Loading...

ח"כ טופורובסקי: "אנחנו לקראת אחת השנים הקטלניות ביותר שיהיו בכבישים" // ערוץ הכנסת

"הפקרות בכבישי ישראל": הרבעון הראשון של 2024 - הקטלני ביותר זה 15 שנה

חודש מרץ הוא הקטלני ביותר ב-34 החודשים האחרונים עם 43 נהרגו בתאונות דרכים • בעקבות המלחמה, תקציב הרלב"ד קוצץ ב-10% לאחר שכבר קוצץ ב-2023 • יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, האשים את אנשי משרד התחבורה: "לא אכפת לכם ממה שקורה, אתם מנותקים"

102 הרוגים מתחילת השנה בכבישים: מדובר ברבעון הקטלני ביותר בכבישים מזה 15 שנה, אבל שרת התחבורה מירי רגב או מנכ"ל משרדה משה בן זקן לא הגיעו לדיון המיוחד שנערך היום (שלישי) בכנסת בנושא. הדיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התמקד בזינוק במספר ההרוגים.

ח"כ טופורובסקי%3A "מה יקרה באפריל שלא קרה במרץ%3F!" %2F%2F ערוץ הכנסת

טופורובסקי זעם על כך שלדיון לא הגיעו השרה רגב או מנכ"ל משרדה: "אני רוצה לשמוע מה אתם עושים כדי שבאפריל לא יהיו הרוגים. אני אשאל את כולם את השאלה הזאת, כי זה ביזיון. לא אכפת לכם ממה שקורה, אתם מנותקים".

"אנשים מתים"

"אנשים מתים ואתם חושבים שזה לא קשור אליכם. האחריות והאשמה היא עליכם. תשכנעו אותי ואת אזרחי ישראל מה אתם עושים להציל את חיי אזרחי ישראל? תהיה ועדת חקירה ואנשים יהיו בכלא. מה אתם עושים לנוכח הרבעון הנורא הזה".

יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

במהלך הדיון הזכיר טופורובסקי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מפר זו השנה השנייה ברציפות את הוראות הרלב״ד לפיהם הוא מחויב לתת דין ודברים לכנסת לגבי תוכניות לצמצום תאונות הדרכים.

נציג משרד התחבורה, ראיק סאלם, השיב לשאלה מדוע לא הגיעו בכירים ממנו לדיון: "אני לא יכול לענות על הכל".

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ טופורובסקי הגיב: "עד עכשיו הייתי נחמד, אבל תגידו לי מה אתם עושים? מי הבכיר מהרלב"ד? מה אתם עושים כדי להציל חיים? מה עשיתם בקיץ האחרון שלא הצליח ומה אתם עושים בפועל? מה לעזאזל אתם עושים? מה אתם עושים באפריל חוץ מלהוציא מכרז ביו"ש לשלטי חוצות?"

המנכ"ל בפועל של הרלב"ד, יעקב זכריה: "הרלב"ד מקדמת תכניות בשטח, פועלת באשכול ערי המפרץ והתוכנית בשלבים מתקדמים".

דיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ טופורובסקי המשיך: "ביזיון שראש אגף התנועה עד עכשיו לא הגיע לוועדה. זה יריקה בפרצוף של הוועדה ושל הכנסת שהוא לא מוצא לנכון להגיע. מה עשתה המשטרה במרץ ומה תעשה באפריל לשנות את זה?"

רמ"ח מו"פ במשטרה, נצ"מ עמיר ג'יבלי, השיב: "אני לא בא ממקום של התגוננות, אנחנו לא משנים מדיניות והפעילות שעושים ומאמינים בה מבוססת נתונים רב שנתיים. אנחנו יודעים איפה צריך להיות עם המעט שיש לנו ומה שעון הפעילות. גם אם זה לא ינחם, השנה יש ירידה בסך כל התאונות ובכמעט מאה תאונות קשות".

מדובר ברבעון הקטלני ביותר בכבישים מזה 15 שנה. הועדה לקידום הבטיחות בדרכים, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ טופרובסקי הגיב: "אתם לא עושים כלום, תודה. אם לאנשים שסתם מתים בכבישים לא מתייחסים אז בטח שגם לא לחטופים".

בהמשך ביקש טופורובסקי דיווח על ההשקעה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית. רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ענה: "אני לא מומחה לבטיחות. לרלב"ד יש צרכים. אם משרד התחבורה היה מתעדף היה ניתן מענה".

"מה אתם עושים?!". ועדה לקידום הבטיחות בדרכים, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מנכ"ל הרלב"ד התייחס גם הוא ואמר כי המצב הוביל את הרשות לקצץ בכל הפעילויות.

"בשנים קודמות הרשינו לעצמנו לא לפגוע בחינוך תעבורתי, למרות הקיצוצים, אבל הקיצוץ האחרון שמוריד אותנו לסף נמוך כל כך של תקציב שוטף הביא אותנו להחלטה לקצץ גם בזה. אני מרגיש שאנחנו עושים את הטוב ביותר במה שמגיע אלינו", אמר.

"אין אכיפה". ח"כ בועז טופורובסקי, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ טופורובסקי שאל כמה ניידות יש במשמרת בשטח, נצ"מ ג'יבלי השיב כי בממוצע בדרכים בינעירוניות יש כ-60 ניידות במשמרת וח"כ טופורובסקי התרגז: "אז אין אכיפה".

"הקטל בדרכים - לא גזירת גורל"

"הממשלה מודיעה דה פקטו על סוף המאבק בתאונות הדרכים והרמת ידיים. זה מה שאני מבין. זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה. אין טעם לצלול לנתונים. גם אם נחוקק - זה לא מעניין אף אחד".

תאונת דרכים בכביש 44 סמוך למחלף נשרים, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

גל רייך, מארגון "נתון לשינוי", אמר: "כבר הראינו גרף שמראה שפחות כסף שווה יותר הרוגים. אני מציע להביא לפה את השרה בזמן הפגרה, יש ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים, מתי היא תתכנס? מ-2017 אנחנו בודקים מה קורה בסביבת בתי הספר, מה שלמדנו מזה שאם יש נושא שלהורים אכפת ממנו זה הנושא הזה, אולי צריך להעיר את ההורים".

מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, ציין כי "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 שנים אחרונות למרות מאות אלפי מפונים וכבישים סגורים אנחנו בדרך ל-400 הרוגים בשנה, מספר שהיינו בו ב-2008. אנחנו מדרדרים. הקיצוץ ברלב"ד משמעותו מוות מיותר. אולי צריך שיביאו את משפחות ההרוגים ומי שמקצץ שיעמוד מולם".

"הוועדה מתרשמת שאין תכלול מספק והתייחסות ראויה של ממשלת ישראל לעלייה בתאונות הדרכים," סיכם ח"כ טופורובסקי.

"הוועדה, פעם אחר פעם, מבקשת, דורשת, מציעה, שואלת מה התכנית ואין תשובה מספקת. הוועדה קוראת להפוך כל אבן כדי למצוא מקור תקציבי לפתוח תכניות לימוד שנמצאות בסכנה, ולמצוא תקציב להשקעה בחברה הערבית".

גבר כבן 40 במצב אנוש אחרי תאונת דרכים סמוך למחלף גלילות מערב, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

"הוועדה קוראת לשרת התחבורה לבצע באופן אישי את דרישות הוועדה, ותבקש לקיים דיון דחוף גם בפגרה עם מפכ"ל המשטרה, שרת התחבורה, ראש הממשלה שלא קיים את הוראות החוק ושרים נוספים בהם השר לביטחון לאומי ושר החינוך".

"כל עוד יש דיונים על בטיחות בדרכים - הפוליטיקה במובן השלילי לא תיכנס לחדר הזה. הוועדה קוראת לרבל"ד להכין לנושא הזה עדכון לציבור על התקדמות או אי התקדמות ולהכין תוכנית חירום מידית להציל חיים בכבישים. הקטל בדרכים זו לא גזירת גורל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...