השר גבאי על תאונת הרכבת: "רשלנות"

אחרי דליפת החמורים המסוכנים בסמוך לדימונה אומר השר להגנת הסביבה: "זוהי רשלנות, לא צריך לחקור ולבדוק כדי לדעת שאם נשארו קרונות על המסילה זו רשלנות" • שר התחבורה: "נבחן העברת חומרים שלא דרך ערים" • המשרד להגנת הסביבה: תיבחן נקיטת צעדים נגד רכבת ישראל

זירת התאונה // זירת התאונה

לאחר אירוע דליפת הברום מאחד המיכלים שנשאה רכבת ישראל אומר השר להגנת הסביבה: "זוהי רשלנות, לא צריך לחקור ולבדוק כדי לדעת שאם נשארו קרונות על המסילה זו רשלנות"

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר כי אירוע פליטת הברום הינו רשלנות. "ליבי עם תושבי דימונה שעברו לילה לא פשוט.לא נעים לגור סמוך למקום בו עוברות רכבות עם חומרים מסוכנים", לשונו.

בפתיחת תערוכת ישראל היפה של המועצה לישראל יפה בכנסת אמר גבאי : "שוחחתי מספר פעמים עם ראש העיר, בני ביטון, שלקח מנהיגות וטיפל בדברים כמו שצריך. אנחנו כאנשי סביבה מאוד בעד רכבות ורכבות משא שמצמצמות את זיהום האוויר, מפחיתות את תאונות הדרכים ונחשבות בטוחות יותר בכל מה שקשור להובלת חומרים מסוכנים".

חטיבת דובר המשטרה

גבאי הדגיש, כי "מה שקרה זו רשלנות. לא צריך לחקור ולבדוק כדי לדעת שאם נשארו קרונות על המסילה זו רשלנות. אנחנו נטפל בעניין הזה ונמצה את הדין עם מי שאחראי לכך. ובעיקר נפעל לוודא שדבר כזה לא יחזור", לשונו.

עוד הוסיף, כי "אסור שבמדינת ישראל קרונות יישארו על המסילה מבלי שרכבת שמגיעה יודעת על כך. בפרט כשמדובר ברכבות שמובילות חומרים כ"כ מסוכנים. יש לנו סמכויות ויחד עם משרד התחבורה נוודא שמי שגרם לזה לקרות יטופל ונעשה את כל מה שצריך לעשות כדי לוודא שזה לא יקרה בעתיד. מדובר על רכבות עם חומרים מסוכנים שנוסעות ליד ציבור. הציבור צריך להיות בטוח והסביבה צריכה להיות בטוחה ואנחנו נוודא שכך יקרו הדברים." 

מבקר המדינה יוסף שפירא התייחס מוקדם יותר היום לדליפת החומר המסוכן ברום, בעקבות תאונת הרכבות אמש. במהלך סיור בנמל התעופה המוקם בתמנע אמר כי כבר חובר במשרדו דו"ח בנושא חומרים מסוכנים. "הדוח הוגש לראש הממשלה וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה ויפורסם רק במאי. אם הדו"ח הזה היה מפורסם כבר היום יכול להיות שאפשר היה למנוע גם את התאונה הזאת. לכן צריך לתקן את החוק, כדי שהדוח יפורסם ביום שהוא מוגש ולא שלושה חודשים לאחר מכן".

שר התחבורה ישראל כץ ביקש ממנכ"ל המשרד לעמוד בראש צוות הבדיקה של תאונת הרכבת אמש. לדבריו, נערכת בדיקה לסלילת מסלולי רכבת אלטרנטיביים כדי שלא יועברו חומרים מסוכנים דרך הערים.

אתמול רכבת מטען התנגשה בשלושה קרונות שעמדו על מסילת הרכבת בכניסה לדימונה. בשל התאונה, נהג הקטר נפגע והוא נלכד בתוך הקטר שהתהפך, עד שחולץ ופונה לטיפול בבית החולים סורוקה בבאר שבע. 

בשל התאונה, מאחד הקרונות דלף ברום, חומר כימי מסוכן. התושבים נקראו לאחר התאונה להסתגר בבתיהם. עם זאת, במהלך הבוקר העיר התקבלה הודעה כי העיר חוזרת לשגרה והתושבים סמוך לאזור התאונה הורשו לצאת מבתיהם. בהמלצת המשרד להגנת הסביבה יסגרו החנויות הקרובות למקום האירוע עד לפינוי הקרקע המזוהמת.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, הנחה את אנשי המקצוע במשרד לערוך תחקיר לאירוע החמור אמש ובהמשך יוחלט האם לנקוט בצעדים נגד רכבת ישראל. 

חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לשישה נפגעים באורח קל, בהם שניים שסבלו מחבלות קלות כתוצאה מהתאונה ופונו למיון הקדמי בדימונה. ארבעה סבלו מצריבה בעיניים ופונו לבית החולים סורוקה. במהלך כל האירוע צוותי מד"א נכחו במקום ואבטחו רפואית את צוותי הכיבוי שטיפלו בפינוי הרכבת.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

גיא סמט, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, מסר אמש כי נמצאה דליפה מצומצמת של ברום מאחד המיכלים שנשאה הרכבת. לא נשקפת סכנה לאוכלוסיה באזור. יחד עם זאת, ועל מנת לנקוט משנה זהירות, על פי המלצת המשרד להגנת הסביבה הורתה המשטרה לאזרחים השוהים ברדיוס של קילומטר מהאזור לא לצאת מהבתים בשעות הלילה.

ברום הינו חומר המוגדר כרעל מסוכן. מדי שנה מיוצאות מישראל אלפי טונות של ברום למדינות רבות בעולם. בדרכו מאזור ים המלח, מקום הפקתו, לנמל חיפה - הנמל העיקרי שממנו הוא מיוצא - עובר הברום דרך מרכזי אוכלוסיה רבים, בהם באר שבע, בני ברק והרצליה. ב-2010 אירעה דליפה של ברום במסוף הרכבות בנמל חיפה, באירוע בו לא נרשמו נפגעים. 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר