על מנת לקצר או למנוע מצבים של אי ודאות. אנו שוקדים על תכנית עבודה בצוותא עם הצבא והמשטרה, צעדים לכשיבשילו יפורסמו לכלל ציבור המרחפים. כולנו תקווה שציבור המרחפים יירתם למאמץ חשוב זה תוך התחשבות בכלל האוכלוסייה ופועל יוצא גם בעצמם. אני מבקש בכל לשון של בקשה להעביר מסר זה באמצעות הקבוצות לתפוצה נרחבת ככל שניתן".

תגובה

תגובת רת"א: "מאז 7 באוקטובר רת״א פועלת יחד עם ח״א וכלל משתמשי מרחב התעופה הספורטיבית כולל מצנחי הרחיפה להסדרת הפעילות. החשש של אזרחים ממצנחי רחיפה ברור ומובן. יחד עם זאת התעופה הספורטיבית בישראל חוקית ומוסדרת ע״פ חוק הטייס ופרסום המידע התעופתי.

"יש ציבור של מעל 1,000 מרחפים ומתוכם רת"א מפקחת על מפעילים מסחריים המונים כ-30 במספר. רת״א בקשר רציף עם כלל נציגי ציבור מגזר הרחיפה. גישת רת"א לטיפול בתופעה אינה הגברת האכיפה אלא יצירת תקשורת ישירה ושיתוף פעולה עם ציבור המרחפים, בדגש על יצירת תוכניות פעולה למניעת החיכוך מול אזרחים מודאגים ברגישות ובאיזון הנדרש למניעת מצבי מצוקה מיותרים.

"באזור השרון באזורים המאושרים לכלי הרחיפה לטוס על פי חוק, ובדגש על קו התפר גזרו על עצמם באופן וולונטרי נציגי מגזר מצנחי הרחיפה, מועדוני מצנחי הרחיפה וציבור המרחפים, מגבלות טיסה ועושים ככול יכולתם להתרחק מישובים צמודי קו התפר. כמו כן הטייסים מיידעים את הרבש"צים וחטיבות צה״ל על הפעילות באזורים אלו.

"באזורים בהם אסור לכלי הרחיפה לטוס על פי חוק הטיפול בעבריינים יכול להיעשות על ידי פניה למשטרת ישראל. חשוב לזכור ולהבין שכאשר אזרחים מודאגים, מסתכלים מהקרקע על מצנח ממונע שטס בשמים, לפעמים נדמה שהוא מעל ישוב זה או אחר, בעוד הלכה למעשה הוא איננו טס מעל הישוב אלא בטווח בטיחות משמעותי מהישוב.

"אולם במציאות של היום אנו בהחלט מודעים לאופן בו נתפשים כלי הרחיפה בתודעה של אזרחים חרדים. החל מהשבוע שעבר רת"א בשיתוף פעולה עם נציגים ממגזר כלי הרחיפה, פתחו קבוצת ווצאפ המאפשרת העברת תלונות מציבור האזרחים המפוחדים לציבור המרחפים על מנת לקצר את זמן התגובה, שיטה שהתחלנו ליישם ונעשה בה שימוש בסוף השבוע האחרון.

"מגזר המרחפים ימשיכו לפעול בשת״פ מלא מול כלל הגורמים ברגישות ובאיזון הנדרש בכדי להמשיך ולאפשר לתעופה הספורטיבית לטוס תוך התחשבות ורגישות לתושבים מודאגים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר