מדד הסטיגמה 2022: 25% מהשימוש לגנאי במונחי בריאות הנפש - מגיע מנבחרי הציבור

הטוקבקים והפייסבוק מובילים ברשת בשימוש במושגים כמו "פסיכי" ו"חולה נפש" כביטויי גנאי • מנכ"לית עמותת אנוש, עורכת המדד: "שימוש מוקצן ומלגלג במאפייני המחלה פוגע במתמודדי הנפש ובלגיטימציה שלהם"

כי 55% מהפניות לקו הסיוע הן על רקע שירות צבאי, צילום אילוסטרציה: Getty images,(אילוסטרציה)

הטוקבקים והפייסבוק הם הפלטפורמה הנפוצה ביותר של שימוש לגנאי במונחים מעולם בריאות הנפש - כך עולה מ"מדד הסטיגמה" לשנת 2022 שערכה עמותת אנוש, בשיתוף יפעת מחקרי מדיה. במדד, המתפרסם זו השנה השנייה, מדורגות ההתבטאויות הפוגעניות ביותר שהופיעו ב-2022 באינטרנט, בפרסומות, בטלוויזיה, במרחב הציבורי ובחיי היום-יום.

"פגיעה ביכולת של מתמודדי הנפש להשתלב בחברה". ד"ר הלה הדס מנכ"לית עמותת אנוש, צילום: אורן בן חקון

מחלות נפש הפכו ביטויי גנאי

מדובר בפוסטים ובציוצים, וכן בנאומים ובהתבטאויות של נבחרי ציבור, מובילי דעה וקובעי מדיניות, שכללו את המושגים "פסיכי", "פסיכופת", "חולה נפש", "סכיזופרן" ו"פיצול אישיות" כביטויי גנאי. במסגרת המחקר, אותרו 1,450 כתבות מאמצעי המדיה בישראל ו-78,399 שיחות ברשת שבהן נעשה שימוש לגנאי במונחים אלו, ונמצא כי הטוקבקים (96%), הפייסבוק (81%) והפורומים (76%) הובילו בפרמטר זה.

כמו כן, עלה כי נבחרי הציבור אחראים לרבע מהשימושים במילים אלו באופן לא נכון או פוגעני. עם זאת, נרשמה ירידה בשימוש ברשת במונחים אלו כגנאי - מ-83% ב-2021 ל-74% בשנה החולפת - מה שעשוי להעיד על ראשיתה של מגמה חיובית. ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש: "שימוש מוקצן ומלגלג בתיאור מאפייני המחלה פוגע במתמודדי הנפש ובבני משפחותיהם, בלגיטימציה שלהם לפנות לעזרה וביכולתם להשתלב בחברה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר