הטוקבקים והפייסבוק הם הפלטפורמה הנפוצה ביותר של שימוש לגנאי במונחים מעולם בריאות הנפש - כך עולה מ"מדד הסטיגמה" לשנת 2022 שערכה עמותת אנוש, בשיתוף יפעת מחקרי מדיה. במדד, המתפרסם זו השנה השנייה, מדורגות ההתבטאויות הפוגעניות ביותר שהופיעו ב-2022 באינטרנט, בפרסומות, בטלוויזיה, במרחב הציבורי ובחיי היום-יום.
מחלות נפש הפכו ביטויי גנאי
מדובר בפוסטים ובציוצים, וכן בנאומים ובהתבטאויות של נבחרי ציבור, מובילי דעה וקובעי מדיניות, שכללו את המושגים "פסיכי", "פסיכופת", "חולה נפש", "סכיזופרן" ו"פיצול אישיות" כביטויי גנאי. במסגרת המחקר, אותרו 1,450 כתבות מאמצעי המדיה בישראל ו-78,399 שיחות ברשת שבהן נעשה שימוש לגנאי במונחים אלו, ונמצא כי הטוקבקים (96%), הפייסבוק (81%) והפורומים (76%) הובילו בפרמטר זה.
כמו כן, עלה כי נבחרי הציבור אחראים לרבע מהשימושים במילים אלו באופן לא נכון או פוגעני. עם זאת, נרשמה ירידה בשימוש ברשת במונחים אלו כגנאי - מ-83% ב-2021 ל-74% בשנה החולפת - מה שעשוי להעיד על ראשיתה של מגמה חיובית. ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש: "שימוש מוקצן ומלגלג בתיאור מאפייני המחלה פוגע במתמודדי הנפש ובבני משפחותיהם, בלגיטימציה שלהם לפנות לעזרה וביכולתם להשתלב בחברה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו